מאכילה רגשית, כשמה כן היא - היא אכילה שמתעוררת בתגובה לרגש, לאו דווקא לרעב פיזי; או שהאכילה מעוררת רגש בזמן שהיא מתבצעת או אחרי שהיא מסתיימת. כולנו, בעצם, אכלנים רגשיים. למה הכוונה? הרי כשרק נולדנו והיינו תלויים לחלוטין בהורינו שיאכילו אותנו, בלי שיכולנו להפריד בין תחושת הגוף לבין תחושת רעב ושובע, ובין תחושות רגשיות.

 

החוויה שלנו כתנוקות היתה תערובת של חווית רוך, ביטחון, אהבה ללא תנאי, מלאות בקיבה, מלאות רגשית, כלומר צרכים פיזיים ורגשיים שהוזנו בעת ובעונה אחת. אבל עם הזמן משהו התקלקל בשלמות הזו.

 

עוד בonlife:

כשרעב מתחבר עם רגשות שליליים

 

אכילה רגשית כשלעצמה היא לא הבעיה האמיתית, אלא החיבורים הלא מוצלחים בין אכילה לבין רגשות. אכילה רגשית לא נכונה מחוברת לדאגה, פחד, כעס, קנאה, אכזבה, בושה, ייאוש ועוד.המשות, לכל הרגשות האלה הוא שהם לא נעימים ושקשה לנו איתם. אנו מנסים להדחיק את הרגשות הללו , להימנע מהם, או להסיח את דעתנו מהם - ואוכל הוא פעמים רבות אמצעי זמין ומפתה להסחה או להדחקה.

כשאוכלים לא מתוך רעב אמיתי זו לרוב לרוב אכילת יתר, ולאו דוקא של המזונות הבריאים ביותר. התוצאות לא מאחרות להגיע: עליה במשקל, בעיות בריאות ובנוסף לכל אלה הבעיות שעוררו את אותם רגשות לא באמת נפתרו. במקרה הטוב, הן נדחו בכמה דקות. 

אכילה רגשית נכונה, יש דבר כזה

הבשורות הטובות הן, שניתן ליצור חיבורים נכונים בין אכילה ורגשות. בתהליך הנחיה ניתן להגיע לזיהוי החיבורים הלא נכונים שיצרנו במהלך חיינו בין רגשות ואכילה. בהמשך מכוונים לניתוק של אותם חיבורים לא נכונים, ואז ליצירה מחדש של חיבורים נכונים, שיביאו לכך שאפשר לאכול בצורה מאוזנת יותר, לפי צרכי הגוף. זה גם יסייע לנו לרדת במשקל בקלות, במקרים של עודף משקל.

 

לא פחות חשוב מכך, הבנת התהליך מאפשרת לחזור לאכילה חופשית שרגשות נעימים כמו שמחה ואהבה יתחברו אליה מאליהם. האכילה תחזור להיות מהנה וטבעית, ללא רגשי האשם שקודם התלוו אליה, ואשר ממילא לא עזרו לשינוי.

איך עושים את זה?

המפתח הוא לתת רשות לרגשות להתקיים, בלי לנסות "לפתור" אותם. ככל שצוברים ניסיון בזיהוי רגשות מגלים, שלמרות שהם אולי קשים, מטלטלים ובלתי נעימים, הם חולפים ומתחלפים מהר יותר מאשר אם מנסים להתעלם מהם.

 

 

בהדרגה אפשר לגלות איך להתמודד, שלא תמיד צריך לחפש נחמה ולהירגע כשכועסים, עצובים, מתוסכלים. וכשלא צריך להתנחם, האוכל כבר לא דרוש לתפקיד זה, אפשר לפטר אותו או לפחות להחזיר אותו לתפקידו המקורי – להשביע ולהזין אותנו פיזית ורגשית.

10 טיפים יעילים לאכילה רגשית נכונה:

1. כך תזהו מהו הרגש שמניע אתכם, על פי התנהגות האכילה: נסו להיזכר מהו הדחף או המחשבה שקדמה להתנהגות, ובהמשך, מהו הרגש שנמצא בבסיס הצורך לקום ולחפש "משהו לאכול".

 

2. אם קשה לזהות את הרגש, שאלו את עצמכם מה הייתם מרגישים אלמלא הייתם קמים לחפש "משהו לאכול". פעמים רבות עצם זיהוי הרגש וההכרה זו ממתנת את הצורך באכילה.

 

3. אם מתעורר בכם דחף לאכול, ובו זמנית זיהיתם שיש לכם צורך רגשי או פיזי שאכילה אינה יכולה לספק אותו, כמו צורך בשינה, במנוחה, בחיבוק או במגע, הבטיחו לעצמכם שתיענו לצורך הזה כאשר תוכלו (או מיד אם זה אפשרי). תגלו שלרוב הצורך באכילה יירגע או יתמתן מיידית.

 

4. אם אתם מוטרדים במחשבות רבות, בעיקר בהלקאה עצמית, או בהתלבטות תמידית מה נכון לעשות, נסו להאט את הקצב, להבחין בעומס המחשבות
ואז תנו לעצמכם עידוד או חיזוק חיובי על דבר אחד לפחות שהצלחתם בו היום או שהרגשתם טוב לגבי עצמכם.

5. לא לשמור בבטן! כמה פעמים אמרו לכם את זה? אז צדקו. חפשו את האפשרות המתאימה ביותר עבורכם להעלות את הדברים המציקים לכם בשיחה, לבטא את מה שאתם מרגישים (הקפידו לדבר על רגשותיכם ולא על מה האחר עשה לכם). מחיר ה"לא נעים להגיד" נמוך יותר מהמחיר שתשלמו אם תדחיקו את הרגשות.

 

6. תחושות הגוף עשויות להיות סימן מצוין לרגשות. צרבת יכולה להעיד על עלבון וכאב יכול להצביע על כעס או אשמה. לכן היו קשובים לתחושותיכם ואל תתעלמו מהן. גם רעב ושובע הן תחושות, ובאכילה רגשית נכונה הגוף מסמן באופן ברור כאשר אנו רעבים או שבעים. למדו להקשיב לתחושות.

 

7. ניתן ממש "לשוחח" עם הגוף. למשל, כשיוצאים לאירוע, או מול שולחן עמוס כל טוב. ממש לשאול בדמיון את הגוף "מה בא לך עכשיו?", "אתה עוד רעב?" והכי חשוב – לכבד את התשובות הפנימיות שמקבלים ולפעול בהתאם. 

8. כאשר מרגישים כעס, עלבון, פחד, ייאוש או כל רגש בלתי נעים אחר, אפילו אם זה מתח לא ברור, זה לא הזמן לאכול! גם אם הגיע זמן הארוחה וקראו לכם לשולחן. אכילה תוך כדי הרגשת רגשות בלתי נעימים, מחזקת את החיבורים הלא נכונים בין אכילה ורגש.

 

9. לעומת זאת, אכילה מתוך תחושת נינוחות, כששמחים, חוגגים ונהנים, מחזקת את החיבורים הנכונים ועוזרת להפוך את האכילה הרגשית הנכונה לקבועה ויציבה. בתנאי כמובן שרעבים.

 

10. אמצו פעילות קבועה של חיבור פנימי ורגיעה כמו יוגה או מדיטציה, או קורס למודעות עצמית, כדי להתחבר לתחושות של שקט ושלווה שילוו אתכם  אתכם בחיי היום-יום.