אין נושא עליו יש דיונים ארוכים וסבוכים כמו האכלת לילה. האכלה במשך הלילה נקשרת באופן מיידי לשינה לא סדירה של ההורים, לעצבנות, עייפות ולא מעט לתופעות של דיכאון. תינוקות אוכלים בלילה עד גיל חצי שנה , כאשר מדובר בהאכלה מבקבוק - זה נחשב כלגיטימי, וזאת במידה והתינוק מתפתח בהתאם לאחוזים הממוצעים ומעלה של טיפת חלב.

 

לפי מחקרים וספרות מקצועית, כאשר התינוק בן 6 חודשים מופרש הורמון שמטרתו להסדיר את שעות השינה, ולגרום להבדל המיוחל בין יום ללילה. לכן עד גיל חצי שנה מדברים המומחים על "זרימה" עם התינוק, רק אחר כך אפשר להתחיל בבירור מקיף, למה הוא מתעורר באופן קבוע ולבנות תוכנית שתשפר את שעות השינה של הצינוק ושל ההורים.

 

ד"ר יונתן קושניר, פסיכולוג ומומחה להפרעות שינה מסביר כי ההגדרה "הפרעת שינה" היא סוביקטיבית לכל הורה והורה. "ההורים צריכים לחשוב שיש בעיה. הם מגיעים אלי כאשר נמאס להם. יש הורים אחרים שחיים עם זה. כשאמא אומרת לי אני ישנה עם התינוק שלי וזה בסדר מבחינתי ומבחינת המשפחה שלי אז אולי לתינוק יש הפרעת שינה, אבל למשפחה אין בעיה, ואז גם אין רצון לטיפול. אבל חשוב לדעת שהפרעות שינה לא נעלמות עם הגיל".

 

"מגיל חצי שנה התינוק יכול לישון פיזיולוגית 10 שעות בלילה, מוסיפה דבורה זהבי, יועצת שינה בכירה, אני יודעת שזה נשמע להורים רבים כמו סיפור אגדה, אבל ברגע שתינוק שמתעורר מחזיר את עצמו לישון בכוחות עצמו, ללא עזרת ההורים, זה בהחלט אפשרי".

בקבוק ולישון

איך נוצר הקשר בין האכלה להרדמות? כאשר התינוק בשלבי חייו הראשונים, נרדם, במקרים רבים במהלך האכלה, במשך היום ובמשך הלילה. לעיתים ההרדמות נמשכת לשינה ולעיתים לא. וכך במשך הזמן מבלי שבכלל התכוונו התינוק מסגל לעצמו הרגלי שינה שקשורים קשר אמיץ עם אוכל ויניקה.

"ילדים לומדים להרדם סביב האכלה מבקבוק", מסביר ד"ר קושניר, "מה שמוביל לתנאי בלתי מתפשר מבחינתם להרדמות. במשך הלילה כאשר הם מתעוררים, וילדים מתעוררים במשך הלילה גם בגילאים גדולים הרבה יותר, הם לא מצליחים להרדים את עצמם שוב ללא התנאי המחייב עבורם, האכלה. ואז, כאשר ההורה צריך לקום 3 או 4 פעמים בלילה, להאכיל, להרדים לפעמים אפילו לצאת לטיול לילי בעגלה או במכונית. יש בעיה, והורים רבים מגיעים אלי במטרה להתיר את הקשר שבין האכלה ושינת תינוקם".

 

האוכל אצל תינוקות כמו אצל מבוגרים לא תמיד מקושר רק לרעב, לאוכל משמעויות רבות. לפעמים קשר האכלה מחזק גם קשר אישי ואינטימי בין האם לתינוק או האב.

 

העובדה שהאוכל מחזק גם קשרים אחרים רק מגדיל את הסיכוי להתפתחות "הפרעת" שינה. שכן ההורה מציב את עצמו ככלי הרגעה, הילדים מסתמכים על הורהם בהרדמויות בתחילת הלילה ובמהלכו וכאשר להורה נמאס, הם מגיעים לטיפול.

 

"אני ממליצה להורים לעשות הדרכה ביתית להקניית הרגלי שינה כבר בתחילת חיייו של התינוק כדי למנוע טעויות. אומרת זהבי, בהדרכה הם לומדים אך לעשות את זה נכון. אך קובעים גבולות ברורים ובכך מקלים את השינה על התינוק וההורה. כמו בהרבה נושאים בתחום ההורות, גבול היא מילת מפתח גם שמדובר בהאכלת לילה."

הפתרון טמון בידיים ובאסרטיביות שלכם

"חבלה בחיי היום יום, שיבוש חיי הזוגיות, דיכאון, חרדה, לחץ סביבתי – כל אלה ועוד, אומר ד"ר קושניר, גורמים להורים לבוא אלי, וזה יכול להיות כשהתינוק בין שנה, שנה וחצי, חצי שנה ויש כאלה שאפילו מגיעים לפני, אבל הבירור המקצועי לא מתחיל לפני גיל 6 חודשים."

 

בתחילה שולל ד"ר קושניר הבטים רפואיים, ריפלוקס, אלרגיה לחלב שבתוספי מזון, דום נשימה הם רק חלק מהאפשרויות הרפואיות שעלולות לגרום להפרעות שינה. בהמשך מתאם ד"ר קושניר ציפיות עם ההורים ובונה עם המשפחה תוכנית טיפול ספציפית שמלמדת את התינוק להתנתק מכל הדברים שבעזרתם הוא הורגל להרדם.

 

"מחקרים רבים הראו שההשפעה של שנת לילה רציפה היא עצומה גם על ההתפתחות המוחית של התינוק, גם על יכולות הריכוז שלו, יש כאלה שמצביעים על קשר בין שינה ובין הפרעות קשב וריכוז."

אז אך עושים את זה?

מדובר בתוכנית טיפולית שדורשת עקביות, התמדה ומוכנות לעבודה שלא תמיד תהיה נעימה. "התהליך בהרבה מקרים קשה יותר להורים מאשר לילדים, אומר ד"ר קושניר, אבל לפי הנתונים שיש בידיי ב 90% מהמקרים יש הצלחה. חשוב לי לומר להורים שהם עושים את הדבר הנכון לילד. אין עדויות בספרות לכך שיש לתהליך נזק כי אם רק יתרונות."

 

גם זהבי מסכימה, "אי אפשר לגרום לשינוי התנהגותי בלי בכי, ההורים צריכים להיות מאוד אסרטיביים והתוצאות מגיעות הרבה יותר מהר ממה שלפעמים הם חושבים."

 

ד"ר קושניר נותן טיפים לגמילה מהאכלת לילה.

1: להוריד בהדרגה את כמות האוכל שיש בכל בקבוק בזמן האכלה

2: להוריד את זמן האכלה, כל פעם להוריד דקה, ממש עם שעון.

3: לנתק את האכלה מתהליך ההרדמות. לא להגיע למצב שהתינוק נרדם תוך כדי אוכל.

4: להניח את התינוק במיטה כשהוא מנומנם אבל לא ישן לגמרי.

5: לשמור על זמן הרדמות קבוע, לקבע הרגלי שינה. הרגלים אלה מווסתים את הגוף ומכוונים אותו לשינה.

6: חשיפה לאור שמש. לשחק בחוץ, לטייל. נמצא מחקרית שחשיפה לאור שמש משפרת את איכות השינה.

7: להנחיל טקס שינה קבוע.  אמבטיה, מסאז', סיפור, פיזמה.

עוד בonlife: