המירוץ המתיש בין הבית למשרד, וגם לפעמים לשמר זוגיות – כל אלה אולי, בסופו של יום, מביאים לא מעט סיפוק – אבל גם יצרו דמות נשית חדשה ותשושה, שהולכת לישון מאוחר, ישנה בין 5-6 שעות בלילה ומתעוררת בבוקר עייפה לעוד יום עמוס לעייפה.

 

 

אבל גם מי שמצליחה לעשות את הבלתי יאמן, נכנסת למיטה למשך 7-8 שעות, ובכל זאת מרגישה עייפה במהלך היום, עלולה לסבול מבעיה רפואית שהיא לכאורה "בלתי נראית", אך מחייבת בירור עם רופא.

1. מתח נפשי ודיכאון

"נשים היום צריכות להוכיח את עצמן הן כנשות קריירה, כאמהות והן כעקרות בית", הסבירה הפסיכולוגית הקלינית ורדה לבקוביץ. "הריצה הזאת מעייפת מאוד. מדובר בנשים שכל הזמן 'מתקתקות' דברים מבלי שתהיה להן שום אפשרות להיות מרוצות מעצמן – פשוט מכיוון שאין להן אפילו רגע אחד להיות עם עצמן".

 

לבקוביץ' מסבירה כי פעמים רבות, מסתובבות נשים שמתמודדות עם מצבים דומים בתחושה שהן מאבדות את הקשר שלהן עם עצמן: "ההתנגשות הזאת בין התחושות, השאיפות והרצונות שלהן - כשהסיכוי להצטיין בכל התחומים כמעט שלא כרוכה בוויתורים".

 

היא מוסיפה כי האישה המודרנית חשה פעמים רבות, כי היא משרתת נורמות חיצוניות ולא את הצרכים הפנימיים שלה. "איבוד ה'עצמי' מוביל לא אחת לתחושת דיכאון שמאופיין בחוסר אנרגיה, עייפות וכבדות", היא הסבירה.

 

"נשים אחרות במצב זה יחושו חוסר צדק וכעס שיולידו מצבים של מתח והתקפי חרדה. את היום הן יסיימו כשהן מגיעות למיטה סחוטות ועייפות. השינה אמנם תהיה מצוינת, אבל לא תשלים את החסר במהלך היום.  

 

הטיפול המומלץ. במצב דברים זה, אם יישללו גורמים פיזיים לכך – סביר כי רופא המשפחה ימליץ ליטול תרופות הרגעה או יפנה להמשך טיפול אצל פסיכולוג.

 

2. אנמיה

נשים צעירות בגיל הפוריות, שמקבלות מחזור מדי חודש, נוטות לסבול ממחסור בהמוגלובין שגורם לכך שרקמות ואיברים פנימיים לא מקבלים מספיק חמצן.

 

המחסור בהמוגלובין גורם למחסור בברזל, בחומצה פולית ובוויטמין B12– כל אלו, לדברי ד"ר דנה פישר, רופאת משפחה בשירותי בריאות כללית ומנהלת מעבדת השינה בבית החולים כרמל בחיפה,  הם הערכים הנמוכים שיתגלו בבדיקות הדם של נשים, כשהנורמה הנשית נמוכה מזו של הגברית. "תופעות אלו מביאות לתחושת עייפות שלא ניתן יהיה להילחם בה באמצעות שינה ארוכה וטובה בלילה. "אוכלוסיית סיכון" לסבול מתופעות אלו הן נשים אחרי לידה.

 

 

הטיפול המומלץ.  אחרי בדיקת דם, ניתן ליטול תוספי ברזל שונים שאמורים לפתור את הבעיה תוך זמן קצר.

3. תת פעילות של בלוטת התריס

בלוטת התריס היא האיבר האחראי על חילוף החומרים בגוף. אצל נשים רבות, קיימת תת-פעילות של בלוטה זו: מה שנגרם כתוצאה מכשל פיזיולוגי-אוטואימוני שגורם לגוף להשמיד תאים והורמונים שהוא בעצמו מייצר – ואפילו כאלה שמקורם בבלוטת התריס עצמה.

 

קרן אמריקנית שחקרה את הנושא מצאה כי כ-17% מהנשים שטרם מלאו להן 60 סובלות מבעיות שמקורן בפעילות לא תקינה של בלוטת התריס.

 

לדברי ד"ר פישר, "הנשים שסובלות מהתופעה הזאת נוטות להרגיש עייפות במהלך היום, למרות שינה ארוכה בלילה.

 

הטיפול המומלץ. בבדיקת דם אפשר לזהות את הורמוני בלוטת התריס, ובמידה שהערכים הנוגעים להם יימצאו נמוכים, יכלול הטיפול בכך מתן הורמונים סינטטיים שיחליפו את אלו שהבלוטה עצמה חדלה מלייצר".

 

4. דום נשימה במהלך השינה

תופעה מבהילה למדי ששכיחה יותר בקרב גברים, אבל לא פוסחת גם על הנשים. מדובר במצב שבו כוללת השנה הפסקות בנשימה – מה שמוליד יקיצות קצרות שמשבשות את רציפות השינה. פגיעה אנושה באיכות השינה מתרחשת במקרים שבהם נרשמות יותר מ-10 יקיצות מסוג זה במהלך הלילה.

 

"השינה שאדם חווה במצב כזה אינה שינה איכותית" אומרת ד"ר פישר, "זוהי שינה קלה ולא משמעותית שאינה מרעננת ויעילה. הרבה פעמים האדם אינו מודע לכך והוא בטוח שישן שינה עמוקה וטובה".

 

נחירות מהוות אינדיקציה טובה לכך שאתן סובלות מהתופעה, שפוקדת בעיקר את מי שסובלת מעודף משקל ושכיחותה עולה ככל שהגיל מתקדם. הסכנה ממנה גדולה מאוד ועלולה להביא, בין היתר, לעלייה בלחץ הדם, להתפרצות מחלות לב ולהפרעות בקצב הלב.

 

הטיפול המומלץ. שעות השינה המשובשת, ארוכות ככל שיהיו, לא ימנעו את תחושת העייפות הקשה במשך היום. כדי להילחם בכך דרוש שינוי דראסטי באורח החיים – ובעיקר ירידה במשקל והפסקת עישון.

 

במידה שאלה עדיין אינם מספיקים, יש לפנות לרופא שינה ולעיתים תידרש אף התערבות כירורגית כדי להרחיב את מעברי הנשימה.