מקור מוסמך מסר לי בבהלה ובחרדה  כי בימים אלו יש בכוונת משרד החינוך להגיש הצעת מחליטים לשולחן הממשלה "מתן סמכויות למאבטחים לסיוע בטיפול באלימות". אם שאלנו את עצמינו מתי יגיע סופה  של מערכת החינוך ? אז הנה הגיעה התשובה - עם ההחלטה להפוך את המאבטחים לשוטרי מערכת החינוך.

 

חוזרים לבית הספר עם onlife

 

תארו לעצמכם כיצד תראה סמכותו של המורה שיצטרך לפנות למאבטח כדי להוציא תלמיד מהכיתה. אני רק מתארת לעצמי באיזה תרועת ניצחון ישוב התלמיד לכיתה ועם אילו מבטים יאלץ המורה להתמודד מהתלמיד ומכל ילדי הכיתה. שהרי, הילדים מוכנים לעשות כמעט הכל כדי לצאת מהכיתה, ולא יחסרו המועמדים להפרות סדר.

 

ידוע הוא שסמכות המורים בשפל, אבל לא האמנו שעד כדי כך. אנחנו יודעים היום שנחיתות חלק ניכר מהמורים בתחום הידע מול הילדים השואפים את מיטב הידע מהמדיה ומהאינטרנט לא הוסיפו למורה סמכות או מעמד.

 

ועתה, כאשר שומר הסף של בית הספר הופך לשותפו בפתרון בעיות המשמעת, מצבו של המורה רק הולך ומחמיר.

אדוני השר אני מבקשת להציג לך מספר שאלות לחשיבה:

 

  • מה יעשה מורה כאשר השומר ישתכנע מדברי התלמיד או לחילופין מדברי ההורה, וייגש למנהל בית הספר כשהוא מצדד בתלמיד ולא במורה?

 

  • מה יעשה אותו שומר או שוטר כאשר למחרת בבוקר יספוג מנה הגונה של איומים מההורים של הילד שנענש ויתלונן על כך?

 

  • כיצד ינהג בית הספר באותה סוגיה?

 

  • מה תעשה המורה כאשר התלמיד יסרב להישמע להנחיות השומר?  האם השומר ישלוף אקדח?

 

  • אילו אמצעים מיוחדים יש לשומר שאין למורה?

 

  • מי ייתן גיבוי למאבטח באם תוגש נגדו תלונה של הורים כי פעל באלימות מול ילדם?

 

  • כיצד יתכן מצב בו  יישאר שער בית הספר חשוף לכניסת גורמים לא רצויים בזמן שהמאבטח יטפל בבעיות אלימות?

 

  • האם אתה מודע לעובדה שקיים חשש לחטיפת נשק המאבטח בעת ניסיונות ההפרדה בין הניצים בהפסקה?

 

  • מי יהיה השוטר של השומר? 

בחלק גדול מבתי הספר השומרים הם פנסיונרים מבוגרים שהדבר האחרון שהם רוצים לעסוק בו הוא עימות עם ילדים. בעבר התנהגות לא ממושמעת ולא מכבדת של תלמיד זיכתה אותו בהזמנת המנהל לכיתה ולרוב זה עבד. האם גם סמכות זו אבדה?

 

אינני מצליחה להבין כיצד נולדה הסמכות החדשה  של שומר שהוא בעצם שוטר ומי הסמכות הבאה? סוהרים בדימוס? אולי ניידת משטרה ליד כל בית ספר? אינני מאמינה שפתרון זה הוא מה שירתיע את התלמידים או יפתור את בעיית האלימות במערכת החינוך. הנהגת ההורים הארצית מתנגדת בכל תוקף להצעה זאת .

 

אחריות המורה - לא המאבטח

הטיפול בבעיית האלימות הינו חלק בלתי ניפרד מתפקידם של עובדי ההוראה בבתי הספר. אין זה מתפקידו של המאבטח לטפל גם בבעיות אלימות המטרה שלשמה הוצבו מאבטחים בבתי הספר היא על מנת למנוע פעילות חבלנית עוינת כנגד באי בית הספר ומניעת הכנסת אמל"ח לשטח מוסדות החינוך ע"י גורמים לא מוסמכים.

 

יונת השלום איננה בפתח ולא ידוע לנו על ירידה ברמת ההתראות לפגיעה במוסדות חינוך. וברגע שהמאבטח יאלץ לטפל גם בבעיות האלימות , לא יהיה פנוי בכדי למלא את הייעוד לשמו הוצב בפתח בית הספר-לשמור על ילדינו. הענקת סמכויות לטיפול באלימות למאבטחי מוס"ח תהיה בכייה לדורות ויהיה זה רק עניין של זמן בטרם יקרה אסון.