באחת השבתות ישבתי עם בני בן ה 6.5 ודברנו על פרשת השבוע פרשת בראשית, והרחבנו בנושא בריאת העולם. בני התפעל מהתמונות שהיו לצידם של המשפטים המתארים את מה שברא אלוקים בכל יום ויום, ועוד יותר התפעל שאלוקים ברא בכל יום משהו חדש, ולא הכל באותו היום. ואז ביום השישי, לאחר שהוא הכין וברא את כל העולם, הגיע הרגע לברוא את האדם, שהרי לכבודו נברא העולם...

 

"ויקח ה' אלוקים את האדם וינחהו בגן העדן לעבדה ולשמרה" (בראשית ב'/ ט"ו). בני שאל אותי למה הכוונה בצירוף "לעבדה ולשמרה", עניתי לו: אלוקים ציווה לשמור על העולם המקסים שהוא ברא. לעבדה - הכוונה לעבוד את האדמה, לטפל בעצים, בפרחים ולשמור על היערות שלא יישרפו, ולהקפיד שהנהרות ומקוות המים יהיו נקיים וטהורים. לשמרה - לא לקלקל ולהרוס אותה, כלומר לא לזהם את האוויר או ללכלך את הארץ, וכל זה כדי לקיים עולם טוב ונעים לדורות הבאים.

 

ב-200 השנים האחרונות, מאז המהפכה התעשייתית, איכות החיים שלנו השתפרה פלאי פלאים וחיינו נהיו מאד נוחים. הודות לטכנולוגיה המתקדמת התרבו והשתכללו מוצרי חשמל רבים ומגוונים, כלי תחבורה בים, ביבשה ובאוויר, כפי שיש בימינו ועוד. אולם, לכל דבר יש מחיר, הטכנולוגיה המשוכללת כוללת אנטנות המותקנות לקליטה טובה יותר של פלאפונים, כלי תחבורה ומפעלים תעשייתיים, אשר מחד מביאים תועלת ומאידך פולטים עשן, פסולת, אנרגיות ומגבירים את הנזק הסביבתי. כל אלו גורמים לבעיות מפגע סביבתיות של העולם כולו.

 

 

האדם החל להשתמש באופן גובר והולך בדלקים, כגון: פחם, גז, נפט ובנזין. שריפה של דלקים אלה, יחד עם פעילויות, כמו כריתת יערות ושרפתם, משחררת לאטמוספרה כמויות גדלות והולכות של פחמן דו-חמצני. פעילות האדם גם מגבירה פליטה של גזי חממה טבעיים נוספים, כגון: מתן וחנקן תת-חמצני, וגם פולטת לאטמוספירה גזי חממה מעשה ידי אדם, כגון: כלורו-פלואורו-פחמימנים. העלייה הגוברת בכמות גזי החממה באטמוספירה של כדור הארץ גרמה להגברת אפקט החממה הטבעי, והתוצאה הבלתי נמנעת היא התחממות של כדור הארץ.

מסבירים על מחזור ואיכות הסביבה

 קודם כל כדאי ללמד את הילדים על תופעות טבע שמתרחשות כתוצאה מהמפגע הסביבתי:

 

 שכבת האוזון - שכבה בסטרטוספירה, חלקה האמצעי של אטמוספירת כדור הארץ, המכילה ריכוז גבוה יחסית של אוזון, ולה חשיבות רבה בקיום החיים על פני כדור הארץ. שכבת האוזון מסננת את הקרינה האולטרה?סגולה המגיעה מהשמש, קרינה המסכנת את היצורים החיים וגורמת לסרטן העור. על פי מדענים העוסקים בנושא, שכבת האוזון היא זו שאפשרה לבעלי חיים לצאת מתוך האוקיינוס אל פני האדמה ולהתחיל בהתפתחות החיים על היבשה.

 

עם השנים נוצר חור בשכבת האוזון, נוצר אזור שבו הידלדלה מאוד שכבת האוזון. הידלדלות זו הפכה לאחת הבעיות הבוערות באיכות הסביבה במחצית השנייה של המאה ה?20 בנוגע לאטמוספירה, כשלצידה בולט אפקט החממה.

 

התחממות כדור הארץ - מאז שנת 1860 עלתה טמפרטורת כדור הארץ בערך בחצי מעלה. בעשורים האחרונים הואץ תהליך ההתחממות, וצפוי שעד שנת 2100 תעלה הטמפרטורה על פני כדור הארץ בעוד מעלה אחת עד 3.5 מעלות צלסיוס. התחממות זו, שמקורה בפעילות של בני האדם, כבר גורמת לשינויים במזג האוויר בכל העולם, להפשרת קרחונים, לעלייה במפלס הים, להצפות של אזורים חופיים נרחבים, לבצורות, לגלי חום ולשריפות, לירידה ביבולים ועוד.

 

כיום כבר אין ויכוח בין מדענים בשאלה האם כדור הארץ מתחמם. השאלה היא: באיזו מידה ובאיזה קצב הוא מתחמם. הסכנות כתוצאה מהתחממותו של כדור הארץ מורגשת כבר עתה בישראל ובעולם כולו:

 

הסכנות בישראל 

1. הקיץ נעשה בשנים האחרונות קשה וחם, מספר הימים החמים עלה פי 3 לעומת העבר ובנוסף הטמפרטורות גבוהות יותר בקיץ וכמות המשקעים בחורף קטנה יותר. 

2. כ-60% מן האוכלוסיה בישראל חיים באזור החוף הצר. עלייה של 30 ס"מ בפני הים התיכון עלולה "לנגוס" מבנים הסמוכים לו. 

                                                                         

3. הצטמצמות המשקעים והתגברות האידוי עלולים לצמצם את היצע המים בישראל והמלחה ניכרת במים המתוקים. חוקרים צופים כי עד שנת 2100 יצטמצמו מאגרי המים בישראל.

 

4. חמסינים בתכיפות גבוהה עלולים לגרום לנדידה של חרקים מאפריקה לישראל, ובהם גם מעבירי מחלות ומזיקים לחקלאות.

 

 

אסונות טבע - אסונות טבע אקלימיים הוא תהליך בטבע שהאדם אינו יכול למנוע, ולרוב הוא גורם פגיעות בנפש וברכוש. אסונות טבע הם: רעידות אדמה, התפרצויות הרי געש, שיטפונות, הצפות, סופות (הוריקן, טייפון, טורנדו), שריפות ומפולות.

 

גן העדן האבוד - בשנות ה-70 של המאה הקודמת, החלו יערות בצפון אמריקה ובאירופה למות ללא סיבה ברורה. היום הסיבה לתמותת העצים כבר ידועה הגשם החומצי הוא זה ש"הורג" אותם. גשם חומצי מתחיל בגשם רגיל שיורד, עובר דרך אוויר מזוהם ונעשה חומצי. הגשם החומצי פוגע בעצים, במקוות מים מתוקים, במבנים מעשי ידי אדם ובשרשרת מזון קרי פירות וירקות, יבול הארץ.

 

בשורות טובות לישראל בעניין הגשם החומצי - מידת החומציות של הגשמים היורדים בארץ בדרך כלל "נורמלית" ורק לעיתים רחוקות מידת החומציות מגיעה כאן לרמות מזיקות. הסיבה לכך היא שבתי הזיקוק ותחנות הכוח בישראל מצריכים פחות כמות גופרית דו חמצנית ומשתמשות בדלק דל גופרית.

 

 

גם אם היינו נפקדים בגשם חומצי, הרי שהנזק היה קטן יותר ממקומות אחרים בעולם שהרי האדמות ומקווי המים בישראל עשירים בגיר, הגורמים להם להיות בסיסיים והבסיסיות שבהם מנטרלת את החומציות שבגשם. 

מיחזור מיכלי פלסטיק – מכינים יצורים, למשל ילדי כיתה א' הכינו איש שלג ממיכלים לבנים קטנים של חלב.

 

מיחזור ניילונים – תלמידי התיכון יצרו משקיות ניילון מכל הגדלים, הסוגים והצבעים שמלות וחצאיות.

 

מיחזור ציורי הילדים - גברת אן מרי מור לא רצתה לזרוק את הציורים הישנים של הילדים, ולכן חתכה אותם לרצועות ויצרה פרויקט חדש של יצירות שתי וערב עם תלמידי כיתה ג'.

 

מדריך שימושי למיחזור ואיכות הסביבה

עשרת הדברות לשמירה ולאיכות חיים יותר פורייה:

 

1.חיסכון באנרגיה - יש לחשוב מראש איזה סוג תאורה עלינו להשתמש, שהרי אפשר לחסוך באנרגיה אם נדע לבחור את גופי התאורה והחימום הנכונים.

  • נחמם או נקרר את הבית – בדיוק כמו שצריך.
  • נכבה את מכשירי החשמל קרי מזגנים, תנורים בעיקר שכיוצאים מהבית, וכמובן טלוויזיה ומחשבים כשלא משתמשים ולא צריכים.
  • מה יותר טוב ומה יותר נעים כשהשמש זורחת בחוץ, מומלץ להשתמש באנרגיה שלה לחימום המים למקלחת ולייבוש הכביסה.
  • חפשו את סמל כוכב האנרגיה - המסמל מוצר חסכוני בחשמל. כשנחסוך באנרגיה נפחית את פליטת גזי החממה המזהמים וגורמים לגשם חומצי.

 

2. חיסכון במים - בעיקר בישראל נושא המים רגיש ובעייתי. השתמשו בתבונה. כמו כן מומלץ להשתמש בפחות מים חמים. כך ייפלטו לאוויר פחות אדי מים, הגורמים להתחממות עולמית.

 

3. הימנעות מנסיעה בתחבורה - מה יותר בריא מהליכה ברגל או רכיבה על אופניים? מכוניות פולטות גזי חממה וגזים נוספים, המזהמים את האוויר. לכן כדאי להימנע מנסיעה בתחבורה כשלא צריך.

 

חשוב לדאוג שתא המטען יהיה רוב הזמן ריק, כך שלא יהיה משקל רב אשר יצרוך דלק ויפלוט גזי חממה, ואנו נוכל לסייע ולהפחית את ההתחממות העולמית וזיהום האוויר.

 

חשוב לתחזק את הרכב ולשמור על תקינותו - לחץ האוויר תקין בצמיגים עשוי לצרוך פחות דלק, כל ליטר בנזין שנחסך, מונע פליטה וזיהום האוויר.

 

4. צרכנים נבונים וחכמים - נעודד את משפחתנו לקנות מוצרים ידידותיים לסביבה - חסכוניים באנרגיה, עשויים מחומרים ממוחזרים, ידידותיים לאוזון ושאינם פוגעים ביערות הגשם. כמובן שגם צרכנות נכונה תחסוך לנו הרבה כסף.

 

5. "כי האדם עץ השדה"  התורה לימדה אותנו שהאדם הוא כמו עץ השדה - כמו שאנחנו לא רוצים לעשות רע לאדם, כך אנחנו לא רוצים שיעשו רע לסביבה. האדם הוא כמו עץ השדה כי החיים שלו קשורים בעצים ומהם הוא מקבל אוכל, אוויר והנאה בחיים.

לכן, חשוב לשמור על היערות ועל כל השטחים הירוקים בארץ ובעולם כולו, נחסוך בנייר וניטע עצים, נטפח את הסביבה ונשמור עליה גם כשאנחנו בשטח.

 

6. שימוש חוזר - נשתמש בכלים ובאריזות הניתנים לשימוש חוזר, ולא בכלים חד פעמיים כדי לסייע בחיסכון ביצירת זבל. נסייע במיחזור כלי שתייה ונמחזר את הפסולת האורגנית שלנו, וכך נפחית את פליטת גזי החממה מאתרי ההטמנה של הפסולת ונחסוך באנרגיה ובמשאבי טבע הדרושים לייצר מוצרים חדשים.

 

7. שמירה על ניקיון והיגיינה  חשוב לטפח את הסביבה – לנטוע, לשתול ולשמור על הניקיון. אם אכלת חטיף או סתם משהו משביע אחר, הקפד להשליך לפח את האשפה ולא על המדרכה. עישון סיגריות גם לא מוסיף הרבה לבריאות ולא לאנשים שבסביבתך.

 

8. התייחסו בכבוד לבעלי חיים הם חלק מהבריאה. למדו את הילדים על בעלי חיים מגיל קטן, הפגישו אותם עם בעלי חיים כדי שילמדו לאהוב אותם.

 

9. מייצרים פחות פסולת – כדאי להשתדל לקנות רק את מה שבאמת אנחנו חושבים שצריך לקנות. תמיד אפשר לשאול את החברים או המשפחה אם הם צריכים את המוצר, או למסור לארגונים שישמחו לקבל מכם ביגוד/ ספרים/ כלים ועוד. יש לחשוב פעמיים לפני שזורקים, ברוב המקרים אפשר לנצל פסולת ליצירות.

10. מפיצים הלאה - אחרי שקראתם כאן את המידע, תוכלו לספר על כך להורים, לאחים ולחברים. הנושא מרתק, מסעיר וחשוב ולכן הם יקשיבו לכם ברצון, ואולי יירתמו גם הם לשמירה על כדור הארץ

טיפים למיחזור לילדים:

 

פורטל הילדים את זה