אולי בגלל שעות המזגן שצברתם במשרד או באוטו, התנועה הפתאומית שעשיתם, או אפילו ללא כל סיבה נראית לעין, פתאום התחיל לכאוב לכם הגב.  "עד 80% מהאוכלוסייה הבוגרת תסבול בשלב כלשהו בחייה מכאבי גב", אומר ד"ר עודד קמחי, מומחה לריאומטולוגיה ומחלות פנימיות, מבית החולים מאיר.

 

"אחת הטענות היא שעמוד השדרה לא עמד בקצב השינויים האבולוציוניים שלנו, לא הסתגל היטב לעמידה זקופה על שניים, ולכן אינו בנוי לשאת את המעמסה המכנית המוטלת עליו", אומר ד"ר גיא אלמוג, ראש תחום כירופרקטיקה שיקומית המרכז הרפואי אסף הרופא.

 

 

ד"ר אלמוג מוסיף כי קיים קשר ישיר בין כאבי גב כרוניים ומצבו הפסיכולוגי והסוציאלי של האדם; ידוע שבקרב אנשים הלוקים בדיכאון יש עלייה בתלונות על כאבי גב. גם עישון, ישיבה ממושכת ומחסור בפעילות גופנית הם גורמי סיכון ידועים לכאבי גב.

הסיבות המרכזיות לכאבים: פציעות, בלט ופריצות דיסק

אם בגיל צעיר עיקר הכאבים נובעים מפציעות מכניות של המפרקים, הרצועות והשרירים, הרי שמגיל 40-30 כאבי הגב וההקרנות השונות לידיים ולרגליים יכולים לנבוע מבלט ופריצות דיסק. במקביל, היום רואים גם יותר צעירים גילאי 25-15,  הסובלים מפריצות דיסק, הנגרמות בשל גנטיקה בעייתית, אבל גם בשל ישיבה שעות רבות מול המחשב.

 

 

למה זה כואב? ד"ר קמחי מסביר: "חוליות עמוד השדרה מופרדות על ידי דיסקים - לוחית טבעתית העשויה סחוס ובמרכזה מצוי הגרעין, שעשוי ברובו מים. הדיסקים מספקים גמישות ושיכוך זעזועים לעמוד השדרה. אולם הדיסקים אינם זוכים לאספקת דם ישירה, אלא מקבלים את  הנוזלים וחומרי ההזנה החיוניים מהחוליות.

 

"כאבי גב תחתון עלולים להיות חדים, קשים ולהפוך לכרוניים בשל לחץ של הדיסק, המפריד בין החוליות, על העצבים שלידו. בין הגורמים ללחץ, הם שינויים ניווניים כשחיקה, סדק, שבר או דליפת נוזלים שאירעו באזור הדיסקוס וגורמים ללחץ עצבי במקום הפגוע.

 

"אם קיים לחץ לא מאוזן על החוליות חלק מהדיסק עלול להידחק החוצה ולבלוט כלפי העצבים היוצאים ממוח השדרה. הלוחית עלולה להיעשות דקה ושבירה יותר והרווח בין החוליות קטן עד כדי נגיעת החוליות זו בזו, דבר הגורם לכאבים מקומיים. פריצת דיסק מתרחשת יותר אצל אנשים צעירים. שחיקת הדיסק, דליפת הנוזלים ממנו וצמצום הרווח בין החוליות אופייניים יותר לגיל המבוגר והקשיש.

יש טיפול

ברוב המקרים, לשם אבחון יפנה האורטופד לבדיקת הדמיה של עמוד השדרה. לעתים יש צורך בהתערבות פולשנית בהזרקה מקומית לעצבים היוצאים מן הגב, או לניתוח לתיקון ההפרעות המבניות כפי שיתגלו  ב- CTאו ב-MRI. עם זאת, חלק גדול מהסימפטומים, למעט המקרים החמורים, יוכלו להיפתר באמצעים שמרניים של מנוחה, פיזיותרפיה ותרופות נוגדות כאב.

בגיל צעיר: דלקת ראומטית ודלקת שדרה

"בגילים צעירים נוטות להתפרץ לא פעם גם מחלות ראומטיות כ'דלקת פרקים ראומטית' ו'אנקילוזינג ספונדליטיס' - דלקת שדרה מקשחת, שתי מחלות מפרקים, הבאות לידי ביטוי בראשונה בגילאים צעירים ובמתבגרים. מרבית הלוקים במחלה הם גברים, אך באחרונה מספר הנשים המאובחנות עולה. מספר החולים בישראל מוערך בכ-5,000. המחלה אינה ניתנת למניעה כיון שעיקרה מופיע על רקע תורשתי.

 

לאורך שנים עלולה המחלה לגרום לחיבור גרמי מיותר בין חוליות עמוד השדרה ולהוביל להגבלה קשה בתנועות הגב.

 

מה עושים? יש לפנות לריאומטולוג שבמקרים רבים ישלח לאבחון באמצעות בדיקות דם לאיתור דלקת, ולהדמיה אופיינית בצילום CT או MRI.

 

הטיפול היחיד במחלה בעבר היה באמצעות תרופות נוגדות דלקת מוכרות. בשנים האחרונות נכנסו לשימוש תרופות נוגדות דלקת ביולוגיות, המכונות נוגדי TNF , המדכאות את פעילות חומר המופרש מתאי הדלקת ומשפרות בהרבה את איכות חיי החולים.

בגיל מבוגר: שחיקת המפרקים והדיסקים והידלדלות מסת העצם

בגילים מבוגרים יותר הכאבים הם לרוב על רקע של שחיקת המפרקים והדיסקים הבין חולייתיים. שחיקת המבנים הללו גורמת לכאבי גב, אך גם להיצרות של תעלות העצבים בעמוד השדרה וללחץ בתעלות הגורם כאבי גב והקרנות לגפיים.

 

ככל שהגיל עולה, כך עולה גם שכיחותם של נגעים סרטניים ראשוניים או שניוניים בעמוד השדרה, וכמובן גם שכיחותה של מחלת ה'אוסטיאופורוזיס', הידלדלות העצם בגיל המבוגר שבעקבותיה נתקלים לא פעם גם בשברים בחוליות עמוד השדרה.

טיפולים אלטרנטיביים

הימנעות מבוקרת מפעילות גופנית. בשלבים האקוטיים של כאבי הגב מומלץ להימנע  מפעילות גופנית, למעט הליכה או הליכה במים.

 

שיטות טיפול שיקומיות. עיקר הטיפול בכאבי גב הוא טיפול שיקומי במגוון שיטות כמו: דיקור, שיאצו, עיסוי, פיזיותרפיה, אוסטיאופתיה וכירופרקטיקה. ד"ר אלמוג ממליץ על התעמלות בשיטת 'פלדנקרייז' לחודשים אחדים, ובהמשך גם על  'פילאטיס'.

 

"חיזוק שרירי בטן גב בהנחיה מקצועית עשוי לשפר את התמיכה לכל אברי חלל הבטן ולהשפיע לטובה גם על הגב. עם זאת, יש להימנע מכפיפות מוגזמות לאחור ומתרגילי מתיחה בסיבוב (רוטציות).

 

שחייה. שחייה בסגנונות חתירה וגב, המפעילים פחות לחץ על הגב התחתון מומלצת גם היא. לסובלים מבעיות צוואר וגב עליון מוצע לשחות עם מסכת פנים ושנורקל שיאפשרו לשמור על צוואר מאוזן מבלי להוציא את הראש מהמים, וימנעו הפעלת לחץ על החוליות.

 

מודעות. כדי להרים חפץ כבד מהקרקע, יש להתכופף אליו בעזרת הרגליים, לאחוז בו, להצמידו אל הגוף ולהתרומם.

 

טיפול מונע. כטיפול מונע וגם כדי לצמצם במידת האפשר את איבוד מסת העצם מחוליות עמוד השדרה, האגן, מפרקי הירך, אמות הידיים ואזורים נוספים המועדים לכך, יש לבצע בהנחיה מקצועית תרגילים מיוחדים המפעילים לחץ על העצמות.

 

תוספי מזון. לדברי ההרבליסט דויד קפאח אין די בצריכת מזונות המכילים או מועשרים בסידן. "כדי שהסידן ייספג בגוף דרושים מינרלים נוספים שיסייעו לו בכך וביניהם מגנזיום, המשתתף בכ-300 תהליכים פיזיולוגיים בגופנו, וחיוני למערכת השלד והשרירים. מחסור במגנזיום גורם לנסיגת הסידן מהעצמות אל הדם.

 

"יש קשר ישיר בין חוסר במגנזיום להתכווצויות של השרירים. גם ויטמין די חיוני לספיגת הסידן בעצמות. יש ליטול אותו בטיפות, הואיל וקשה להגיע אחרת לכמות היומית הנדרשת גם אם חיים בארץ שטופת שמש.

 

סיליקה הוא יסוד חשוב נוסף, התורם חוזק וגמישות לרקמות החיבור של הגוף, הסחוס והגידים וכן לעצמות. מחסור בסיליקה מתבטא בין השאר בצפורניים שבירות ושיער מתפצל בקצוות.

 

צמחי מרפא. אחת התגובות הראשונות של הגוף לפגיעה בגב או במפרקים הוא כיווץ השרירים סביב האזור שנפגע, לשם מניעת תנועות שרירים שעלולות להחמיר את הפגיעה. חימום יכול להקל במקרים רבים את הכאב הקשור לכיווץ השרירים. פורמולות של צמחים ספסמוליטיים לנטילה דרך הפה יעזרו לשחרר את השרירים המכווצים.

 

עם הצמחים מסוג זה נמנים מורן שסוע עלה, סימיסיפוגה, ארניקה, לובליה, קאוה-קאוה. בארסנל צמחי המרפא יש גם צמחים נוגדי דלקת וכאלה התורמים לחות וחומר סיכה לרקמות החיבור ולמפרקים, וכן צמחים בוני עצם.

עובדים במשרד? הדרכים לשמור על הגב

ישיבה נכונה מבחינה ארגונומית. חשוב אכן שתחנת העבודה תהיה מאורגנת ותתאים לנוחות העובדים מבחינת גובה השולחן, זווית מסך המחשב, מנח הידיים על השולחן ועל מקלדת המחשב ותנוחת הרגליים על הרצפה או על הדום במקרה הצורך.

 

כיסא נוח ואיכותי. חשוב שהכיסא יהיה איכותי ומרופד, בעל מנגנון מתכוונן להתאמת גובה, זוויות הישיבה והמשענת וזוויות משענות הידיים.

 

שינוי תנוח הישיבה. הדבר החשוב ביותר שאף הוכח הוא הצורך בהחלפה ושינוי צורת הישיבה מדי כמה ימים. עם זאת, הישיבה מהווה עדיין מנח מגביר לחץ בדיסק הבינחולייתי בגב התחתון, ולכן אני מומלץ לקום מדי חצי שעה מהמקום, להסתובב ולהניע את הגוף.

 

כדאי לשמור על הבריאות - וגם כדאי להיות מוכנים לכל מקרה שלא יהיה