תמה חופשת לידה ואיתה ההחלטה לחזור לעבודה. לא משנה אם החלטתם לחזור לעבודה כשהתינוק בן 3 חודשים או כשהוא כבר בן שנה, תמיד עומדת בפניכם דילמה קבועה ומשימה אחת חשובה: לאיזו מסגרת לשלוח את התינוק - האם לבחור גן ילדים או מטפלת אישית.

 

עוד ב onlife:

 

לפני הלידה קשה להורים להבין את גודל הקשר ואת גודל האהבה שניתן לחוש לתינוק החדש. אחרי שלושה חודשים תחושת האחריות והחששות מהחזרה לעבודה מתגברים. הרצון של ההורה הוא לגונן על התינוק וההחלטה באיזו מסגרת להשאיר אותו היא החלטה קשה.

 

האפשרויות העומדות בפני הורים מתייחסות לשלוש מסגרות בהם ניתן להשאיר את הילדים. מלכה בונקר, מלווה משפחות אחרי לידה ומדריכת עיסוי תינוקות וראשית הורות ומדריכה ב"צעדים ראשונים". "צעדים ראשונים" היא חברה המתמחה בפעילות הסברתית שיווקית לנשים בהיריון וליולדות ללא תשלום. צוות מדריכות ההסברה של "צעדים ראשונים" מורכב מנשות מקצוע אשר יכולות לייעץ ליולדות בתחומים שונים הקרובים לליבן וביניהן ניתן למצוא דיאטניות קליניות, תזונאיות, דולות פוסט פארטום, יועצות הנקה ,מעסות תינוקות, ומדריכות להתפתחות הילד., בונקר מנסה לעשות סדר בפחדים ובאפשרויות העומדות בפני ההורים:

 

"להורים יש אפשרות לבחור בין מטפלת לבין מסגרת קטנה של משפחתון או גן ילדים. כל המסגרות מתחילות בגילאי 3 וחצי חודשים, כשמסתיימת חופשת הלידה. לכל אחת מהמסגרות ישנם יתרונות וחסרונות ולא כל מסגרת מתאימה לכל הורה. חשוב להבין שאין מסגרת טובה או גרועה אלא משהו שיתאים לכם ההורים ולתינוק".

מטפלת

מטפלת היא האפשרות המוכרת לכולם. כדאי לדעת שיש מטפלות שמגיעות הביתה ויש מטפלות שמטפלות בתינוק בביתן שלהן. בונקר מסבירה שישנו יתרון גדול בטיפול בבית שלכם כיוון שאין צורך לארגן את התינוק בבוקר, כשלחוצים גם ככה. כמובן שהמטפלת עצמה פנויה לתינוק ולטיפול בו בלבד ולא לעבודות בית או לבישול.

 

מיותר לציין שכך נענים לצורכי התינוק ולסדר יומו וכמובן אם ההורה חושש הוא יכול לפקח בעזרת מצלמות. "לטעמי אם הורה לא חש אמון בסיסי במטפלת עדיף שיוותר על שרותיה ולא יעסיק אותה אבל אם ישנו צורך לפקח או פחדים - יש אפשרות לפקח בעזרת מצלמה".

 

לטיפול בביתכם ישנם חסרונות: "מדובר על טיפול פרטני שטוב לתינוק מצד שני אין מסגרת מובנת של למידה. הורים לעיתים מרימים גבה ושואלים מה צריך ללמד תינוק בגיל 3 חודשים אבל גם הקראת סיפור ושירים וכמובן טקסי שינה במהלך היום הם חלק מהלמידה".

 

חיסרון נוסף זו החברה "אמנם ילד בגיל הצעיר לא זקוק לחברה אמיתית אבל בהמשך ילדים מחפשים ונהנים מחברת בני גילם. בטיפול עם מטפלת אין חברת ילדים קבועה, גם אם המטפלת יוצאת לגינה הציבורית היא תפגוש ילדים שונים בכל פעם".

 

בונקר מציינת שלא וכל הורה מתאימה מטפל: "לא לכולם נוח שמישהי תסתובב בבית שלהם, כך שכדאי שכל אחד יחשוב ויכיר את עצמו, לפני הבחירה".

 

אנחנו נוהגים לומר שלילד שלנו ניתן את הטוב ביותר אבל כדאי לא להתעלם מהמחיר. מטפלת מהווה את האפשרות היקרה ביותר. היא אמנם מאפשרת לכם שעות גמישות של יציאה מהבית וחזרה אליו אבל אתם מעסיקים וככאלה נאלצים לשלם ביטוח לאומי, דמי הבראה וימי חופש.

משפחון כמו משפחה קטנה

מדובר על יחידה של עד 5 ילדים. אם המשפחתון בפיקוח אז חמשת הילדים אינם באותו הגיל. במסגרת שכזאת המטפלות עוברות הכשרה, בדרך כלל הן מטפלות מוסמכות.

 

היתרונות ברורים מגדישה בונקר: "מדובר באווירה ביתית, יחסית טיפול אישי, כיוון שאין הרבה ילדים. כמובן שישנה מסגרת לימודית מובנת יותר והילד יכול ליהנות מחברת ילדים. בעצם מדבר במעין משפחה גדולה".

 

"יתרון נוסף הוא הורים נוספים שמסתכלים ומתייחסים לנעשה במסגרת. יש אינטראקציה בין ההורים לבין עצמם ובתור הורה אתה יכול לשמוע עוד קול ולקבל עוד נקודת מבט על מה שמתרחש שם".

 

הבעיות מתחילות כשהילד חולה (ואין לכם סידור בשבילו) או כשילד אחר חולה ומגיע למשפחתון  וכמובן אם המטפלת עצמה חולה. בדרך כלל אין גיבוי למטפלות במשפחתון.

 

התשלום בדר כלל זול יותר מהאפשרות של מטפלת וקרוב יותר לתשלום על גני ילדים. אתם במקביל מחויבים לשעת הגעה ברורה וקבועה מראש.

מעון או כיתת תינוקות

במעונות מוכרים וגם בגנים הפרטיים תוכלו למצוא  תינוקייה. מדובר בכיתות בתוך הגן ובהם לעיתים אפילו 18 תינוקות, בגיל דומה. על כל 18 תינוקות תמצאו 3 מטפלות.

 

היתרון הגדול הוא שאם מצאתם מסגרת טובה הילד יוכל לבלות בה עד גילאי 3-4 ואפילו 5 שנים. כך שתמנעו חיפושים ומעברים וחיפוש גן ילדים נוסף. בדרך כלל מדובר על גנים עם צוות גדול וגיבוי, במידה שאחד מאנשי הצוות חולה. התשלום נמוך ממסגרת קטנה.

 

"כדאי לזכור שלצד היתרונות מדובר במסגרות גדולות והילד חשוף יותר למחלות. אין גמישות בשעות העבודה ובמקביל גם אין גמישות לגבי צרכים אינדיבידואלים. לעיתים יש בגנים הללו שעת השכבה לישון שלא מתאימה לכל ילד או לצרכיו ההתפתחותיים".

 

הטיפים לבחירת מסגרת

כל אחד חייב לעשות "רשימת מכולת" מה חשוב לו יותר ומה פחות - יש כאלה שמחפשים חצר גדולה ומלאה באטרקציות ויש כאלה שירצו אוכל מבושל. חשוב שתדעו מה חשוב לכם בחיפוש הזה, תנסו למקד רשימת דברים שחשובים לכם ועם הרשימה הזאת לבחון מסגרות חינוכיות או מטפלות. יש כמה דברים שכדאי לדעת ולהתייחס אליהם בכל בחירה:

 

לחצן מצוקה וקורס עזרה ראשונה. האם הם מצויים בגן? האם המטפלות עוברות הכשרה של עזרה ראשונה? אם לא אולי כדאי לבקש מהן או לקחת את המטפלת האישית שלכם  אתכם לקורס כזה.

 

המלצות: התחילו עם המלצות אבל פרטו אותן - מה כוונה שאומרים לכם גן מצוין? מה כל כך מצוין בו. מה הכוונה מטפלת שאין כמוה? האם הגישה הבסיסית שלכם דומה לזו של הממליץ שלכם?אל תסתפקו בהמלצות כלליות אלה דברו, שאלו והתעמקו בדברים.

 

בקרו ותצפתו: בקרו בגן שהחלטתם ללכת אליו כמה פעמים ולא בשעות קבועות. שימו לב ליחס של המטפלות לילדים: האם אתם מרגישים כבוד לילדים? איך משכיבים אותם לישון ואיך מאכילים? האם כל ילד זוכה להתייחסות אישית, נעימה ומכבדת?

 

קחו את התינוק אתכם: האם קיימת אינטראקציה בין המטפלת לתינוק? האם המטפלת מנסה ליצור אינטראקציה כזאת? נכון שלפעמים תינוק נרתע ממישהו חדש וזר אבל אם ביקרתם בגן כמה פעמים או ראיתם מטפלת שימו לב האם הוא מתחיל להרגיש נוח.

 

מקשיבים לכם?האם מקשיבים מה נכון לכם ומה חשוב לכם. האם המטפלת רק מסבירה לכם מה נכון או קשובה לדאגות ולדגשים שלכם?