בכל עונה יש וירוס חדש שעובר בין ילדי הגנים ומדביק גם את ההורים. תכירו את ה"גסטרואנטריטיס ויראלית", שסביר להניח שכבר הכרתם הקיץ. מדובר במחלת קיץ נפוצה הכוללת מספר ווירוסים, אלה תוקפים את מערכת העיכול וגורמים לשלשולים, כאבי בטן, בחילות והקאות.

 

בחורף מעדיפים הווירוסים לתקוף את מערכת הנשימה, ואנחנו מכירים אותם כהצטננות או שפעת. בקיץ הם תוקפים את מערכת העיכול. הסימנים של שפעת המעיים מוכרים לכולנו: שלשול מימי, כאבי בטן ועוויתות מעי. לפעמים מלווה  הווירוס בבחילות ובהקאות, ואפילו בכאבי שרירים או בכאבי ראש. חלק מהילדים ומהמבוגרים גם יפתחו חום נמוך.

 

ההדבקה בווירוס היא ממזון או משקה מזוהמים, במגע עם אדם חולה,עם חפציו או משטחים בהם נגע. כשמדובר בילדים שמבלים בגן או בקייטנה מספיק לשחק בצעצועים ביחד או לשתות מכוסות שלא נוקו בצורה יסודית, והילד יידבק. ההדבקה נעשית באותה צורה בבית, אנחנו מחבקים, מנשקים, טועמים מהאוכל של הקטנטנים ונדבקים. שטיפת ידיים בסבון יכולה לצמצם את ההדבקות, כמו שמירה על היגיינה.

 

הווירוס השכיח ביותר בין המזהמים של מערכת העיכול הוא ה-Rota virus  וNoro virus. הסימפטומים יפרצו יום אחד עד שלושה לאחר ההדבקה וחשוב לציין שגם שבוע לאחר שהילד החלים הוא עדיין מדבק.

 

שפעת המעיים גורמת בעיקר  לאי נוחות ולסבל חולפים, אבל הסכנה הגדולה בזיהומים אלה היא התייבשות העלולה לגרום לסיבוכים וסיכונים. זת, כשילדים וזקנים נמצאים בסיכון גבוה יותר להתייבשות.

 

המחלה מתבטאת בעיקר באי נוחות ובכאבי בטן – אבל לא רק. וירוס הרוטהלבדו אחראי ל-125 מיליון מקרי שלשולים מסביב לעולם בכל שנה. בעולם נפטרים כחצי מיליון ילדים מהווירוס אבל רובם במדינות מתפתחות; כשבמדינות מפותחות נדיר שהווירוס יגרום למוות.

 

אומנם בארה"ב מדווחים על מספרים של כ- 50-100 מקרי מוות לשנה, אך מצד שני מדובר על וירוסים שגורמים לאשפוזים רבים של ילדים ואף מבוגרים, מחשש להתייבשות.הרפואה הקונבנציונלית ממליצה על מנוחה ועל שתייה מרובה, כדי למנוע התייבשות.

 

שתייה ונוזלים: חשוב לשתות אבל להיזהר לא לתת לתינוק או לפעוט כמות גדולה של נוזלים כיוון שהוא יכול להקיא. הקפידו על מתן שתיה בכמויות קטנות מספר רב של פעמים.

 

תזונה: ההמלצה להמשיך לאכול רגיל, אך הימנעו ממאכלים מטוגנים, שמנים או חריפים, שיכולים לגרום לבחילה נוספת.

 

מה עוד יכול לסייע?

 אילן שקד מאגיסטר ומנהל שיווק וסחר בית מרקחת וטבע בסופר-פארם מדגיש גם הוא את חשיבות השתייה המרובה: "חשוב אצל ילדים אבל גם למבוגרים, להחזיר את הנוזלים הרבים ואת המלחים. שתייה מרובה לבדה לא תמיד מספיקה כיוון שההתייבשות יכולה לנבוע מאיבוד המלחים הרב".

 

שקד מציין שלושה מוצרים שנמצאים על המדף לתמיכה ולעזרה בזמן של וירוס:

  • תמיסה למניעת התייבשות: תמיסה שבדרך כלל מגיעה מוכנה לשתייה ומכילה נוזלים ומלחים, השומרים מפני התייבשות. הרעיון מאחורי המוצר הוא להחזיר את המאזן לגוף לאחר איבוד המלחים.
  • תרופות להקלה: מדובר על תרופות להפסקת כאבי הבטן ולהרגעת הסימנים, הנמכרות בתרחיף או בכדורים. בארץ מצויים שני מוצרים: קל בטן ופינק. התרופה עוזרת להרגעת כאבי הבטן, הקלה על הבחילות ולהרגשה טובה יותר.
  • כדורים: כדורים לטיפול בשלשול ובהקאות: תרופות המכילות לופרמיד (לופרמיד של לייף, אימודיום וסטופ-איט). התרופה ניתנת ללא מרשם רופא והיא מפסיקה את השלשול עצמו ועוזרת בתחושה הרעה.

ד"ר ראול רודריגז, רופא קונבנציונלי ומומחה לרפואה סינית וטבעית ממליץ ליטול על בסיס יומי פרוביוטיקה איכותית עם מעל 10 מיליארד חיידקים ושתכיל את הרכיב "ל- גלוטמין". להשתדל לאכול תזונה מלאה, ולהימנע  מג'אנק פוד, מזון מטוגן או מזון שנקנה בחוץ. כמו כן מומלץ לצרוך שמן אורגנו לניקוי מערכת העיכול ממזהם - על בסיס יומי במינון של 6 טיפות פעמיים ביום.

 

ברפואה הממסדית הטיפול בדרך כלל יהיה טיפול תומך ובעיקר החזרת נוזלים. הרפואה הטבעית מציעה להתמודד עם המחלה בעזרת פורמולת הצמחים הסינית KANG NING WANאו באנגלית Curing. הטענה היא שהתרופה מסייעת בטיפול בזיהומים במערכת העיכול ובווירוסים בבטן, בחילות בנסיעה או שייט (מחלת ים), שלשול מטיילים, צרבות, התאוששות מהאנג אובר ועוד.

 

עדי ברומר, הומאופתית קלאסית מדגישה שמדובר במחלה שאינה מסכנת חיים. מה שמסוכן הוא  ההתייבשות ולכן כדאי להתייחס להתייבשות ולמנוע אותה. ברומר ממליצה על תוספת אסידופילוס לתפריט בעת שלשול. תרופות הומאופתיות מוכרות לשלשול הן ars-veratוגם cupr-ars שמתאים אם בנוסף לשלשולים יש התכווצויות חזקות בגוף ובגפיים.

 

"מרוב מקרי הווירוס רוטה הילדים מחלימים תוך שבוע מהתחלת הסימנים, בלי בעיות מיוחדות. במקרים של התייבשות קלה ניתן לטפל באמצעות תמיסות מיוחדות לשתייה. עוד דברים שיכולים לעזור: מרק העשיר באשלגן – מרק מכול ירקות השורש (בטטה, גזר, דלעת, סלרי וכו'), יש לשתות את המים. גם שתיית מיץ לימון ומיץ גזר מועילות לשיקום הרירית. צמחים שמרגיעים את מערכת העיכול הם: שומר, תימין, מרווה, סומק, קמומיל, אזוב. מכולם אפשר לעשות חליטה ולשתות".

 

מה הסבתא אומרת על זה?

שלשולים היו מאז ומעולם והנה מספר תרופות סבתא להתמודדות עם הווירוס הלא סימפטיים:

 

הכנת תמיסה למניעת התייבשות בבית:

  • מתכוון מהיר: כוס מיץ מתרכיז, רצוי ללא צבעי מאכל ולתוך הכוס להוסיף רבע כפית סודה לשתייה או מעט מלח
  • מתכון למשקיעים: ליטר מים לתוכה להוסיף כוס מיץ פריהדר, כפית מלח וחצי כף דבש.
  • בישול אורז במים בכמות גדולה ושתיית המים עצמם.
  •  שתיית קולה לאחר שיצאו ממנה הגזים.
  •  הכנת תה לענה או מרווה, תה זעתר ותה שומר כל אלו מקלים על כאבי הבטן.
  •  שתיית מיץ רימונים.