דו"ח בשם "לקראת עלייתן של נשים בעולם הערבי" שפורסם בשנת 2005 וסקר את ההתפתחות האנושית בעולם הערבי, מצא כי "הרנסנס הערבי אינו יכול ולא יהיה שלם אלא אם כן המכשולים המונעים מנשים את זכויות האדם שלהן ולפיכך את האפשרות לתרום באופן מקיף יותר להתפתחותו, יוסרו ויוחלפו בתודעה שתאפשר להן גישה נוחה יותר לכלי הפיתוח." הדו"ח מצא גם כי הנשים הערביות הן המשכילות יותר בקרב העולם הערבי.

 

היום אנו עדים ל"אביב הערבי" – מהפכה הסוחפת את העולם הערבי כולו ובה משחקות נשים תפקיד גדול יותר, למרות הסכנות הנשקפות להן. במצרים, בה המהפכה הוכיחה עצמה יותר מכל כמהפכת האינטרנט של הנוער המצרי, נשים הנלחמות בחזית ובמרכז המהפכה כבר נתונות תחת איומים. האופוזיציה המצרית ניסתה להשתמש הן באיומים מילוליים והן באיומים פיזיים על מנת להשתיק אותן, אך נראה כי נכשלה.

 

עוד בOnlife:

הפטריארכיה החזקה והערכים השבטיים השולטים בעולם הערבי מנסים להשתמש גם בכפייה פסיכולוגית: כאשר אשה מוסלמית פוצה את פיה או מוסמכת לתפקיד מנהיגותי, היא נקראת מיליטנטית. אם היא נוקטת בלשון המקובלת בקרב נשים היא נחשבת למנהיגה חלשה. אם היא נוקטת בלשון המקובלת בקרב מנהיגים, היא נתפסת כאישה פגומה.

 

במאבק הארוך והמאתגר שלי למען זכויות נשים, אני תמיד מבהירה שאנחנו לא "יוצרות מחדש" את הזכויות שלנו, אלא דורשות את מה שכבר ניתן לנו. נשים מוסלמיות קיבלו את הזכות לבקש ולדרוש נישואין וגירושין, לשמור על השכר שהרוויחו בעמל רב ועל שם הנעורים שלהן הרבה לפני שהנשים המערביות קיבלו את זכויותיהן המקבילות.

.

הפונדמנטליזם האיסלאמי רווי שנאת הנשים הוא זה שבמובהק השפיע לרעה על מצבן הפוליטי והחברתי של נשים ברחבי העולם. הממונים מטעם עצמם – בשם המסורת המוסלמית –חשים מאוימים מהמספר המשמעותי של נשים הנראה כעת במרחב הציבורי, כלומר, מרחב השמור בדרך כלל לגברים בלבד. הם רואים בנשים מוסלמיות משוחררות סמל שלילי של המערב, בדרך המעידה על צביעות ומוסר כפול.

לפני כמה שבועות נדונה מנאל אל שאריף הסעודית לכלא בגין נהיגה במכונית שלה, מכיוון שבארצה נשים אינן רשאיות לנהוג. בעיני זה מדהים שדבר כזה קורה בימינו, אבל אלפי נשים מוסלמיות יצרו בלוגים ודיברו כנגד העוול הזה.

 

החדשות הטובות הן שהיום, נשות אקדמיה מוסלמיות רבות יוזמות צעדים פורצי דרך לטובת השינוי, המכונה "הג'יהאד המיגדרי". על פי חוקרות ליברליות אלה,  המסורת האיסלאמית נותרה ברובה פטריארכלית, כלומר המקורות עליהם מבוססת המסורת האסלאמית יכולים להיות מפורשים רק על ידי גברים מוסלמים. גברים אלה תובעים לעצמם, שלא בצדק, את המשימה של הגדרת מעמד האישה המוסלמית, ואין זה מפתיע שעד עתה, רוב הנשים המוסלמיות אשר חיו בתנאי שיעבוד פיזי, מנטלי ורגשי במשך מאות שנים קיבלו את המצב הזה באופן פסיבי.

 ברחבי העולם השינוי כבר קורה

 

המהפכה השקטה ממשיכה הלאה והיא מביאה עמה שינוי מבפנים, אותו מניעות הן נשות אקדמיה והן הנשים ה"רגילות". בצפון אמריקה, גלי הרפורמה כבר מורגשים. במרוקו ומלזיה נשים הביאו לשינוי בדיני גירושין ובכפר קטן בהודו הנשים המוסלמיות מאסו בכך שהדת היא מעוז גברי ובנו לעצמן מסגד משלהן. נשים בהודו החלו גם לבצע טקסי נישואים, ואני מנהלת טקסי נישואין בין מוסלמים ליהודים בטורונטו.

בעבור מאמצי בשם הנשים המוסלמיות, ובעיקר תודות לתמיכתי בישראל ובצורך לגשר על הפערים זכיתי באלה:  

1. פתווא - פסק הלכה דתי שקיצוניים דתיים נוטים לפרשו כרשות לחיסולו של נשוא הצו.

2. התראה משפטית מכיוון שהזהרתי את חברי המוסלמים הקנדיים לא לתרום לעמותות או ארגונים דתיים מבלי לבדוק את שיוכם לעומק.

3. הוגשה נגדי תביעה מכיוון שנקבתי בשמה של סכנה ברורה ומיידית למוסלמים מתונים הדוגלים באמת ובצדק, על ידי אותו אדם שהכריז כי נשים וילדים ישראלים מהווים מטרות צבאיות מוצדקות לפגיעה. 

4. אני מקבלת מכתבי נאצה ואיומים על חיי באופן קבוע.

 

למרות הכל, אני שואבת את הכוח וההשראה מכך שככל שתגבר התמיכה בקולות המתונים באיסלאם, התמיכה בשוויון הזדמנויות למנהיגות נשית, כך יתרחש שינוי חיובי בתוכנו וגם בסביבתנו.

 

 

Raheel Raza היא עיתונאית מוסלמית החיה בקנדה, פעילה נגד גזענות ומתנגדת לטרור המבוצע בשם האיסלאם. היא מתנגדת בולטת לחוסר השוויון כלפי נשים בחברה המוסלמית.

גברת רזה תהיה אורחת ועידת נשיא ישראל בירושלים, 21.5.2011