השמש - הידלדלות שכבת האוזון גורמת לקרינת השמש לחדור לכדור הארץ בעוצמה הולכת וגוברת והצורך בהגנה מפני השמש גדול מתמיד. UVAו- UVBהן 2 סוגי קרניים אולטרסגוליות שמגיעים אלינו מהשמש:

UVA?קרניים אולטרסגוליות החודרות לשכבות העמוקות של העור, וגורמות לנזקים בריאותיים ארוכי טווח, כגון: הזדקנות העור, קמטים, כתמים, שינוי במבנה ה- DNAוסרטן העור.

UVB?קרניים אולטרסגוליות החודרות לשכבות העליונות של העור וגורמות לנזק מיידי של אדמומיות, שלפוחיות וכוויות.

ההנחיות החדשות של ה-FDA קובעות כי על תכשירי ההגנהלהיות רחבי טווח ? כלומר, עליהם לספק הגנה מפני קרני ה- UVAוה ?UVBגם יחד. הנחייה זו  מיושמת כבר בישראל מספר שנים! כך שניתן לראות בוודאות על גבי האריזות של תכשירי ההגנה את טווח ההגנה שלהם.

 

מקדם הגנה - SPF  מדד למידת ההגנה מפני קרני ה- UVB  של התכשיר. מדד זה מציין את משך הזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני אדמומיות בהשוואה לעור ללא קרם הגנה. עפ"י ההנחיות החדשות של ה- FDA  רקתכשיר בעל הגנה רחבת טווח ובעל SPF15  ומעלהיוכל להכריז על עצמו שבשימוש נכון וקבוע, ותוך שמירת המשתמש על כללי הזהירות מפני השמש, הוא יכול להקטין את הסיכון לכוויות, לסרטן העור ולהזדקנות מוקדמת של העור.

 

דרגות הגנה- על המדפים בבתי המרקחת וברשתות השיווק בארץ, ניתן למצוא תכשירים עם מקדמי הגנה שונים, החל מ- SPF15ועד 100SPF, באישור משרד הבריאות הישראלי. עפ"י ההנחיות החדשות של ה- FDA,לא ניתן יהיה לרשום על תכשירים SPFהגבוה מ- 50, היות ולטענתם אין הוכחות לגבי היעילות של SPFגבוה מזה.

 

לאחרונה הוציאו לשוק תכשירי הגנה בתרסיס. אין ספק שזו אפליקציה מאד נוחה ומתאימה במיוחד לספורטאים ולאנשים שעובדים בחוץ ? מתיזים וזהו. אולם ה- FDA  מעלה תהיות בקשר למידת ההגנה השל התרסיסים היות ויתכן והמשתמשים מתיזים מעט מדי חומר כדי לספק את ההגנה הרשומה ע"ג תווית המוצר, בהתחשב בעובדה שכדי לספק הגנה על כל הגוף דרושה כמות של 30 מ"ל של חומר!. כמו כן, יבחן הסיכון שבשאיפת אדי התרסיס.

 

תכשירי הגנה מפני השמש מכילים מסנני קרינה. חלק מהמסננים הינם מסננים כימיים ? הסופחים אליהם את הקרינה, וחלק מהמסננים הינם מסננים פיזיקליים ? המחזירים את הקרניים הפוגעות חזרה לאטמוספרה, בדומה להחזרת אור ע"י מראה. תכשירי ההגנה משלבים בדרך כלל את 2 סוגי מסנני הקרינה. בישראל ובאירופה מאושרים למעלה מ- 25 סוגי מסנני קרינה, ביפן 40, ובארה"ב רק 17, היות והרשימות לא עודכנו זמן רב. ה-FDA  קבע שתיבחן הוספת מסננים מודרניים לרשימת המסננים המאושרים לשימוש בארה"ב.

 

עמידות במים? עמידות במים (או בהזעה) היא תכונה חשובה מאד! שהרי חלק מהשהיה בחוץ משלבת פעמים רבות רחצה בים או בבריכה, והזיעה גם היא חלק בלתי נפרד מחבילת הקיץ. לפי הנחיות ה- FDAלא ניתן יהיה להסתפק באמירה כוללנית "עמיד במים" אלא לציין את מספר הדקות שבהן התכשיר עמיד. לגבי תכונה זו, משרד הבריאות הישראלי נוקט משנה זהירות וממליץ על מריחת תכשיר הגנה אחרי כל שהייה במים או הזעה.

 

באיזה מקדם הגנה לבחור? התשובה לשאלה זו היא אינדיבידואלית ? כל אחד בהתאם לסוג העור שלו ולצבעו. מה שבטוח הוא שכולם צריכים להשתמש בתכשיר הגנה! כך למשל ? לעור בהיר מאד, הנכווה בקלות רבה (בד"כ ג'ינג'ים בעלי שיער בהיר ועיניים כחולות) - מומלץ להשתמש ב- SPF50ומעלה. לעור כהה שלא נוטה להישרף מספיק תכשיר בעל  SPF15. לבעלי עור רגיל מומלץ לבחור ב- SPF30.

 

מתי למרוח את תכשיר ההגנה? את תכשירי ההגנה יש למרוח באופן קבוע, מדי יום, בכל עונות השנה! (קרני השמש חודרות מבעד לעננים) כחצי שעה לפני היציאה מהבית. יש לחזור על המריחה כל שעתיים ואחרי שהייה במים או הזעה.

 

תינוקות וילדים?  עורם של תינוקות וילדים רגיש לקרינת השמש פי 3 מעורם של מבוגרים, היות ואינם מייצרים עדיין מספיק מלנין כדי להגן על העור.  לכן חשוב לנקוט לגביהם משנה זהירות ובראש ובראשונה צמצום משך שהייתם בשמש.

תינוקות- חשוב להקפיד על בגדים ארוכים ועל האזורים החשופים: פנים, צוואר ועורף, כפות ידיים ורגליים יש למרוח קרם הגנה המותאם במיוחד לתינוקות (היפואלרגני המכיל מסננים פיזיקליים בלבד וללא מסננים כימיים העלולים לגרום לגירוי בעורם העדין ולצריבות בעיניים). תינוקות מתחת לגיל 6 חודשים מומלץ לא לחשוף לשמש כלל!

ילדים- יש להקפיד על לבוש מתאים, שימוש בבגדי ים מבדים מסנני קרינה, עם שרוולים ומכנס ארוך, חבישת כובע ומשקפי שמש.

 

זהירות שמש? מריחת תכשיר ההגנה מפני השמש הינו רק אחת מהפעולות שיש לנקוט כדי להתגונן מפני השמש:

רצוי להימנע מהחשיפה לשמש בין השעות 10:00 ? 17:00 שבהן עוצמת קרינת השמש היא מרבית. כדאי לצאת לבילוי בים או בבריכה בשעות הבוקר המוקדמות או לקראת שקיעת השמש.

ביגוד וכובע? חשוב ללבוש בגדי כותנה צפופה ולכסות את הגוף במידת האפשר: חולצות בעלות שרוולים ומכנסיים ארוכים (בדומה לאנשי המדבר). כדאי להצטייד בכובע רחב שוליים שיגן הן על הפנים והן על הצוואר והעורף.

משקפי שמש הן לא רק אביזר אופנתי ? קרני ה- UVמסוכנות לעיניים ועלולות לגרום לקטרקט. לכן מומלץ להשתמש במשקפיים תקניים החוסמים קרני UVבכל יציאה מהבית (גם בנסיעה ברכב).

מים - לא לשכוח שתייה מרובה של מים, כדי לפצות על אובדן נוזלים בהזעה ולמנוע התייבשות.

 

אורלי כהן - כימאית, יועצת שיווקית בנושא בריאות ופארמה ושימשה בעבר כמנהלת תחום הגנה מהשמש בחברת אגיס-פריגו.