הצעת חוק חדשה של ח"כ דני דנון מהליכוד, שעיקרה עידוד הנקה בבתי החולים,  תובא היום (א') לאישור השרים בממשלה. על פי ההצעה, תרכובות מזון לתינוקות יסופקו למוסדות בריאות באופן שימנע עידוד לשימוש בהן, ויחולו על אספקתן הוראות נוקשות יותר בתוך בתי החולים.

 

ח"כ דנון מציע שבתי החולים לא יקבלו אספקת תרכובות מזון לתינוקות (תמ"ל) בחינם או בהנחה משמעותית, אלא תמורת מחיר המשקף את עלות הייצור. כיום, נוהגות החברות לתת ללא תמורה את תרכיבי המזון לבתי החולים ומשלמות בנוסף לבתי החולים מיליונים רבים בכסף או בשווה כסף, תמורת הזכות לאספקת תחליף החלב לבית החולים.

 

עוד בonlife:

הסיבה לנדיבות זו של החברות, היא שמחקרים רבים מצביעים על כך שמרבית האימהות שיוצאות מבתי היולדות ימשיכו להשתמש באותו מותג שניתן לתינוקם בבית החולים, כאשר ברוב המקרים השימוש במותג יימשך על פני שנתיים. מחקרים אלו הובילו את יצרניות המזון לתובנה כי מדובר בהשקעה כדאית במיוחד לתפיסת נתח השוק כאשר על כל בקבוק מופיע שם החברה המייצרת או המייבאת את תרכובת המזון.

 

על פי הצעת החוק מיכלי אריזה של תרכובות מזון לתינוקות לא יישאו את שם המוצר, שם המותג או כל פרט אחר, זאת במטרה לא לעודד שיווק של המוצר. הצעת החוק מדגישה כי הנקה היא התזונה המיטבית לכל התינוקות, כולל פגים, לפחות עד תום השנה הראשונה לחייהם. כמו כן, בית חולים לא יזין יילוד בתרכובת מזון לתינוקות אלא אם כן אישרה זאת האם בחתימה על גבי טופס שיקבע השר.

 

ההתייחסות להנקה בבתי החולים קריטית, כיוון שמתן הדרכה להנקה תקינה בזמן השהות בבית החולים מעודד יותר מכל דבר אחר את האם להניק. כמות החלב הראשוני (הקולוסטרום) מעטה, תינוקות יונקים בימים הראשונים לעיתים תכופות ולמשך פרקי זמן ארוכים יחסית. תמיכה באם המניקה תעודד כמובן את המשך יצור החלב וההנקה.

 

על פי ארגון הבריאות העולמי להנקה יתרונות תזונתיים, בריאותיים, התפתחותיים ופסיכולוגיים. ההנקה מקטינה את השכיחות לחלות בתופעות או מחלות כגון: דלקת אוזן תיכונה; זיהומים במערכת העיכול; זיהומים חמורים במערכת הנשימה התחתונה; NEC בפגים; השמנה בילדים; יתר לחץ דם בגיל מבוגר; סרטן השד באימהות; אסטמה בילדים צעירים ועוד.

 

עוד בשנת 2003 קבע חוזר של משרד הבריאות כי חלב אם הוא המזון המיטבי לתינוקות בשל תרומתו להתפתחות ולגדילה ולמניעת מחלות בילודים.לפי משרד הבריאות אסור לאפשר חלוקת שי ליולדת המכיל תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות), בקבוקים מזון לתינוקות, חליטות תה וכו'. כמו כן התבקשו בתי החולים להימנע מלחלק חומר פרסומי במחלקות בתי החולים אבל גם בקופות החולים.

 

ישראל גם חתומה על הקוד הבינלאומי של ארגון הבריאות העולמי, לעידוד הנקה, Who. הצעת חבר הכנסת דורשת למעשה ליישם את הקוד עליו חתמה מדינת ישראל.