מנשא לתינוקות הביא רווחה רבה להורים רבים. מנשאים מקנים חופש תנועה גדול יותר מאשר העגלות המסורבלות, נגישות רבה יותר וידיים חופשיות לדברים אחרים. לא כל מנשא מתאים לכל תינוק ולא כל מנשא מתאים לכל הורה. לעתים בחירה לא נכונה עלולה לפגוע בתינוק ואף לסכן חיים. מה חייבים לקחת בחשבון לפני שרוכשים מנשא.

 

עוד בonlife:

 

2 קריטריונים עיקריים לבחירת מנשא:

  • כמה זמן תשתמשו במנשא לתינוקות: משך הזמן שהתינוק שוהה במנשא הוא שיקול משמעותי ברכישת המוצר. המנשא, כמו הנשיאה על הידיים ועוד הרבה מנהגי "אחסון" תינוקות, מגביל את התנועה של התינוקות, ולכן רצוי מאד לקצר את משכי השימוש בו עד כמה שניתן. עדיף להשכיב את התינוק על שטיח או מזרן, או על הדשא בחוץ, כך שלא יהיה לו שום קושי להרים את הראש, לנפנף בידיו וברגליו ולנסות ולהצליח להתהפך.
  • גיל התינוק: התאמת מנשא לתינוקות וסוג המנשא לגיל התינוק, או נכון יותר לשלב ההתפתחות המוטורית שלו. 

 

 

 

התאמת סוגי מנשאים לשלבים התפתחותיים:

 

תינוקות בשלב הראשון לחייהם: התנוחה המומלצת, לנשיאת תינוקות בשלב הראשון של חייהם, במנשא לתינוק היא תנוחת הערסול: היא אינה גורמת ללחצים לא רצויים על עמוד השדרה, הירכיים של התינוק נתמכים ע"י יריעת המנשא. גבו של התינוק מקבל תמיכה טובה גם הוא - היריעה תומכת אותו, מכריחה אותו להתעגל ומביאה להרפיית שריריו.

 

בעיית הראש המטלטל אף היא אינה קיימת בתנוחת הערסול. יתרון נוסף של מנשא הערסול: המגע הטוב יותר עם גופו של ההורה הנושא מלמד את התינוק על גבולות גופו, מכריח את שריריו להתמודד עם התנגדות גופו של ההורה וכך מחזק אותם. בעת נשיאת תינוק בתנוחת ערסול יש להקפיד על ערסולו בשני צדי הגוף.

 

גיל התינוק ויכולת לשלוט בשרירי הצוואר: לפני רכישת מנשא בו התינוקות נישאים בצורה אנכית יש לוודא שהם שולטים בשרירי הצואר, אחרת יטלטל ראשם ללא שליטה בזמן הנשיאה והדבר עלול להגיע עד כדי גרימת נזק לחוליות הצוואר.

 

מנשא מנסארי של חברת simply good. צלם: עידו לביא

מנשא בטן לבטן: בחלק גדול מהמנשאים נישא התינוק בתנוחת בטן אל בטן, שהיא בעצם תנוחת  ישיבה, כשרגליו מתנפנפות באוויר. מדובר על תנוחה המתאימה לתינוקות רכים בימים השולטים בתנועות הראש.

 

מנשא גב אל בטן: מנשא לתינוק בו הוא נישא בצורה אנכית אינו מתאים לתינוקות צעירים שעדיין לא מוכנים לכך. במצב ישיבה כל משקל הגוף פועל על החלק התחתון של עמוד השדרה. גופו של תינוק שלא התיישב עדיין, אינו בשל לכך והדבר עלול ליצור נזק העלול להפריע להתפתחותו המוטורית. זו הסיבה שאין להושיב תינוק לפני שעשה זאת בעצמו. ומנשאי ישיבה - רק לאחר שהתינוק למד לשבת.

 

מנשא בו התינוק יושב בפיסוק: לתינוקות הסובלים מגמישות יתר לא מתאים מנשא בו יש ישיבה בפיסוק, מכיוון שהיא מעודדת גמישות במפרקי הירכיים.

 

מנשאים אנכיים: מנשאים בהם ניתן לשאת את התינוק רק בתנוחה אנכית, אינם מתאימים לילדים עם טונוס שרירים גבוה. תנוחה זו מעודדת אותם להקשית את גבם.

 

ארגון "בטרם" למניעת היפגעות ילדים ולקידום וניהול הבטיחות יצא אף הוא בהוראות בטיחות הקשורות למנשא לתינוק:

מומלץ להשתמש במנשא בד התומך בתינוק וביציבה שלו עד גיל 12 חודשים. מעל גיל שנה מומלץ להשתמש במנשא הנקשר לגב.

 

לאטענת בטרם, מנשאי בד רך מסוג sling עלולים להוות גורם סיכון לתינוק:

  • בחודשי חייו הראשונים של התינוק, שרירי העורף והצוואר אינם מפותחים בד המנשא עלול להילחץ כלפי פניו ופיו של התינוק ולכסות את פתחי האוויר, ולגרום לחנק תוך דקה או שתיים. 
  • תנוחת התינוק במנשא לתינוק מסוג זה עלולה לגרום לחנק. כשהתינוק נמצא מעורסל בתוך המנשא, סנטרו נצמד לבית החזה שלו באופן כזה שמעברי האוויר עלולים להיחסם ולהפסיק את זרימת החמצן לגופו. התינוק לא יוכל לבכות ובתוך דקות עלול להיחנק.

 

איך משתמשים במנשא בצורה בטוחה, לפי ארגון בטרם:

  •   מוודאים שפניו של התינוק אינן מכוסות ונשארות חשופות וגלויות בכל משך הנשיאה.
     
  •   במידה והאם מיניקה את התינוק במנשא, יש לשנות את תנוחתו לאחר ההנקה. ולוודא שראשו מורם ומורחק מבד המנשא ומגוף האם.
     
  •   הורים צריכים להיות ערניים ולבדוק לעיתים תכופות את התינוק במנשא.
     
  •   במהלך נשיאת התינוק במנשא מומלץ לכרוך את היד בתנועת חיבוק על התינוק, על מנת לחוש אותו בזמן הנשיאה
     
  •   יש להקפיד להשתמש במנשאים שלמים, ללא פגמים וקרעים ובהתאם להוראות היצרן.
     
  •   יש להקפיד על כך שהתינוקיהיה בתוך המנשא בצורה שלא תתאפשר נפילה שלו ממנו.
     
  •   מומלץ לנעולנעליים שטוחות ונוחות (לא נעלי עקב או פלטפורמה) בעת נשיאת תינוק במנשא.

 

לאתר ולליווי התפתחותי