הכתיבה לילדים זימנה לי חוויות מפתיעות ומרגשות. אחת החוויות שלעולם לא נס לחן והן תמיד מרגשות, היא הרגע שבו ילדים או הורים מספרים לי שאחד מספרי "הרפתקאות דוד אריה" הוא הספר הראשון שהילד קרא בעצמו מהתחלה עד הסוף. "זה הספר הראשון שהוא קרא, וזה הכניס אותו לעולם הספרים," מספרים לי הורים בעיניים בורקות, ואני מרגיש שנפלה בחלקי זכות גדולה שספר?י עומדים בשער לעולם מופלא של חוויות קריאה אינספור.

 

עוד בonlife:

 

כל הורה רוצה שהילדים שלו יקראו. לפעמים הקריאה נתפשת כפעילות כל כך חשובה ששוכחים שהיא אמורה להיות מהנה; שלא מדובר בשיעורי בית; ושההתפתחות הלשונית והשכלית של הילדים תוך כדי קריאה היא רק תוצר לוואי של חוויות אנושיות מרגשות שאנחנו מגלים בספרים.

חשוב לזכור שלכל ילד קצב ונטיות משלו. גם אם ילד אינו קורא, כדאי לשאול את עצמנו מה הוא עושה בזמן שהוא אינו קורא. האם הוא שורץ מול המחשב ומכלה את זמנו במשחקים טיפשיים? או אולי הוא מצייר, רוקד, מגלה עולם או עושה משהו יצירתי אחר?

 

ובכל זאת, אנחנו רוצים שילדינו יקראו, ולכן אספתי חמש עצות שימושיות שעשויות לקרב ילדים לקריאה. העצה האחת שחולשת על כל העצות היא: עשו הכל בכנות. כלומר, אם לא נאמין בעצמנו שספרים הם דבר נפלא, נתקשה לשכנע את ילדינו בכך. אם אנחנו רואים קריאת ספרים כמטלה שנועדה רק לילדים כי הם צריכים ללמוד ולהתפתח, סביר להניח שהילדים יזהו את המוסר הכפול שלנו. לכן יש לבחון כל עצה ולבדוק האם אני יכול לעמוד בה בצורה כנה ואמינה.

לא להכריח, לא לכפות

אף אחד אינו אוהב שמכריחים אותו. הכפייה מסלידה ומשניאה את הקריאה. חוויית הקריאה ואהבת הסיפורים והספרים אמורה להיות חיובית, מהנה, כיפית.

 

 להקריא מגיל אפס ולהמשיך להקריא עד גיל מבוגר

מומלץ להתחיל להקריא מגיל אפס, כי ילדים שנחשפים לספרים מתרגלים אליהם ומסתקרנים לקרוא בהם. נכון, בתחילה העולל אינו מתרכז בספר ואולי הוא מתייחס אליו רק כחפץ לעיסה, אבל החוויות המשותפות הללו נספגות בגוף וברגש.

 

לאחר שהילדים לומדים לקרוא, בשנות ראשית הקריאה, יכולת הקריאה שלהם מוגבלת. רק לאחרונה הם השתלטו על הקריאה, ומדובר בפעולה די קשה. לעומת זאת, בזכות הטלוויזיה וחוויות נוספות הילדים מסוגלים להתמודד עם סיפורים מפותחים. לכן יש פער בין הסיפורים המתאים לרמה השכלית והרגשית שלהם ובין יכולת הקריאה שלהם. אם הם יקראו רק מה שהם מסוגלים לקרוא בעצמם, ספרים ייראו בעיניהם כשעמום אחד גדול. לכן מוטב להמשיך להקריא גם אחרי שהילדים למדו לקרוא. אפשר כמובן לחלוק את ההקראה – הורים וילדים מקריאים לפי תור.

 

בגילאי העשרה ילדים מתרחקים פעמים רבות מהקריאה, ולכן גם בשנים אלה הקראה עשויה להיות שימושית. אפשר ליצור עתות מיוחדות שבהן כל המשפחה יושבת יחד ומקריאים קטעים קצרים או ארוכים, שירים וכיו"ב. זה נחמד ונעים בכל גיל וזה מאפשר לתווך לילדים טקסטים שלא היו מעלים על דעתם להתמודד עמם.

לקשור ספרים לסרטים

ספרים זכו לעיבודים בקולנוע, בטלוויזיה ובתיאטרון. לפעמים ההתלהבות מסיפור יכולה לקרות דווקא במפגש עם מדיה אחרת. ככל הנראה, עדיף להתחיל עם הספר ובד בבד להראות סרט או עיבוד אחר של הסיפור. דוגמאות לספרים שזכו לעיבודים יפים: הסיפור שאינו נגמר, בילבי, סיפורו של השור פרדיננד, הנסיכה הקסומה, מגוון מעשיות של האחים גרים.

 

לעתים קרובות טוענים שברגע שהילדים צפו בסרט, אין להם עניין בספר. אבל בספרים מלהיבים באמת הספר מציע טעימה נוספת מאותו עולם מלהיב. הספר תמיד רחב יותר, ואם הילד התלהב מהעולם שבסרט, יש סיכוי שירצה לצלול לתוכו גם בקריאה.

 

לדוגמה, אם יש בבית קלטת הילדים "פים פם פה", שכוללת שירים מכל מיני מעשיות, היא הזדמנות להגיע אל המעשיות האלה בגרסאות כתובות איכותיות.

 

 לקרוא בעצמנו ולהתעניין בקריאה

דוגמא אישית היא לב לבו של כל תהליך חינוכי. אבל אם אנחנו לא קוראים, לא אבדה תקוותנו. חשוב ביותר שנתעניין בקריאה של הילדים, נשאל אותם מה עניין אותם ומה שעמם אותם ולמה; נלך איתם לספרייה ולחנות ספרים, נתייעץ ונייעץ להם.

 

זכותו של ילד להתחיל לקרוא ספר ולא להשלים את קריאתו. אנחנו יכולים לשאול אותו מדוע לא אהב את הספר ובכך לעזור לו לאתר ספרים שכן יעניינו אותו.

לא רק ספרים

ילדים ובני נוער חיים היום בעולם רווי תכנים. תכנים במחשב, בטלוויזיה, בטלפון הנייד ועוד. נראה שהפיתויים מסביב מעמעמים את זוהרו של הספר. אבל למעשה, ספרים אינם הדרך היחידה לפגוש סיפורים. כדאילחבר ילדים לעולם הסיפורים באופן כללי, ללמד אותם לבחור ולברור את האיכותי מתוך סערת התכנים המתרגשת עליהם. ספרים הם כמו תזונה, אפשר תמיד לאהוב ג'אנק.

 

לכן כדאי ללמד את הילדים לאהוב את הדברים הנכונים גם בטלוויזיה, בקולנוע, בתיאטרון, במחול, בציור. סיפור טוב הוא יצירה אמנותית שחושפת בפנינו פן חדש של האנושיות והעולם. המפגש עם סיפורים איכותיים לא-כתובים תגלה לילדים את קסמו של סיפור, ויש סיכוי שתהיה להם מוטיבציה גדולה יותר להתאמץ ולקרוא כי הם יידעו שבין דפי הספר טמון אוצר נוסף מתוך עולם הסיפורים.

 

לקריאת הרפתקה מהספר החדש של ינץ לוי לחצו כאן

 

ביום רביעי (15.6), בשעה 17:00, יושקו ספרו החדש ותערוכה על תהליך יצירת ספרים - בספרייה העירונית בהוד השרון. במסגרת האירוע יוכרז ינץ לוי כסופר הבית של העיר.