הצטרפו למועדון יולדות שיבא בייבי בפייסבוק

 

במדינה חמה כמו שלנו כולנו מכירים בחשיבות שתיית מים מרובה. אי אפשר להמעיט בחשיבות שתייה מספקת של מים על מנת למנוע אובדן נוזלים והתייבשות - אך מתברר שזהו רק חלק מהיתרונות הגלומים בהם. מחקר מצא ששתיית מים מזרזת שריפת קלוריות, הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים. זאת, מלבד ממצאים שמראים ששתיית מים מצמצמת את צריכת המשקאות הממותקים והמשמינים.

 

עוד ב onlife:

 

סקר אשר נערך מטעם ארגון הבריאות העולמי מצא כי הנוער הישראלי מדורג גבוה מאוד מבין מדינות המערב בצריכת משקאות ממותקים: למעלה מ- 40% מדווחים כי שותים משקאות ממותקים לפחות אחת ליום. בארה"ב נמצא כי שתיית משקאות ממותקים תורמת בממוצע 224 קלוריות בקרב ילדים, אשר מהוות עד 10% מסך צריכת האנרגיה היומית. עוד נמצא כי ילדים אשר שתו פחות מ-8 כוסות מים ליום, היו בסיכון מוגבר להשמנה בהמשך.

במחקר אחר, לעידוד שתיית מים בגרמניה, שכלל התקנת ברזיות ופעילות הסברתית בבתי הספר, נצפתה הפחתה בצריכת השתייה מתוקה, יחד עם ירידה של 31% בשיעור הילדים בעלי עודף משקל. המנגנון הברור לכך הוא הירידה בהכנסה הקלורית - שכן מים אינם מכילים קלוריות.

 

שעה וחצי של שריפת קלוריות

אך בנוסף, מסתבר ששתיית מים גם מגבירה את ההוצאה האנרגטית:  משני מחקרים אשר בוצעו בקרב מבוגרים נמצא כי שתיית חצי ליטר מים הגבירה את הקצב המטבולי בשיעור משמעותי, והשפעה זו נמשכה עד שעה וחצי. לאחרונה פורסם מחקר בחוברת המובילה בתחום ההשמנה, International Journalof Obesity, בנושא זה הבוחן את ההשפעה של שתיית מים על משקל ילדים.

צוות החוקרים כלל אותי, ד"ר גל דובנוב-רז ממרפאת ספורט, תזונה ואורח חיים בריא, בי"ח אדמונד ולילי ספרא לילדים בתל השומר, הגב' הדס יריב, ד"ר ניבה שפירא מהמרכז הרפואי רבין, וד"ר נעמה קונסטנטיני ומר שחר נייס מהמרכז לרפואת ספורט "הדסה אופטימל" בירושלים.

 

במחקר זה, נתבקשו 21 ילדים בעלי עודף משקל לשתות 10 סמ"ק לק"ג משקל גוף של מים מינרליים קרים. הקצב המטבולי נמדד לפני שתיית המים ואחריה, למשך שעה. כצפוי, מספר דקות לאחר שתיית המים נצפתה עלייה משמעותית בקצב חילוף החומרים של הגוף, אשר הגיע לשיאו כעבור כשעה, והיה מוגבר ב- 25% מערך הבסיס.

 

החוקרים חישבו כי שתיית כמו המים המומלצת על ידי ילדים בעלי עודף משקל באופן יומיומי, יכולה לחסוך עלייה ממוצעת של 1.2 ק"ג במשקל על פני שנה. זאת כמובן בנוסף לכל הדרכים האחרות המוכרות לשם בקרת משקל הגוף.

 

חשוב לזכור כי שתיית מים הינה המלצה ברורה ומוכרת כחלק מאורח חיים בריא. כעת מתברר כי היתרונות פועלים לשני כיווני מאזן האנרגיה - גם חיסכון בצריכת אותן "קלוריות ריקות" הנמצאות במשקאות הממותקים בסוכר, וגם הגברה בקצב המטבולי ובהוצאה האנרגטית של הגוף.