המאבק בסרטן השד, שמצוין מדי שנה באוקטובר (שנקרא בארה"ב ובאירופה "אוקטובר הוורוד" – pinktober)  הצליח להפוך בשנים האחרונות מנושא מדכא, מפחיד ומרתיע, למאסה של קמפיינים מיוחדים, יצירתיים ולפעמים אפילו משעשעים. אלו עושים את העבודה וגורמים לכל העולם לדבר על הנושא החשוב הזה, גם אם בעקיפין ובדרכים מתוחכמות.

 

עוד ב- Onlife

 

FIVE

אחד הפרויקטים המדוברים יותר של השנה מגיע מרשת הכבלים האמריקאית לייף טיים, שגייסה כמה מהכוכבות הגדולות של הוליווד – ג'ניפר אניסטון, דמי מור ואלישיה קיז לפרויקט מיוחד, "פייב", במסגרתו ביימו השלוש, לצד נשות תעשייה מובילות אחרות, סרט קצר שיעסוק בהשפעת סרטן השד על חייהם של אנשים שונים.

 

בקאסט השחקניות שהשתתפו בפרויקט אפשר למצוא את ג'ניפר גודווין, פטרישיה קלרקסון, ג'ניפר לואיס ואחרות. מור ביימה את גודווין בסרט "שרלוט", על צעירה שמגלה באמה חולה בסרטן השד ב-1969 ואניסטון ביימה את קלרקסון בסרט "מיה", על אישה שמנהלת מאבק בן שנתיים במחלה. הסרטים, שיחד יצרו סרט אחד, שודרו בארה"ב בתחילת החודש וזכו לביקורות משבחות.

"אני אוהב/ת ציצים"

המוטיב החוזר בקמפיינים למלחמה בסרטן השד הוא למעשה זה שטומן בחובו את הגאונות הצרופה של הנושא: השימוש באהבה הקולקטיבית של בני המין האנושי לשדיים.

 

בשנה שעברה, ארגון "keep a breast" האמריקאי, אחד מארגונים רבים שפועלים להעלאת המודעות, החל לייצר ולמכור צמידים עם הכיתוב "I love boobies, אליהם הצטרפו בהמשך חולצות טי עם הכיתוב "I love my boobies, and I choose to take care of them!”.

 

אבל למרות המטרה הנעלה, היו מי שהתנגדו לצמידים ולחולצות, בתי ספר ברחבי ארה"ב אסרו על התלמידים לענוד אותם, והקמפיין סבל מזעמו של הציבור השמרני. כך או כך, השנה חזרו לייצר אותם, אז כנראה שההתנגדות לא באמת הרתיעה אף אחד.

 

"Cam’s Breast Exam"

 

ושוב חוזר המוטיב המיני, הפעם באמצעות גברים. הרעיון הבא נולד במוח הקודח של העמותה למאבק בסרטן השד בקנדה בשנת 2001: בחור בשם קאם, שגולם על ידי השחקן נואה פלנד, דיבר למצלמה והזמין נשים שלא מוצאות את הזמן לעבור בדיקה לגילוי סרטן השד להתקשר לקו החם שלו כדי שימשש את השדיים עבורן. בהמשך נולד סרטון נוסף, שבו קאם והחברים שלו ממתינים לשיחות של הנשים.

הבובה של מרצדס

כאמור, חברות מסחריות רבות תורמות לא מעט למאבק בסרטן השד. את אחת המודעות היותר מקוריות שנתקלנו בהן הגה משרד פרסום הולנדי: בובה שבאמצעותה בוחנים את מידת הבטיחות של המכוניות, גוייסה לטובת קמפיין שפורסם במגזין "pink ribbon" שבהולנד בשנת 2007. "מרצדס בנץ" תרמה את בובת הניסויים של החברה לקמפיין בו אפשר היה לראות אותה עורכת לעצמה בדיקה בשדיים.

 

משטח לעכבר בצורת שדיים

הארגון breastcancerhk.org  פיזר לפני שנים אחדות משטחים לעכבר בבתי קפה ברחבי הונג קונג, שהציגו תמונה של שדיים לצד הכיתוב "היבדקי באופן קבוע". העניין תפס את לקוחות בתי הקפה בלתי מוכנים בעליל, מה שיצר מהומה קטנה במדינה. אבל כצפוי, הרעיון עבד. כמה פשוט, ככה גאוני.

 

pink slips

אנחנו חוזרים להולנד, משם צצו בשנת 2006 עשרות סרטונים שהציגו נשים, אנונימיות ומפורסמות, כשאחד השדיים שלהם בורח להפתעתן בסיטואציות מביכות ובשלל אירועים תקשורתיים.

 

התופעה הכתה גלים במדינה וכולם תהו מה נסגר עם השדיים של כולן. בהמשך, פרסומת ששודרה בבתי הקולנוע ובטלוויזיה הציגה אוסף של אותם ציצים מציצים, כשבסופה הכיתוב "השדיים של הולנד דורשים את תשומת לבכם".

 

A woman's Stand

 

הארגון למלחמה בסרטן השד שבראשו עומדת המלכה ראניה, Zahra Breast Cancer Association, קרא בשנת 2010 לנשים מכל רחבי ערב הסעודית להשתתף בניסיון לשבור את שיא גינס של השרשרת האנושית הגדולה בעולם: למעלה מ-5,000 נשים התייצבו למשימה באצטדיון ענק בעיר ג'דה שמערב ערב הסעודית, כשהן לבושות ורוד ויחד הן יצרו את סמל הסרט הוורוד. זאת, כדי להעלות את המודעות לחשיבות הבדיקה המוקדמת וההקפדה על ממוגרפיה.

 

"אני אוהבת את זה על..."

באוקטובר 2010, הפייסבוק כולו רטט מהתרגשות כשנשים מכל העולם מילאו את הסטטוסים שלהן במשפטים מסוג "אני אוהבת את זה על השולחן" ו"אני אוהבת את זה בתוך הארון". גברברי העולם תהו איך יכול להיות שכולן מתחילות לדווח בפירוט על הלוקיישנים המועדפים שלהן לסקס, אלא שמהר מאוד הסתבר שהעניין היה חלק מקמפיין ויראלי עולמי של המאבק בסרטן השד.

 

 מייל סודי שהופץ בין הנשים ביקש מהן לעדכן היכן הן אוהבות להניח את התיק שלהן כשהן חוזרות הביתה. הרעיון המקורי עשה את העבודה. בתחילת 2010, קמפיין ויראלי שנועד לאותה המטרה ביקש מהנשים לכתוב בסטטוס את צבע החזייה שלהן.

 

2011: לא מפסיקים להילחם

מאירים בוורוד - חברת הקוסמטיקה והאיפור אסתי לאודר, ובראשה הפרזנטורית שלהם אליזבת הארלי, ימשיכו במסורת ויאירו 150 מבנים חשובים ברחבי העולם באור ורוד.

 

בנוסף לבניין עיריית תל אביב-יפו שהואר בתחילת החודש, אפשר למצוא מבנים בעולם, כמו בניין הפרלמנט באוסטרליה, טירת שונבורן באוסטריה, בניין העירייה בצ'ילה, הטאג' מהאל בהודו והגלגל הענק של סינגפור שנהנו מקמפיין דומה.

 

דוגמה נוספת לשיתוף פעולה פילנתרופי-מסחרי היא של 2011 Fashion Targets Breast Cancer. מדובר בארגון אופנתי שמשתף פעולה עם מאות מותגי ביגוד ברחבי העולם ומגייס אותם למכור פריטי לבוש ואקססוריז וורודים, שכל ההכנסות מהם יוקדשו למאבק בסרטן השד.

 

"תלכי תיבדקי" - של Onlife

וכמובן אסור לשכוח את הקמפיין הנוכחי שצובר תאוצה: אנחנו ב-Onlife, בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן, יצאנו בימים אלו בפרויקט ששמו "תלכי תיבדקי" - לקידום המודעות לבדיקות לאיתור מוקדם של סרטן השד. חברו למטרה החשובה 7 נשים מובילות דעה ומוכרות בישראל: אושרת קוטלר, ג'ולייטה, רוני דלומי, דליה מזור, קרין גורן, אורלי וילנאי ואופירה אסייג.

 

הנשים האלו פונות בסרטונים קצרים ומרגשים שניתן לצפות בהם בדף הפייסבוק של Onlife, מספרות על המפגש האישי שלהן עם המחלה –  וקוראות לכל אישה שאולי חושבת שלה זה לא יקרה  - "לכי תיבדקי". כי הבדיקה הזו יכולה להציל את החיים שלך ושל הנשים שאת אוהבת.

 

הנה כמה מהסרטונים:

 

"את אומרת שיהיה בסדר? זהו, שלא. ואני יודעת מנסיון"

 

 

"אם את חושבת שלך זה לא יקרה, תרשי לי להגיד לך שאת טועה"

 

 

"7 דקות בלבד יגרמו גם לך להפסיק לפחד"