גילוי סרטן השד מוקדם ככל האפשר הוא, לדברי רופאים רבים, הבסיס לריפוי טוב יותר ולשרידות גבוהה יותר. לא רק זאת, במשך שנים רבות ההמלצה לבדיקה עצמית של השד הייתה גורפת. אבל בשנים האחרונות, מחקרים רבים ברחבי העולם גילו כי בדיקה עצמית של השד אצל נשים לא הורידה או שינתה את נתוני התמותה מסרטן השד. כך טוענת, ד"ר דנה פלדמן,  כירורגית שד במרכז מירב בבית החולים תל השומר.

 

עוד ב- Onlife

 

אחד המחקרים המפורסמים ביותר, הוא מחקר שנחאי שבדק יותר ממאתיים אלף נשים. הנשים חולקו לשתי קבוצות. את הקבוצה הראשונה לימדו בדיקה עצמית של השד, הקבוצה השנייה למדה משהו מתחום אחר לגמרי, שתי הקבוצות לא ידעו במה עוסק המחקר.

המחקר הראה חד משמעית, כי הנשים שבדקו את עצמן "חשבו" שהן מגלות שינויים או גושים חשודים, שהובילו לניתוחי שווא. בנוסף, המחקר הראה כי הגילוי המוקדם לא השפיע על תוחלת החיים וכן הייתה עלייה ברמת החרדה של הנשים.

 

לדברי ד"ר פלדמן,  אין הנחיה רשמית, לא בישראל ולא בעולם – לא לבצע בדיקות עצמיות, למרות הנתונים של המחקרים. "אני לא יכולה לומר לנשים לא לבצע את הבדיקה כי יש נשים רבות שככה גילו את הסרטן, אבל יש גם נשים שרמת החרדה שלהן עלתה ללא סיבה אמיתית – בגלל הבדיקה העצמית".

 

פשוט הכירי את מבנה השד

לדבריה, מה שכל אישה צריכה לעשות הוא להכיר את השדיים שלה, את הצורה, המרקם והרגישות. כל שינוי בהם, יכול אולי להיות אינדיקציה כי משהו קורה לה.

איך עושים זאת?

 

  • מששי את השד. רקמת שד תקינה היא ריקמה גושית, ובדרך כלל יש תחושה של גרגירים, צריך לקחת זאת בחשבון כאשר עושים את הבדיקה הקלאסית של המישוש, ולא להיכנס לחרדה. קיימת בעייתיות מסוימת נוספת בבדיקה משום שאישה ממששת את שד ימין ביד שמאל ואת שד שמאל ביד ימין ובכך למעשה אין סימטריה. אם הבדיקה נעשית על ידי רופא מיומן לכך, הוא מבצע אותה באופן הנכון.

 

  • הסתכלי על השד במראה. אישה יכולה לעמוד מול הראי ולהסתכל על גובה השד, סימטריה, על הפטמה והריקמה העוטפת אותו.

 

  • למדי את צורתו כדי לראות האם יש שינויים. כל אישה צריכה לזכור איך השדיים שלה נראים ולבחון האם יש שינויים בצורה, בצבע, במשיכה, בכיווץ, שקיעות של השד – כל שינויי כזה יכול להיות סימן ראשוני לגוש סרטני.

 

  • בדקי את התנועתיות של השד. נסי להתכופף קדימה ולראות אך השדיים נופלים, שוב האם יש משיכה, כיווץ, אי סימטריה. כדאי גם לנדנד את השד, ולראות האם יש תנועתיות וזרימה בשד.

 

  • גשי למעקב רפואי בצורה מסודרת. בכל מקרה, כדאי להקפיד על בדיקות שגרתיות אצל כירורג שד, וכמובן להקפיד על בדיקות סריקתיות. בעיקר, חשוב מאוד להקפיד על בדיקות קבועות מעל גיל 35 ולפי גורמי הסיכון (כמו מקרי סרטן במשפחה או נשאות גן סרטן השד).