טלוויזיה ומשחקי מחשב יכולים לגרום לבעיות שינה אצל ילדים בגילאי הגן, וקשיים להירדם, סיוטים ועייפות במשך היום. כך עולה ממצאי מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה בכתב העת לרפואת ילדים.

 

המחקר מצטרף לשורת מחקרים קודמים בעולם שמצאו קשר בין בעיות שינה לצפייה בטלוויזיה. מחקרים קודמים מצאו כי לפחות לכל אחד מארבעה ילדים בגילאי הגן בארה"ב יש טלוויזיה בחדר ומשפחות רבות מאמינות כי צפייה בתוכניות לפני השינה יעזרו לילדים להירדם ולישון טוב יותר.

 

עוד בonlife

 

במסגרת המחקר בדקו החוקרים 612 ילדי גן בגילאי 3-5, אשר צפו בתוכניות טלוויזיה או שיחקו במשחקי מחשב במשך 30 דקות לפחות אחרי השעה 19:00. 28% מהילדים אשר צפו בתוכניות  סבלו מבעיות שינה ברוב הלילות בשבוע, לעומת 19% אחוזים מהילדים שהפסיקו את הצפייה בטלוויזיה לפני שעה 19:00.

 

במהלך הניסוי התבקשו הורי הילדים לנהל יומן מפורט של שבוע אחד מלא ובו פרטו את הרגלי הצפייה של ילדם, כולל שעות צפייה, תכנים, משך הצפייה ומשחקי מחשב וטלוויזיה שונים. החוקרים עצמם דרגו את רמת האלימות של המשחקים, לפי קריטריונים קבועים והתייעצות עם מומחים. מתיעוד ההורים עולה שאחד מכל חמישה ילדים סבל מבעיות שינה ומהתעוררות בלילה.

פרופ' מישל גירסון, מנהל המחקר ממכון המחקר לילדים בסיאטל, טוען שהתוצאות שנצפו הגיוניות: "צפייה בטלוויזיה או בבידור אחר יכולה לשבש את עליית המלטונין, הורמון האחראי למחזור השינה והערות". לטענתו משחקי וידאו ומחשב אלימים משפיעים על השינה ועל חלומות, גם אם הילד שיחק בהם במהלך היום.

 

חוסר בשינה הוא דבר מסוכן

ד"ר דניס רוזן, מומחה להפרעות שינה בבית החולים בבוסטון, הדגיש כי הפרעות שינה הם בעיה נפוצה אצל ילדים צעירים. לדבריו ילדים צעירים צריכים להירדם על ידי טקסי שינה שיכולים להרגיע אותם. טקסים הכוללים סיפור, חיבוק וכו לטלוויזיה השפעה הפוכה מגרה ולא מרגיעה. "חוסר שינה מסוכן כמו חוסר ברזל והוא יכול לגרום לקשיי התנהגות, בעיות זיכרון וקשיים לימודיים"

ד"ר יונתן קושניר, פסיכולוג מומחה להפרעות שינה וחרדות מתייחס לנתוני המחקר. לטענתו טלוויזיה וצפייה בה יכולה להשפיע במספר מישורים, על שנת ילדים:

  • יש כאלה שמדברים על קשר לחשיפה לאור כמעכב את שחרור הורמון משרה השינה.
  • טלוויזיה יכולה להיות פעילות מעוררת, במיוחד אם משודר תוכן מעורר ומעניין.
  • מדובר בעוד דרך לדחות את השינה (אמא עוד סרט עוד פרק וכו, במיוחד אצל הורים שמתקשים לשים גבול ברור).
  • יכול להיווצר קשר בין ההרדמות לצפייה בטלוויזיה כך שילד שמתעורר בלילה יתקשה להירדם מכוון שהוא רגיל להירדם מול הטלוויזיה

 

ד"ר קושניר מציין מסכים שלא מומלץ לצפות בטלוויזיה בסמוך להליכה לשינה ואף הוא רואה קשר בין פחדים עקב צפייה בטלוויזיה לשינה טרופה: "יש פחדים שקשורים לדמויות טלוויזיה, במיוחד בגילאים צעירים אבל לא רק. כמובן שחשיפה לתוכן מפחיד שיכולה לכלול גם צפייה בחדשות, יכולה להגביר פחדים או גם להיות בבסיס של היווצרות פחדים".

 

מה אפשר לעשות כדי להקל על הירדמות ילדיכם?

1.  זמן הליכה לשינה ויקיצה קבועים

2.  טקס או סדר שינה קבוע, שכוללים בכל פעם דברים דומים וקבועים.

3. הצבת גבולות ברורים של ההורים (לא עוד סרט, ספר, השארות בסלון וכו..)

4. אל תאפשרו לילדים להירדם מול הטלוויזיה.

5. מנעו מהילדים מוצרים מרובי קפאין (גם שוקולד, שוקו, תה)

6. הימנעו מפעילות מאומצת סמוך לשינה. מומלץ לבצע  פעילות גופנית, אך לא סמוך לשינה.

8. דאגו שהילד ייחשף לאור במהלך היום

9. שימוש בחפץ מעבר כמו בובה, חיתול, ועוד כל דבר שילד מתחבר אליו יכול לעזור.

10. להימנע משינה משותפת או הרדמות במיטת ההורים