הצטרפו לעמוד הפייסבוק של שיבא בייבי
 

סיוון, בת 36, רווקה , סובלת כבר שנים רבות מכאבים ומחוסר תפקוד כללי. "יש לי כאבים בכל הגוף, זה משתק אותי, אני לא מצליחה לתפקד. גם בן הזוג שלי עייף ממני...המערכת בינינו שוקעת, אני סובלת מכאבים במהלך היחסי מין והוא מנסה להיות עדין איתי אבל זה לא עוזר.

 

"אני חרדה מאוד ומדוכאת...,לא מצליחה לישון בלילה...פוחדת לאבד את העבודה שלי...מרגישה שאיבדתי שליטה על החיים שלי ...".

 

אחרי שנים של סבל, אובחנה סיוון כי היא סובלת מאנדומטריוזיס. מחלה גינקולוגית כרונית הפוגעת בכעשרה אחוזים מהנשים.  

 

עוד ב- Onlife

סימפטומים אופייניים

אנדומטריוזיס עלולה לגרום למגוון נרחב של תסמינים, אך התסמינים האופייניים לפי סדר שכיחותם הם:

  • כאבים עזים באגן או בבטן התחתונה מהם האישה סובלת לסרוגין במשך חודשים.
  • כאבי גב קשים לפני ובמהלך המחזור החודשי.
  • עוויתות קשות בבטן בזמן הוסת.
  • כאבים בזמן קיום יחסי מין, בייחוד בעת חדירה עמוקה.
  • הפרעות במערכת העיכול כגון: עצירות, כאבים בזמן יציאה, שלשולים המופיעים בעיקר בזמן המחזור החודשי.
  • דימום מפי הטבעת בעת הווסת.
  • כאבים או דחיפות במתן שתן, בעיקר בזמן המחזור החודשי.
  • אי פריון.

איך ניתן לאבחן את המחלה?

אחת הבעיות של האנדומטריוזיס היא הקושי באבחון המחלה. נתונים שהתקבלו מה -National-  Endometriosis Society)  2001)  הראו שיותר מ-200 נשים שאובחנו כסובלות אנדומטריוזיס הופנו לרופאים מומחים אחרים לפני שפגשו גינקולוג.

 

הנתונים הצביעו על כך ש- 32% מהנשים פגשו רופא מומחה אחד לפני שהופנו לגינקולוג, 25% פגשו שני רופאים מומחים לפני שהופנו לבדיקה גינקולוגית.

 

לפני האבחון, מעל 50% נשים דווחו שנאמר להן שאין להן כל בעיה, לעתים שהכאבים הם קשורים לווסת, ובמקרים אחרים שסיבת הכאב היא פסיכולוגית בלבד.

 

עיכוב באבחון הוא גורם שלילי המשפיע על המצב הנפשי של האישה, שמרגישה בלבול, חוסר לגיטימציה לתלונות ולסבל, אכזבה וחוסר אונים. בנוסף,יש דחייה בתחילת הטיפול במועד מוקדם גורם מפתח לשיפור איכות החיים של האישה הסובלת.

 

אבחון מעשי

בשלב ראשון, יתבסס החשד כי האישה אכן סובלת מאנדומטריוזיס על מציאת כאב או רגישות באזורים אופייניים בעת הבדיקה הגינקולוגית של האגן.

 

בשלב שני, הרופא יבצע בדיקת אולטראסאונד ולעתים יזהה ציסטות בעלות מראה אופייני  "עכור" בשחלות.

 

בשלב האחרון, ביצוע לפרוסקופיה אשר במהלכה ניתן להגיע לאבחנה ודאית של המחלה ע"י דגימה ישירה של הנגעים שחשודים כאנדומטריוזיס ושליחתם למעבדה לבדיקה פתולוגית.

שיטות טיפול נפוצות

תרופות וניתוחים. הטיפול המקובל במחלה הוא הן פרמקולוגי והן כירורגי על פי שיקול הקליני של הרופא. נשים עם אנדומטריוזיס עוברות ניסיונות תרופתיים רבים וניתוחים גינקולוגים,לעתים מספר פעמים  כדי להתמודד או להקל עם הסימפטומים.

 

אולם ב- 75 אחוזים מהמקרים המחלה חוזרת לאחר שנתיים של הקלה בסימפטומים. במקרים החמורים, עלולות להופיע הידבקויות עם פגיעה באנטומיה של האגן ולגרום לאי פיריון.

 

טיפול פסיכולוגי. מתוך העבודה הקלינית ,עולה כי נשים הסובלות מאנדומטריוזיס מבטאות קושי רב בהתמודדות עם שלושה מוקדים מרכזיים:

  • המחלה עצמה והשלכותיה על הפן הזוגי, משפחתי וחברתי
  • התמודדות עם טיפולי פוריות והמשא להשגת הורות
  • המערכת הרפואית סביב הטיפולים במאבק עם המחלה.

 

טיפול קבוצתי. נשים הסובלות אנדומטריוזיס,ומתמודדות עם כאב כרוני, נעדרות הרבה ממקומות עבודתן , לא מצליחות לתפקד כראוי, צורכות משככי כאבים חזקים שמגבילים את סוג העבודה. מעבר לכאב, מרגישות מתוסכלות מחוסר יעילותן וחרדות לאבד בהרבה מהמקרים את מקור פרנסתן. שימוש בטכניקות גופנפש כגון הרפיה,דמיון מודרך ונשימות הוא יעיל להתמודדות עם כאב, מיקוד החושים, התרגלות והחזרת תחושת השליטה על הגוף.

 

המרכז הרפואי לאנדומטריוזיס באגף נשים בבית החולים שיבא מנוהל על ידי ד"ר דוד סוריאנו ומרפאת חווה, במערך הפסיכיאטרי באחריותה של ד"ר ג'ודית ריידמן, פסיכיאטרית.