"כשאני נכנסת לחנות בגדים בניו יורק, לפעמים אני מחפשת את תפריט החיפוש בצד", צוחקת היזמית יולי זיו, שעומדת בראש חברת The Style Coalition  (קואליציית הסטייל) אשר מעניקה שירותי תוכן וקמפיינים עבור מותגי אופנה מובילים. זיו, אשר מפעילה יותר מ-50 בלוגרי אופנה משפיעים בארצות הברית, מצליחה לחבר מדי יום בין טכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות לבין חברות אופנה מהשורה הראשונה בעולם.

 

עוד ב-Onlife

 

זיו הפכה לגורו בתחום בלוגי האופנה והטיפוח, בעיקר בשל ההבנה המעמיקה שלה דווקא בתחום הדיגיטלי. לאחרונה ראה אור ספרה Fashion 2.0: Blogging your way to the front row המהווה מעין מדריך להפיכת בלוג אופנה לעסק משגשג הן מבחינה כלכלית והן מבחינת ההשפעה שיש לו בעולם האופנה.

היא ישראלית שעלתה ארצה בגיל 15 ומתגוררת בניו יורק למעלה משמונה שנים. החברה שהקימה חתמה על שיתוף פעולה עם מגזין האופנה והלייף סטייל "Elle" ונחשבת לאחת ממובילות מהמפכה הדיגיטלית בתחום סיקור האופנה.

 

"המון דברים קורים היום בכל עולם הבלוגים ואנחנו בנקודת קצה שבה הבלוגים הופכים מתחביב משני לקריירה נחשקת", היא אומרת, " אני משקיעה את רוב זמני בפיתוח החברה שלי שעוסקת בזה. בעיקר עכשיו, כשיש מומנטום להפוך את בלוגי האופנה לכלי רווחי ומשפיע בתחום, ואי אפשר לדעת עוד כמה זמן זה יימשך כי בטח בשלב מסוים תהיה אבולוציה של הדבר הזה למשהו אחר".

 

החברה של זיו פיתחה לעצמה רשת חברתית של יותר מ-50 בלוגרים משפיעים וכיום חברות אופנה וטיפוח רבות מחזרות אחריהם למען שיתוף פעולה עמם. "אנחנו מקבלים הרבה פניות ממותגי אופנה, טיפוח ולייף סטייל שרוצים להיכנס לעולם הזה. המשימה שלי היא למצוא דרכים חדשות להציע להם קמפיינים ורעיונות חדשים בעזרת הנטוורק שבניתי, בעזרת השותפים מ-Elle ובעזרת כלים טכנולוגיים מתקדמים. חדשנות היא שם המשחק כאן. ויש לזה ביקוש היסטרי".  
 

"הפרסום הרגיל עומד להיעלם מהעולם"

הנה דוגמה לפתרון דיגיטלי-חברתי-אופנתי, שספק אם היה מצליח כאן בישראל: זיו קיבלה פנייה מחברת לנקום שהשיקה בקולקציית האביב שלה 10 צלליות חדשות בצבעים עזים, כאשר כל צללית הגיעה בפאלטה עם ארבעה תתי גוון. החברה ביקשה מזיו פתרון יצירתי שיחבר את הצלליות האלו עם מובילי דעת קהל.

"חילקנו ל-20 בלוגרים צללית אחת ומצלמת וידאו וביקשנו מהם לצלם סרטון של דקה בו על אחד מעביר מה הצבע הזה מעורר אצלו – ביחס לעיר שבה הוא גר, לסביבה המיידית, למקורות ההשראה שלו, מבחינה תרבותית או רגשית. נתנו להם חופש מלא", היא נזכרת, "הבלוגרים הלכו עם זה עד הסוף וממש נפתחו והשקיעו בזה. יצאו סרטים מאוד יפים ואפילו מרגשים. בכל יום שיחררנו סרטון אחד של בלוגר אחר. יצרנו מוצר דיגיטלי בעל ערך תכני גבוה שנוצר בעקבות מוצר פיזי. במקום ליצור מוצר שיווקי יצרנו מוצר בידורי".

דוגמה לאחד הסרטונים המשתתפים בקפיין של חברת לנקום

חברת לנקום לא האמינה למראה עיניה, למעשה זה היה הניסיון הראשון של החברה בעבודה עם בלוגרים. "הם רגילים לקנות פרסומות, לא למשהו כל כך יצירתי שנותן חופש מלא למישהו זר", מסבירה זיו, "היה בזה סיכון גדול שהם לקחו, אבל בסופו של דבר נוצר באזז אורגני סביב המוצר וסביב הפעילות שלהם. זה היה משהו שאנשים דיברו עליו. לנקום הפכו להיות חלק משיחת היום בקהילות חובבות אופנה ויופי - שזה בדיוק קהל היעד שלהם".

 

המקרה של לנקום הוא חלק ממגמה שזיו חוזה לעתיד הקרוב. לטענתה, הפרסום הרגיל שאנו מכירים הולך להיעלם לגמרי. "אנחנו רואים יותר אינטגרציה ויותר חברות שחושבות איך המוצר מתחבר לחיי היום יום. אנחנו לא שוכרים שחקנים או אנשים שידברו יפה על מוצר אלא מתחברים למובילי דעת קהל ונותנים להם הזדמנות לבטא את עצמם ביחס למוצר.

"מדיה חברתית זה נחמד, אבל זה לא מה שבאמת עובד"

אם תתנו לזיו לבחור בין עולם האופנה לבין עולם הדיגיטל היא תבחר בלי למצמץ באופציה השנייה. "עולם האופנה מרתק מכיוון שהוא קשור לטכנולוגיות ראשוניות, לתעשייה מסורתית ואפילו לעבודות יד, (אבל) אותי מעניין איך לחבר את זה לעולם דיגיטלי המתקדם. איך לחבר משהו ממשי למשהו וירטואלי. כשנכנסתי לתחום האופנה ממש ראיתי את ההזדמנות איך לעשות את החיבור בין העולם הישן לעולם החדש"

 

נשמע שאת כל הזמן במרדף אחרי "הדבר הבא", זה בכלל אפשרי?

זה שילוב בין חומר וקריאה והשראה. למען האמת, עם כל שטף המידע שאנחנו חשופים אליו כיום אני מנסה שלא לקרוא יותר מדי כי זה בלתי אפשרי. אני מאמינה שאם יש פיתוח כלשהו שהוא מספיק חשוב, הוא יגיע אלי. אני לא צריכה לקרוא עיתון כל בוקר, מספיק לי לפתוח טוויטר ולהתעדכן במה שחשוב ורלוונטי אלי באמת. יש כיום מספיק כלים שיביאו אליכם את המידע החשוב.

הדבר השני הוא כל הזמן לחשוב על המותג שאתה בונה ולקבל ממנו השראה, אחרת מתפזרים. פיתוחים טכנולוגיים היו ויהיו, אבל החוכמה היא להסתכל על הדי.אן.איי של המותג שלך ולדעת לאן לכוון מבלי לרדוף כל הזמן אחרי הדבר הבא. החידושים הם כלים דיגיטליים, אבל הבסיס הוא המותג, הרעיון הראשוני".

זיו גם מזהירה מפני הבטחות שווא של פיתוחים דיגיטליים חדשניים. "זה תחום צעיר שעדיין לא מספיק בדקו את ההשפעה שלו מבחינה שיווקית. אין מספיק מקרים שיוכיחו לנו שאם עכשיו נשקיע בטוויטר או בבלוגים נקבל את ההשפעה ואת התוצאה שאנחנו רוצים, זה ייקח עוד זמן. מה גם שזה לא קסם. לא כל מותג מתאים לעבודה עם בלוגרים, לא כל מותג מתאים לשיווק דרך טוויטר. מדיה חברתית זה נורא נחמד, אבל זה לא ה-דבר שישנה את פני תעשיית האופנה.

 

אז מה כן?

"הייתי שמה עין על טכנולוגיה שעושה פרסונליזציה של אופנה. החל מלעזור למצוא בגד שיתאים לך לגוף ולמה שאתה רוצה לשדר ועד למדידת בגדים וירטואלית. זה הולך לשנות את כל חווית הקנייה, במקום לעמוד מול מראה בחנות נעמוד מול מסך עם מצלמה שתצלם אותנו ותראה איך הבגד יושב לנו על הגוף מבלי שנמדוד אותו בכלל. הטכנולוגיה תבוא אלינו הביתה."

חולמת לעבוד עם לואי ויטון

 

מה היה הדבר שהכי הרשים אותך בשבוע האופנה בניו יורק?

שיתוף הפעולה של חברת HP עם מרקיזה. מרקיזה לא עושים תצוגת אופנה אלא פרזנטציה. בבוקר הפרזנטציה התקיימה מעין תערוכה שבה הדוגמניות עמדו על סטנדים ומצלמות של HPצ צילמו אותן בתלת מימד. בערב זה הוקרן, האורחים הרכיבו משקפי תלת מימד וזה היה מדהים. את עומדת מול מסך בגודל פי 2 ממך ומרגישה כאילו את ליד דוגמנית חיה. הצילום היה ברמה גבוהה מאוד – יכולת לראות כל קפל בשמלה. זו עוד דוגמה לטכנולוגיה שמשנה את העולם הזה.

 

היא מתוודה שעם הזמן, רשימת הלקוחות שאיתם היתה רוצה לעבוד הולכת ומתממשת. היום היא חולמת לעבוד עם חברת HP ("מותג טכנולוגיה שהולך אחרי שוק האופנה. קצת כמוני") ועם לואי ויטון ("מותג עם מורשת, שמתפתח בתחום הדיגיטלי ושומר על המסורת העשירה שלו").

 

לא תמיד זה היה ככה. לא תמיד קל לשכנע חברות ותיקות לעשות את המעבר לחדשנות. "בשלוש השנים שבהן התחלתי לעבוד הרגשתי שאני כל הזמן נלחמת. דופקת על דלתות ואיש לא פותח לי אותן. שאלתי את עצמי למה אני בכלל עושה את זה ומתי זה ייגמר. הפסקתי להרגיש את זה לפני שנה וחצי כשחתמנו על שותפות עם מגזין Elle. זו היתה מעין גושפנקה שסוף סוף התקבלנו לתעשייה. 

 

בתור אושיית אופנה ניו יורקית, איפה את קונה?

אני קונה רק און ליין. הפסקתי לקנות בחנויות לפני הרבה זמן. זה כל כך פשוט וזה תמיד מתאים בול. חנויות בגדים רגילות מעצבנות אותי. לא רוצה להיכנס עם כל ההמונים, ולעבור 20 מדפים לפני שאני מוצאת מה שאני רוצה, לעומת האינטרנט, ששם הכל הרבה יותר פשוט.

 

הדבר היחידי שאני עושה אוף ליין זה יוצאת לסיבוב בחנויות וינטג'. מבחינת מעצבים נהייתי מאוד אמריקאית בטעם שלי ואני קונה מותגים כמו DKNY  ו-DVF.לאחרונה גם גיליתי את המעצב הישראלי אלי טהרי שאני אוהבת את העיצובים שלו. האתרים בהם אני קונה הם בעיקר Shopping search engine, shopstyle, thefind.

 

ובאילו אתרים את גולשת בשעות הפנאי?

אני כבר לא זוכרת מה זה לגלוש למטרות פנאי...

 

יולי זיו תגיע לישראל במסגרת שבוע האופנה הבינלאומי בחולון ותקיים הרצאה וכתת אמן בנושא חדשנות והתפתחות של בלוגי אופנה. למידע נוסף על שבוע האופנה. לרכישת כרטיסים.