האינטרנט הוא כלי של ביטוי חופשי, וככזה, יש בו דברים נפלאים וגם, לצערנו, כמה דברים איומים שאינם מתאימים לעיניהם של ילדים או מתבגרים. אתרי התוכן והפורטלים הגדולים, חדרי הצ'אט והרשתות החברתיות הינם פתוחים ופרוצים לגמרי: תכנים מיניים, גזעניים פוגעניים או פולשניים, שאינם הולמים יכולים להיות מוצגים באתרים כאלה במשך תקופה ארוכה עד שמנהלי האתרים שמים לב ומורידים אותם מהרשת.

 

אז איך בכל זאת שומרים על הילדים?

 

מומלץ לדאוג שהמחשב שבו גולשים הילדים ימוקם ב"אזור ציבורי" בבית (סלון, פינת אוכל, פינת עבודה) ולא בחדר סגור.

 

חובה לשבת ולדבר עם הילדים על הסכנות שיש ברשת, ואפילו לחתום איתם על "חוזה הורים – ילדים" לגלישה באינטרנט המצורף בהמשך הכתבה.

 

כדאי לדאוג שהילדים יגלשו בסביבה סגורה, מבוקרת ומפוקחת בעלת תוכן ייעודי וייחודי לילדים. אם הילדים יגלשו באינטרנט ה"פתוח" ללא השגחה, הם יחשפו לתכנים שאינם מתאימים לגילם בתוך זמן קצר ביותר.

 

 באקולוקו, לדוגמה, כל התכנים באתר נבחרים על ידי ההנהלה וצוות מומחים לחינוך ממכון וויצמן, ומתורגמים למשחקים והרפתקאות עלי ידי צוותי מתכנתים, כותבים ומעצבים מנוסים. אין לינקים לאתרים אחרים או תוכן "מיובא" מה שמבטיח שליטה מוחלטת על המסרים שנספגים אצל הילדים. במקביל ננקטים אמצעי בטיחות וזהירות רבים נוספים, כדי להבטיח את ביטחונם והרגשתם הטובה של הילדים.

4 כללים לגלישה בעולמות וירטואליים של ילדים

דנה , מנהלת הקהילה של אקולוקו מסבירה:

 

לעולם לא לחשוף פרטים אישיים: כשהילד שומר על פרטיו האישיים חסויים הוא מונע את היכולת ליצור איתו קשר מחוץ לאתר וכך נשמר ביטחונו.

 

באינטרנט פעלו כמו בעולם האמיתי: באינטרנט מדברים רק עם אנשים שמכירים מהעולם האמיתי!! לא מאשרים חברות לאף אחד שלא פגשנו במציאות. אף פעם אי אפשר לדעת מי עומד מאחורי פרופיל המשתמש שפנה אל הילד בהצעת חברות לא בעולמות וירטואליים ולא בפייסבוק או ברשתות חברתיות אחרות. 

 

לכבד את הגולשים האחרים: למרות שנראה שכל הילדים בעולמות הווירטואליים הם "מצוירים" ולא אמיתיים, מאחורי כל דמות יש ילד אמיתי עם רגשות, שנעלב וכועס, (כמו כולם), אם קוראים לו בשמות, מדברים אליו בשפה גסה, אם מרמים אותו או גונבים ממנו, אפילו אם מדובר בחולצה או כובע ווירטואליים.

 

לדווח להורים ולמנהלי האתרים: אם רואים מישהו עובר על אחד משני הכללים הראשונים מומלץ לדווח עליו. דיווחי הילדים הם כלי חשוב ביותר עבורנו בניטור והשגחה על ביטחון הילדים ברשת.

לדברי דנה, הורים חייבים להיות מודעים לסכנות האורבות לילדים ברשת, ולהבין שאין תחליף לשיחה פתוחה וכנה עם הילדים בנושא. יש הורים שאף הולכים צעד נוסף, כאמור, וחותמים עם הילדים על "חוזה לשימוש בטוח באינטרנט" שיכול להסדיר את הציפיות של ההורים והילדים מהשימוש ברשת.  

חוזה ילדים והורים לשימוש בטוח באינטרנט

אדבר עם ההורים שלי כדי ללמוד את הכללים לשימוש בטוח באינטרנט, כולל: לאילו אתרים מותר לי לגלוש, מה מותר לי לעשות בהם, באיזה שעות מותר לי לגלוש באינטרנט, וכמה זמן מותר לי לגלוש בכל יום (_________שעות________דקות)

 
  1.  לא אגלוש לאתרים או חדרי צ'אט, שיש בהם תוכן שאינו מתאים לגילי. אני מסכימ/ה שההורים שלי יבדקו את רשומות הצ'אט שלי בכל זמן. 
  2. לעולם לעולם לא אתן פרטים אישיים לאף אחד! פרטים אישיים כוללים כתובת, טלפון בבית, טלפון נייד, אי מייל שלי או של ההורים, כתובת של ההורים בעבודה, או את הטלפון שלהם בעבודה, מספרי כרטיס אשראי, שם בית הספר שלי, הכתובת שלו, ואפילו החוגים שלי ולאיזה שבט או קן אני שייך בתנועת הנוער. 
  3. אדווח להורים שלי מיד אם אקבל או אראה משהו באינטרנט שגורם לי להרגיש חוסר נוחות או מאויימ/ת. אי מיילים, אתרים, הודעות צ'אט ותמונות. 
  4. אמחק מיידית ובאופן אוטומטי כל אי מייל מאדם או גוף שאני לא מכיר.
  5. לעולם, לעולם לא אסכים לפגישה פנים אול פנים או לשיחת טלפון עם אף אחד שאני "פוגש/ת" ברשת.
  6. לא אגיב להודעות שגורמות לי להרגיש חוסר נוחות, ואראה אותן להורים שלי מיד.
  7. לעולם לא אשלח תמונות של עצמי או של מישהו מהמשפחה שלי דרך האינטרנט לאף אחד בלי לבדוק קודם כל עם ההורים אם זה בסדר.
  8. לא אוריד תמונות של אף אחד אחר מהרשת בלי רשות מההורים.
  9. לא אצור אתר אינטרנט או דף פייסבוק משלי בלי לקבל רשות מההורים ובלי להראות להם את התוכן שלו.
  10. כשאני גולש באינטרנט אהיה אדם טוב כמו שאני בחיים האמיתיים. לא אעשה דברים כדי לפגוע באחרים בכוונה, לא אעשה דברים שאינם חוקיים ולא אצטרף לחרם על ילדים אחרים.
  11. לא אמלא שאלונים וסקרים אינטרנטיים בלי לבקש רשות מההורים.
  12. לא אוריד מהרשת, אעתיק, או אתקין על המחשב שום דבר בלי לדבר קודם עם אבא או אמא.
  13. לעולם לא אעשה באינטרנט שום דבר שעולה כסף בלי לדבר על כך קודם עם אבא ואמא.
  14. אעזור להורים שלי להבין את האינטרנט, ללמוד דברים ברשת, לגלוש באתרים ולהפוך את האינטרנט למשהו כייפי ושימושי.
  15.  אתן להורים שלי את כל שמות המשתמש והסיסמאות שלי לכל האתרים שאליהם אני רשום/ה:

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________
 

 

16. אמלא את כל הכללים הרשומים למעלה לא רק במחשב בבית אלא גם במחשבים של חברים, בבית הספר, בקייטנות, בחוגים ובספריות.
17. אני מסכים/ה לכל הכללים הרשומים למעלה ומבין/ה שאם לא אמלא אותם הדבר עלול לגרום לשלילת הזכות שלי לגלוש באינטרנט. 

 

שם הילד______________ תאריך____________

שם ההורה____________תאריך_____________

 

 

אקולקו - בואו להכיר