מתקשים לשמור על תזונה נכונה ועל משקל תקין? זה באמת לא תמיד קל.  ובכן, יש מבחר פטנטים, טריקים ו"גאדג'טים"  שמבטיחים לעזור לכם לשנות אורח חיים, לסגל הרגלי אכילה טובים ולסייע להתמודד עם הפיתויים שאורבים בדרך. למי הם מתאימים ומה היתרון והחסרון של כל אחד ואחד? 

 

עוד בonlife:

 

1. סירנה מעל המקרר:  

מדובר במכשיר המוצמד למקרר, מזהה כשהוא נפתח ומשמיע סירנה או קולות של חזיר (אוינק, אוינק). מתאים במיוחד עבור מי שהולך בלילה מתוך שינה אל המקרר.

 

היתרון: יכול להיות משעשע בהתחלה כשאנחנו "נתפסים על חם" ולהזכיר לנו לעצור.

 

החסרון: מהר מאוד הופך ל"שקוף" ואנחנו מפסיקים להתייחס, או שנמאס לנו ואנחנו מסלקים את הפטנט הצידה.

 

השורה התחתונה: האמת היא ששום כוח חיצוני לא יכול לגרום לנו באמת לשנות הרגלים, רק כוח פנימי שנובע מאהבה לעצמנו ומתחושה אמיתית של התועלת שאנחנו מפיקים מההרגלים החדשים.

 

חזיר במקרר - של רדיושק (בארה"ב)

 

2. יומן ספירת קלוריות או יומן אכילה

ביומן האכילה רושמים את כל מה שאוכלים ושותים באותו יום ומציינים את השעה. יש יומנים משוכללים יותר בהם מציינים גם את מידת הרעב או השובע בזמן האכילה לפי סקאלה מסויימת. יומן אכילה מתאים בעיקר למי שנוטה לאכול אוטומטית ולא מתוך מודעות, ועשוי לעזור בהפסקת האוטומט הזה, כיוון שצריך לעצור ולרשום.

היתרון: לעיתים כמה ימי רישום מדויק יכולים לתת תמונה טובה על יחסינו (הסודיים?) עם האוכל ולהצביע על הנקודות שבהן יש צורך לעשות שינוי. חשוב לרשום מיד כשאוכלים ולא לחכות לסוף היום, כי אנחנו נוטים לשכוח כל מיני פריטים שלא נרשמו בתודעתנו.

 

החסרון: השימוש ביומני אכילה יעיל לתקופה מוגבלת, לא מתאים לכל אחד ועלול לייאש ולגרום לוויתור כללי על הניסיון לאמץ תזונה נכונה.

השורה התחתונה: הרישום ביומן הוא מסוג המשימות שבהתחלה נרתמים אליהן עם המון מוטיבציה והחלטה נחושה, רושמים כל ביס שנכנס לפה, מחשבים, מקזזים, מאזנים... ואז מתעייפים ומפסיקים.

יחד עם זאת, אף אחד לא אמר שחייבים לרשום ולחשב קלוריות וגדלי מנות לנצח. סביר להניח כי אחרי תקופה מסוימת של רישום, גם אם מפסיקים לרשום ביומן בפועל, פעולת האכילה "תירשם" במוח וכבר לא תהיה אוטומטית.

 

3. שימוש בצלחות קטנות

מועיל בעיקר למי ש"אוכלים בעיניים", ובעצם, מי מאיתנו לא...
 

אין ספק, שהתיאבון והרצון לאכול מתעוררים במידה רבה כשאנחנו רואים את האוכל, ואפילו עוד לפני כן, כשאנחנו רואים אותו בדמיוננו. קיים גם קשר ישיר בין מידת השובע שלנו לכמות שאנו רואים שאכלנו או לכמות שנשארה בצלחת שלפנינו.

במחקרים שונים נבדקו תגובות של אנשים שהוזמנו למסעדה, שם אפשרו להם להזמין את המנה האהובה עליהם, אותה נאלצו לאכול כשעיניהם מכוסות כדי שלא יכלו לראות את גודל המנה, אפילו את גודל הצלחת. מתברר שהנבדקים חשו מהר מאוד שובע, והשאירו את מרבית המנה בצלחת...

היתרון:  שימוש בצלחות קטנות מומלץ מאוד למי שמנסה להפחית את הכמויות שהוא אוכל, ואם עדיין מרגישים רעבים, אפשר לקחת תוספת.

החסרון: אין.

 

השורה התחתונה: שימוש בצלחות קטנות יעיל גם עבור מי שרוצים להפחית את כמויות האוכל שהם אוכלים, וגם עבור מי שחונכו ש"חייבים לגמור הכל מהצלחת".

 

4. מראה מרחיבה

זו נועדה להבהיל אותנו ולגרום לנו להרגיש שאנחנו יותר שמנים מכפי שאנו באמת, כדי שנתגייס במהירות להפחית ממשקלנו.

 

היתרון: אין. 

 

החסרון: חיזוק שלילי כמו מראה מרחיבה עלול לגרום לתסכול, ייאוש ותגובת "ריבאונד" של אכילת יתר.

 

השורה התחתונה: מחקרים מוכחים שחיזוקים חיוביים עוזרים להנעה והתמדה לאורך זמן הרבה יותר מאשר חיזוקים שליליים. אז אולי במקום מראה מרחיבה יתאים לכם יותר להצמיד פתק למראה הרגילה, שעליו כתוב "היום אני מוקיר/ה תודה לגוף שלי על...". אפשר גם להצמיד למקרר מגנט שעליו כתוב "היום אני אוכל/ת באהבה לעצמי". מתוך תקוה שחשיבה חיובית תגרום לגוף לשתף פעולה בשמחה.  

 

5. צילום מרזה

צילום בפוטושופ, או תמונה מעבר חטוב יותר שמצמידים לקיר, למקרר ובכל פינה, כדי שיהוו תזכורת מתמדת לשאיפה ולהישג שניתן להשיג.

 

היתרון: תמיד נעים להיזכר, או לדמיין את עצמנו כפי שהיינו יכולים להיות.

 

החסרון: יש אנשים שתמונה כזו יכולה לגרום להם ייאוש ותסכול ולהביא דווקא לאכילת יתר.

 

השורה התחתונה: השאלה היא עד כמה הצילום ידרבן ועד כמה הוא ריאלי בהשוואה למי שאנחנו כיום, למשקל שאנחנו נושאים עלינו כאן ועכשיו. לכן לפני שמשתמשים באמצעי זה, כדאי לבדוק עם עצמנו אילו רגשות ותחושות מתעוררים בנו בתגובה לתמונה.

 

 

6. ספרי בישול בריאים

ישנו ז'אנר שלם של ספרי בישול שהדגש בהם הוא על תזונה נכונה, על בישול בריא ועל חומרי מזון שנחשבים בריאים.

 

היתרון: אם הספר מושך את העין, וההוראות והמתכונים שבו כתובים בצורה ברורה שניתנת לביצוע בקלות יחסית, אמצו אותו בשמחה אל המטבח שלכם. כדאי גם לקבל המלצות מחברים לגבי ספרים או פורומים באינטרנט, ובכל מקרה כדאי לעיין בספר לפני שקונים ולבדוק שהוא מדבר אליכם. ניתן להגיע בקלות לבלוגים ודפי פייסבוק שיכולים לעזור להפוך את התזונה הנכונה והבריאה לחגיגה אמיתית.

 

החסרון: ספרי בישול רבים, גם של אוכל בריא, הם מסובכים לביצוע ודורשים מרכיבים יקרים או קשים להשגה, עד שהם גורמים להרגשה שהבריאות והתזונה הנכונה נמצאים מחוץ להישג ידינו, וגורמים לנו להתייאש ולוותר.

 

השורה התחתונה: אם המתכונים והמרכיבים שבספר לא מתאימים לכיס וליכול שלכם, אז לא תודה, ספרים כאלה השאירו בחנות.

 

7. מכשיר אידוי

מספר חברות המייצרות מכשירי חשמל ביתיים, מייצרות כיום מכשירי אידוי לבישול ללא שמן. רוב המכשירים מכילים שניים-שלושה תאים נפרדים או "קומות".

 

היתרון: בישול מהיר, חיסכון בחשמל או בגז, חיסכון קלורי בגלל שלא משתמשים בשמן, והעיקר - שמירה על ערכם התזונתי של ירקות ומזונות אחרים כמו עוף, בשר, דגים, תפוחי אדמה, ביצים קשות, אורז וקלחי תירס.

 

כיוון שהאידוי נעשה ללא איבוד מים, נמנע איבוד ויטמינים ומינרלים לתוך מי הבישול, כפי שקורה בסיר בישול רגיל. אנשים שהתנסו בשימוש במכשיר זה מספרים שהאוכל יוצא טעים מאוד.

 

החסרון: ההוצאה החד פעמית של כמה מאות שקלים ברכישת המכשיר. אבלקיימת אלטרנטיבה פשוטה וזולה בהרבה למי שלא רוצה להיכנס להשקעה כלכלית: "פרח" - מעין רשת מתכת או פלסטיק - שקונים בחנויות לכלי בית, שמים בסיר רגיל שבו מעט מים, כך שהירקות נמצאים מעל המים ומתבשלים באדים.

השורה התחתונה: מומלץ מאוד.

 

 

8. צ'יפסר ללא שמן

מדובר במכשיר ש"מטגן" את המזון בטכנולוגיה שמבוססת על הזרמת אוויר חם וערבול, כשהצ'יפס מונח בתוך מיכל עשוי טפלון למניעת הידבקות. אמנם משתמשים בשמן, אך בכמות קטנה מאוד (בערך כף לקילוגרם צ'יפס). מכשיר זה, כמו מכשיר האידוי, מתאים להכנת מזונות נוספים כמו ירקות מבושלים או מאודים, בשר, פירות ועוד.
 

היתרון: חיסכון בקלוריות ובשמן. כמו כן, בצ'יפסר רגיל הנטיה היא לא להחליף את השמן לעתים קרובות, מטעמי חיסכון וכך קורה שאוכלים שמן חומם, קורר, וחוזר חלילה, התחמצן ולכן אינו בריא. במקרה זה הבעיה לא קיימת.

 

החסרון: המחיר יקר יחסית, בין 1,200-2,000 שקל.

 

השורה התחתונה: חוסכים בשמן ובקלוריות, ותורמים לבריאות.

 

9. מסחטת מיצי ירקות

אחד הטרנדים הכי חמים כיום בתחום התזונה הבריאה הוא לשתות מיץ ירקות, רצוי בבוקר. המטרה: לקבל ויטמינים ומינרלים ולסייע לגוף להתנקות מרעלים. המהדרין שותים מיץ מעשב חיטה במטרה לספק לגוף אנטיאוקסידנטים.

 

במסחטת המיצים משתמשים בירקות שורש כמו סלק וגזר, מוסיפים ירקות עליים ועשבי תיבול כמו חסה, סלרי ופטרוזיליה. ניתן להוסיף גם תפוח כדי להוסיף מתיקות. המיץ מכיל קלוריות ויכול להיות תחליף לחלק מהמזון המוצק שאוכלים בארוחת הבוקר.
 

יתרון: דרך זמינה וקלה לקבל כמות גבוהה של ויטמינים ומינרלים מבלי ללעוס ולאכול כמות ירקות גדולה.

 

החסרון: התעסקות רבה בהכנה ובניקוי המכשיר, בעיקר כשמדובר על מסחטת המיצים. מחיר המסחטה גבוה בדרך כלל ממחיר הבלנדר.

 

השורה התחתונה: מומחי תזונה מסוימים מצדדים דווקא ברסק ירקות ולא במיץ מסונן. הרסק נעשה בבלנדר ולרוב מבוסס על ירקות המכילים כמות מים גבוהה כמו חסה ומלפפון, והוא מכיל גם סיבים תזונתיים הנחוצים לפעילות תקינה של מערכת העיכול ושמירה על בריאות המעיים.

 

 

אילה אורי היא מנחה לאכילה רגשית נכונה ודיאטנית קלינית.