בשורה טובה לסובלים מעודף משקל: מחקר חדש של אוני' יורק בטורונטו טוען כי עודף משקל עשוי להיות דווקא דבר טוב, וזאת למרות שארגון הבריאות העולמי העמיד את עודף המשקל והשמנה במקום החמישי בסולם גורמי הסיכון למוות. כ-2.8 מיליון מבוגרים מתים מדי שנה כתוצאה מעודף משקל או השמנת יתר.

 
עוד ב-onlife:

 

על פי המחקר, אנשים בעלי עודף משקל, שלמעט הפרמטר הזה הינם בריאים, עשויים להאריך חיים בדיוק כמו אנשים רזים. בנוסף, הם גם נמצאים בסיכון נמוך יותר של מוות כתוצאה ממחלות כלי דם ולב. פרופ' ג'ניפר קוק, עורכת המחקר, אמרה שתוצאות המחקר קוראות תיגר על התפיסה המקובלת, על פיה כל האנשים הנמצאים במצב של השמנת יתר חייבים להוריד ממשקלם.

 

לא רק זאת, אומרת קוק, ייתכן  שדווקא הנסיונות הכושלים לרזות עלולים להזיק יותר מאשר הישארות ברמת משקל גבוהה יותר. - כל עוד האנשים בעלי עודף המשקל עוסקים בפעילות גופנית בצורה סדירה וחיים על תפריט מאוזן הכולל פירות וירקות.

 

עורכי המחקר מצאו כי אנשים שמנים שלא סבלו משום פגם פיזי או נפשי (או פגמים קלים ביותר) ושסבלו מעודף משקל כבר בצעירות - כיום מרוצים מאוד ממשקלם הגבוה, וכמעט שלא ניסו במהלך חייהם להיכנס למשטר דיאטה ולהוריד ממשקלם. מטבע הדברים, אנשים אלה גם נטו יותר לעסוק בפעילות גופנית ולחיות על בסיס תזונה בריאה ונכונה.

 

BMI אאוט, EOSS אין

במחקר הזה נבדקו 6,000 אמריקאים הסובלים מעודף משקל לאורך תקופה של 16 שנים. סיכויי התמותה שלהם נבחנו מול קבוצה זהה של אנשים שאינם סובלים מעודף משקל.

 

במקום להשתמש במדד הקבוע של מדד מסת גוף , ה-BMI השתמשו קוק וצוותה בשיטת מדידה שפותחה לאחרונה על ידי מדענים מאוני' אלברטה, ה-EOSS הנחשבת כמדויקת יותר בזיהוי ואיתור אנשים שצריכים לרדת במשקל.

 

השיטה החדשנית מורכבת גם משיטות המדידה המסורתיות כמו BMI והיחס בין רוחב המתניים והירכיים, וגם לוקחת בחשבון מדדים של מצבים רפואיים שלרוב נגרמים או מחמירים בגלל השמנת יתר (כגון סוכרת, לחת דם ומחלות לב)..