מבט מדוקדק על כפות הרגליים שלנו יכול לגלות לנו האם יש לנו בעיות בריאותיות או דפוסי התנהגות בעייתיים. אפרת אבידור, ביולוגית, רכזת מגמת נטורופתיה, רפלקסולוגיה ופרחי באך בקמפוס "ברושים" באוניברסיטת תל-אביב, מסבירה כי על פי תורת הרפלקסולוגיה, כפות הרגליים משקפות את כל הגוף שלנו.

 

עוד ב-Onlife:

 

 "הרגל הימנית משקפת את צדו הימני של גוף האדם והשמאלית את השמאלי. האיברים שנמצאים במרכז הגוף, כמו עמוד השדרה, לדוגמה, ישתקפו בשתי כפות הרגליים באמצע, ואפשר לחוש בהן את חוליות עמוד השדרה", היא מסבירה. "במקרה של פריצת דיסק למשל, כאשר אין אפשרות לגעת בעמוד השדרה עצמו, אפשר להקל על הכאב דרך מגע באזור המתאים בכפות הרגליים", היא אומרת.

כף הרגל מתחלקת ל-4

כל מה שמופיע על כף הרגל כעור קשה, חריצים, צבע ומרקם שונה של העור הן חסימות, וכל חסימה כזו מנותחת על פי מיקומה בכף הרגל.

את הכף מחלקים לארבעה חלקים:

  • התחתון - אזור העקב, מייצג את החלק התחתון של הגוף ובו בין השאר האגן, הגב התחתון.
  • החלק האמצעי -  הקשת, מייצג את אברי הבטן הפנימיים,
  • העליון - הכרית, מייצג את בית החזה, הריאות והלב.
  • אזור האצבעות - מייצג את הראש והחושים שלנו.

עור קשה באזור המייצג בכף הרגל את הכתפיים שלנו עלול, למשל, להעיד על בעיה כלשהי במפרק הכתף כהסתיידות, דלקת והגבלה בתנועתיות.

הקשר בין כף הרגל לנפש

על פי הגישה הרפלקסולוגית, דרך כף הרגל אפשר להבין מדוע האדם עושה דברים מסוימים ולרדת לחקר דפוס ההתנהגות והחשיבה, המביאים אותו כל פעם מחדש ליצירת אותם כאבים באזור הכתף, למשל.

 

כמו כן הרפלקסולוגיה מאפשרת טיפול בבעיות ככאב ראש. אפשר להקל על כאב הראש וכן לרדת לחקרו באמצעות סימנים נוספים בכף הרגל, כבוהן אדומה במיוחד, ולהבין מדוע האדם נוטה לפתח כאב ראש; האם זו תגובה ללחץ כלשהו, או לסיבה אחרת. גם במקרה מסוג זה, עיסוי מתאים עשוי לגרום לשינוי תגובת האדם ללחצים המעוררים בו כאב ראש.

 

טיפול בכף הרגל – אפשר אפילו בבית

לפני שאתם מחליטים על פנייה לרופא רגליים, פודיאטר או קוסמטיקאית, אפשר לנסות ולטפל בכף הרגל בעצמכם. יש כמה שיטות ודרכים לעשות את זה:

 

אבן משייפת: האבן לשיוף העור הקשה בכף הרגל מומלצת לשימוש מדי יום לאחר המקלחת היומית - כשכף הרגל עדיין רטובה.

 

אמבט מפנק: את הטיפול העצמי בציפורניי כפות הרגליים עדיף לעשות אחרי מקלחת, או לאחר השריית כפות הרגליים בגיגית עם מים פושרים למשך דקות אחדות.

 

אפשר גם לנסות אמבט עם מים קרים וכוס חלב שירככו את העור הקשה בכף הרגל ויעניקו לו לחות והזנה. חשוב ביותר לייבש היטב את כף הרגל גם בין האצבעות.

 

גזיזת הציפורניים: את הציפורניים יש לגזוז בזווית של 45 מעלות, במיוחד אם יש נטייה לציפורן חודרנית. אגב, מומלץ לצמצם את השימוש בלק. בעיקר בשל העובדה שהוא עלול לפגוע במרקם הבריא של הציפורן.

 

פינוק הרגל

אחרי שכפות הרגליים היו כלואות כל היום בנעליים סגורות, שאינן תמיד הכי נוחות, אין ספק שהן ראויות לפיצוי-עיסוי. אפשר לגוון גם בפילינג סוכר חום (אפשר גם לבן), מים ומטלית מחוספסת (כמגבת קטנה) יעילים לקרצוף העקבים.

 

אם העקבים מאוד מחוספסים כדאי לאמץ הרגל של השריית כף הרגל 10 דקות מדי יום במיץ לימון סחוט טבעי. חמיצות הלימון תסייע להיפטר מהעור הקשה. המלצה נוספת הוא גליצרין ומי ורדים וגם עיסת בננה ואבוקדו. כמעט בכל מוצר מדף שתקנו תמצאו את הרכיבים הללו.

הכי חשוב: בחירת נעליים מתאימות

הבחירה בנעליים מתאימות לא מבוססות בהכרח על יופי או אופנתיות, יותר חשוב הנוחות וההתאמה לרגל. הפודיאטרית קרולין צמח-פורת מסבירה איך צריך לבחור את הנעליים המתאימות ביותר.

 

1. למדוד אחרי הצהריים או בערב. בעיקר בגלל שכפות הרגליים כבר עשו את מלאכתן והן די נפוחות ולא ממש רעננות, כדאי להתאים נעל שיהיה לכן נוח בה גם בנסיבות אלה.

 

2. לא לקנות נעליים גדולות מדי. לא מומלץ לקנות נעל גדולה בחצי מידה ממידתכן כדי שתפצה על רוחב כף הרגל, כי אז היא עלולה לרקוד ולהחליק מכף הרגל. בקדמת הנעל צריך להיוותר רווח בערך באורך הציפורן שבאגודל. (אגב, חולי סוכרת צריכים להקפיד במיוחד להימנע משפשופים ולחצים בעור כף הרגל, העלולים להוביל לזיהומים).

 

3. לבדוק את צד הרגל. (לפנים באזור האצבעות) יש להקפיד על תחושה נוחה ומרווחת ללא לחץ.

 

4. להקפיד על נוחות. יש לנעול את הנעל בחנות למשך דקות אחדות ולצעוד בה שם.

 

5. להתאים נעליים למטרה. הנעליים צריכות להיות מותאמות למטרה; נעל ספורט לספורט וכן הלאה. לנשים עדיף להימנע מעקב גבוה מדי, ויש לקחת בחשבון שמשך הזמן שאפשר להתהלך בנעל בעלת עקב גבוה מדי או חרטום מחודד מדי, הוא מוגבל.

 

6. פלטפוס. אם יש לכם בכף הרגל פלטפוס או קשת גבוהה מדי, או בעיה אחרת כלשהי, לפני שרוכשים נעליים מכל סוג שהוא מומלץ לגשת לפודיאטר לאבחון כף הרגל ולהתייעצות באשר לסוג הנעל שיתאים לכם ביותר.

 

לדוגמה: לבעלי פלטפוס תתאים סוליה רחבה, ונעל קשיחה לשם תמיכה מרבית בכף הרגל. לבעלי כף רגל עם קשת גבוהה, תתאים נעל רכה שתספוג את הלחצים הגבוהים שנוצרים בשעת ההליכה.