כוויות שמש, כמו כל סוגי הכוויות, גורמות נזק מיידי, שמתבטא כאודם (כוויה בדרגה ראשונה) עד להופעת שלפוחיות (כוויה בדרגה שנייה). התחושה היא של צריבה וחמימות, לעתים בתוספת עלייה של חום הגוף. זה השלב הראשוני, לאחריו עלול להופיע גרד טורדני  באזורים שנכוו. שבוע עד עשרה ימים מאוחר יותר העור עלול להתקלף, תלוי בדרגת הכוויה.

עוד ב-Onlife:

 

"בטווח הרחוק יותר גורמות קרני שמש לנזקים רפואיים ואסתטיים בעור, שיופיעו שנים רבות לאחר מכן. הנזקים הרפואיים כוללים: הופעת נגעים טרום סרטניים וסרטניים. בהם נגעים אגרסיביים וקטלניים, מסוג מלנומה. הנזקים האסתטיים מתבטאים בהופעת כתמים וקמטים בעור החשוף לשמש.

כיצד נגרמות הכוויות?

ד"ר מרינה לנדאו, מומחית לרפואת עור, מסבירה: "ישנם שני סוגי קרניים: קצרות UVB)) וקרניים ארוכות (UVA). הקרניים הקצרות הן שגורמות בעיקר לכוויות שמש. לכן ההמלצה היא לשהות בשמש בשעות הבוקר המוקדמות ואחר הצהריים, משום שבשעה זו הקרניים הפעילות יותר הן הקרניים הארוכות, ולכן הסיכוי לכוויות שמש נמוך יותר, לעומת שעות אמצע היום, בהן פעילות קרני UVB והסיכון לכוויות גדול יותר". 

מה אפשר לעשות כדי להקל על כוויות שמש?

  • ד"ר לנדאו ממליצה: לקרר את העור, במקלחת או אמבטיה פושרת. אפשר לקרר את העור בקומפרסים של מים פושרים. אבל זהירות: אל תשתמשו בקרח. עינת בודנשטיין, נטורופתית מהמרכז הרפואי אסף הרופא מזהירה כי קרח שעלול להידבק לעור ולהוסיף כוויית קור.
  • אם חום הגוף עלה, לוקחים כדור להורדת חום. תרופות להורדת חום ממשפחת נוגדי דלקת ללא סטרואידים (NSAID) יכולות לעודד את ריפוי העור.
  • למרוח ג'ל אלוורה שעשוי להקל על תחושת הצריבה בעור. לדברי בודנשטיין יש להקפיד לרכוש ג'ל המכיל 90% ויותר אלוורה ולהימנע ממוצר המכיל תוספות של צבע וחומרים אחרים. הטוב ביותר הוא לשבור עלה מצמח האלוורה ולסחוט ממנו את הג'ל על האזור. (מומלץ לגדל אלוורה בעציץ על אדן החלון).
  • אם נוצרות שלפוחיות, מומלץ לא לפוצץ אותן על מנת לא לגרום לזיהום במקום. יש להמתין עד שהן מתייבשות מעצמן.
  • אם סובלים מגרד, מומלץ להשתמש בתכשירי לחות לעור. חשוב לבדוק שקרם אינו מכיל חומרי בישום, כדי לא לגרות את העור הרגיש. מאותה סיבה, רצוי להימנע מבשמים ואפטר שייב.

דוד קפאח, הרבליסט, ומחבר סדרת הספרים "טבעי – צמחי מרפא בשימוש ביתי" ממליץ להשתמש בשיבולת שועל (קוואקר) כדי להקל על הכאבים. וכך עושים זאת: עוטפים כף או שתיים של שיבולת שועל בבד גזה או חיתול בד, טובלים במים פושרים ומניחים בעדינות על כווית השמש. אפשר גם לטבול את הבד במי האמבט הפושרים.

וכמובן שאסור להיחשף לשמש עד שהעור מבריא.

ג'ל נוסף שיכול לסייע הוא הקלנדולה. ג'ל שיעיל גם בקירור וחיטוי, ובתוספת לחות לעור. לדברי בודנשטיין רצוי לשמור את המוצר במקרר כדי שבעת השימוש תהיה תחושה מצננת ונעימה על העור.

העור מתקלף? שימו שמן

עינת בודנשטיין ממליצה על שימוש בשמני לוונדר (בעדיפות ראשונה) ושמן עץ התה שיסייעו לחטא את הכוויה. יש לטפטף על הכוויה טיפה אחת פעמיים ביום, רצוי בערב ולהימנע מלהיחשף לשמש.

שמן נוסף יעיל הוא שמן אובליפיחה טהור, שמכיל כמות גדולה של נוגדי חמצון. מסייע בשלבי ההחלמה הסופיים של הכוויה בשיקום והחלקת העור. השמן יעיל במיוחד אם העור התקלף בעקבות הכוויה, ונותרו עליו כתמים או סימנים. גם כאן  יש לוודא שהשמן יכיל 90% אובליפיחה ויותר. אין לשים שמן זה על פצע פתוח.

אם העור מתקלף: יש לאפשר לו להתקלף בקצב שלו, ללא סיוע ולטפטף את השמן  3 עד 4 פעמים ביום. בהמשך יש לעבור לפעם עד פעמיים ביום, עד שהעור מתאחה ומתאחד.

מה אפשר לעשות כדי למנוע כוויות שמש?

כדי למנוע כוויות שמש יש לסגל התנהגות נכונה הכוללת הימנעות מחשיפה בשעות השיא, לבישת בגדים מתאימים המכסים את שטחי העור החשופים, חבישת כובע, הרכבת משקפי שמש, וכמובן שימוש נדיב במסנני קרינה. ד"ר לנדאו: "יש היום היצע גדול של מסנני קרינה, המתחלקים למסננים כימיים הבולעים את קרינה השמש, ולפיסיקליים, המחזירים את קרני השמש (Reflection). יש למרוח את התכשיר כחצי שעה לפני שיוצאים לשמש.

כמה באמת צריך למרוח? יעילותו של התכשיר תלויה בכמות שמורחים. ההמלצה היא להשתמש בכמות נדיבה. למשל: כדי לכסות ביעילות פנים וצוואר של ילד דרושה חצי כפית של מקדם הגנה, ואילו למבוגר נדרשת כפית שלמה לכיסוי הפנים והצוואר. על מנת להגן על כל גופו של ילד נדרשת כמות של 5 כפיות, ולמבוגר 10 כפיות. יש לחזור על המריחה כל שלוש שעות.

יש לבחור בתכשירים שמספקים הגנה מפני שני סוגי הקרניים, ה- UVA  וה –UVB.

SPF  הוא מדד למידת ההגנה מפני קרני ה- UVB . מדד זה מציין את משך הזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני אדמומיות בהשוואה לעור ללא מקדם הגנה. ההנחיה היא להשתמש בתכשיר בעל  SPF 15 לפחות.

"מעבר למרכיבים המסננים קרניים ארוכות וקצרות, חלק מן התכשירים מכילים מרכיבים נוספים, כאנטיאוקסידנטים ואנזימים מתקני חומר גנטי, שמטרתם לטפל בנזק הקרינה, אם נוצר כתוצאה מהחשיפה לקרני השמש", מוסיפר ד"ר לנדאו. "מחקרים מראים, שהתנהגות נכונה בשמש ושימוש מושכל במסנני קרינה לא רק מונעים כוויות שמש, אלא אף מקטינים את הסיכון לחלות בסרטן העור, וכן מאטים את קצב ההזדקנות של העור. לאחרונה אף התיר מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-(FDA לרשום זאת על אריזות התכשירים שמקדם ההגנה שלהם 15 SPF  ויותר".

נציין עם זאת שלפני כחודש הכריז ה-FDA כי פתח בחקירה לבדיקת סיכון אפשרי בשימוש במקדם הגנה בתרסיס. ההמלצה כרגע היא להשתמש במקדם הגנה בקרם, עד שיתבררו העובדות והסיכונים.

יש גם בדים שחוסמים את הקרינה ועשויים לסייע בהגנה, ובעיקר בילדים צעירים שאינם מתלהבים ממריחת קרמים. לדברי ד"ר לנדאו, ככל שאריג הבד צפוף יותר, וצבעו כהה יותר כך הוא חוסם קרינה טוב יותר, ואינו מאבד את יכולת ההגנה שלו גם אם הוא נרטב.

מה עוד אפשר לעשות?

עינת בונדשטיין ממליצה:

  • לשתות מים: לפחות עוד כשליש מהרגיל, כי הנוזלים תורמים לגמישות העור.
  • ליטול תמצית רימונים בכמוסות: נוגד חמצון עוצמתי המסייע בשיקום נגעי עור ככתמים ואפילו אקנה.
  • להיעזר בתוסף התזונה פיקנוגנול: פעולתו דומה לפעולת תמצית הרימונים.

עגבניות כן - ביצה לא

ד"ר לנדאו אומרת שאפשר להגן על העור גם באמצעות אכילת עגבניות או לחילופין נטילת תוסף תזונה המכיל ליקופן. ומהווה "מסנן קרינה" פנימי מפני הקרינה האולטרה סגולה.אולם ד"ר לנדאו מדגישה כי "נכון להיום, אין שום תוסף מזון המתקרב ביעילותו ליעילות מסנני הקרינה, אבל שימוש בהם ביחד עם מקדם הגנה עשוי להעלות את מידת ההגנה מפני קרינת השמש".

ומה לגבי חלבון ביצה? אם קיבלתם מייל ובו המלצה למרוח חלבון ביצה על כוויה, קבלו אזהרה: מדובר בהמלצה לא בריאה במיוחד. רופאי עור ופלסטיקאים מסתייגים מההמלצה הזו, בגלל החשש לזיהום העור הפגוע  שיחמיר את הנזק.