מחקר חדש שפורסם  ב- Journal of Applied Social Psychology מגלה כי כמות האוכל שאנחנו אוכלים וסוג האוכל, משתנה  על פי זהות האדם שאוכל איתנו. על פי ממצאי המחקר, גם גברים וגם נשים, נוטים לבחור מנות גדולות יותר של אוכל כשהם אוכלים בחברת נשים. ואילו כשגברים ונשים כאחד, אוכלים בחברת גברים,  הם נוטים לאכול מנות קטנות יותר.

 

עוד ב- Onlife

 

המחקר שנערך באוניברסיטת אינדיאנה, בקרב 127 תלמידי קולג', מצא כ גם גברים וגם נשים מושפעים ממסרים סמויים לגבי הדרך בה יש להתנהג בחברה. על פי הממצאים, עולה כי המסרים מצביעים על התנהגות שונה בחברת נשים מול חברת גברים.

 

אחת מעורכות המחקר, מולי אלן- א'ודונל, בדקה כמה סיטואציות נפוצות של אכילה בצוותא; למשל, כשאישה אכלה יחד עם אישה, שתיהן אכלו 833 קלוריות בממוצע, כל אחת. לעומת זאת, כשנשים ישבו עם גבר, כל הקבוצה אכלה 721 קלוריות בממוצע.

 

עוד טוענת או'דונל יחד עם עמיתתה  מארסי קוטינגהאם מאוניברסיטת אקרון, כי הציפייה ההתחלתית במחקר הייתה כי הנשים יעדיפו דווקא מזון מופחת שומן, כשהן אוכלות בחברת גברים. אולם בסופו של דבר נשים פשוט הזמינו פחות אוכל.

למה זה משנה לנו, בעצם?

אחד ההסברים להתנהגות הזו, נמצא במחקר קודם שנערך בארה"ב בשנת 1990. המחקר בדק האם הרושם הראשוני שנשים עושות על גברים, קשור לכמות האוכל שהן אוכלות.

 

המחקר מצא כי נשים הנמצאות בנוכחות גברים תמיד יעדיפו לאכול פחות. אולם לא רק זאת. ממצא מעניין נוסף התגלה כשגברים ישבו בנוכחות נשים, הם הזמינו מנות המכילות יותר קלוריות (1162) לעומת 952 קלוריות בלבד כשהיו בחברת בני מינם, הגברים.

 

לדברי עורכי המחקר, מטרתו הייתה לעורר בקרב האנשים את ההבנה כי בחירת סוג האוכל וכמותו עשויה להשתנות על פי מינו של האדם שאוכל איתך. אלה מטרות חשובות, בעיקר במאבק בהפרעות אכילה למיניהן או בביישנות חברתית, בה אנשים נמנעים כלל מאוכל ליד אנשים שהם אינם מכירים.

 

לדברי נטעחן ליבנה, תזונאית קלינית, המחקר מוכיח כי ללא ספק האכילה שלנו מושפעת לא רק מרעב או מגורמים פיזיולוגיים נוספים, אלא בהחלט קשור לגורמים חברתיים ופסיכולוגיים. 

 

ליבנה מוסיפה כי מחקר שנערך בארה"ב מצא הבדל בצריכת האוכל בין נשים אשר הצליחו לסנן את רעשי הסביבה בזמן מבחן בלימודים, לבין אלו שלא הצליחו לסנן את הרעש הסביבתי. אלה שלא הצליחו לסנן את הרעש מהסביבה, אכלו כמות כפולה של קלוריות לאחר המבחן.

 

מחקר נוסף שנערך בבריטניה מצא שאכילה מול הטלוויזיה או המחשב גורמת לנו לאכול פי שתיים ממה שהיינו אוכלים אם היינו אוכלים את אותה הארוחה ישובים לשולחן וללא הפרעות כל שהן.

ליבנה מסבירה כי ניתן לפתח הרגלי אכילה נכונה בעיקר כשאנחנו מודעים לעובדה שאלה יגרמו לנו לאכול נכון יותר וגם יאפשרו לנו ליהנות יותר מהארוחה.

 

ככה כדאי לכם לאכול

  • אכלו רק כאשר אתם יושבים אל מול שולחן אוכל.
  • אל תחטפו אוכל על הדרך.
  • התרכזו בארוחה עצמה, ובמה שמכניסים לפה.
  • אל תאכלו תוך כדי צפייה בטלוויזיה, מחשב, קריאת עיתון, או עבודה.
  • שימו לב לתחושות הבטן שלכם, האם הרעב אמיתי או נגרם בעקבות גירוי חיצוני.