מחקר חדש שנערך באוניברסיטת וירג'יניה, ופורסם במגזין לרפואה ציבורית בארצות-הברית, מגלה כי נשים הן בעלות סיכוי רב יותר להיפגע בתאונות דרכים, מאשר גברים. על פי ממצאי המחקר, לנשים יש סיכוי גבוה ב-47% להיפגע פגיעה חמורה כתוצאה מתאונת דרכים מאשר לגבר. זאת, לדברי החוקרים, מאחר שעזרי הבטיחות בכלי הרכב לא מתוכננים למבנה הגוף הנשי, שהוא לרוב נמוך ורזה יותר מהגוף הגברי.

  

עוד ב- Onlife

 

הממצאים הללו, יכולים לסתום את הגולל על הוויכוח הנושן בין נשים לגברים, לגבי השאלה, מי נוהג טוב יותר. מסתבר, שאין כל קשר לידע בנהיגה או לאוריינטציה, אלא באופן הכי פשוט לארגונומיה של הרכבים בהם אנחנו נוסעים.

 

לדברי  ד"ר שי סופר, המדען הראשי ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כדי לשנות את המצב כפי שהוא מוצג במחקר, יש להפעיל את הרגולציה בתחום כלי הרכב והמדיניות בתחום הבריאות, כדי להביא לבניית דגמים אפקטיביים ובטיחותיים שמותאמים למין הנשי.

איך להמשיך לנהוג ולשמור על הבטיחות?

"בשום אופן לא לשבת על כרית, לא לנסות להיות גבוהות או רחבות יותר", מזהיר ד"ר סופר, "ידוע שחברות הרכב מבצעות ממוצע בבניית הרכב ובונות את הרכבים כך שיותאמו לאדם הסביר.

 

אבל מיהו מבחינתם, 'האדם הסביר'? מדובר באדם בעל משקל גוף של כ-75-80 קילו, בעוד המשקל הנשי הממוצע הוא כ-65 קילו. יחד עם זאת, מבחני הריסוק של הרכבים כוללים בובות הן של נשים והן של ילדים, ולא רק של גברים", הוא מסביר.

 

עוד הוא מוסיף כי, "אנשים שהם אינם ממוצעים עלולים לסבול מפגיעות קשות יותר בעקבות תאונות דרכים. למשל, אדם ששוקל 120 קילו עלול להיפגע קשה יותר בתאונה מאשר אדם ששוקל 80. באותו אופן,  מבלי להיכנס להכללות, הגוף הנשי קל יותר להיפגע וכן, אישה תיפגע קשה יותר מגבר באותה תאונה, גם אם לשניהם יש אמצעי הגנה זהים".

 

לדברי מומחי נהיגה אמריקאיים, במכוניות החדשות, שמיוצרות החל משנת 2008, אכן מותאמות ארגונומית לנשים בצורה מיטבית יותר. כך לדוגמה, במכוניות המיוצרות החל משנת 2012, ניתן למצוא כריות האוויר המותאמות במיוחד לנשים.

 

אמצעי זהירות כלליים

עד שלכולם יהיו מכוניות המותאמות בדיוק עבורם, כדאי להקפיד על כמה כללי זהירות.

  • להקפיד לנסוע ברכב בטיחותי ומטופל, גם אם מדובר ברכב ישן.
  • לחגור תמיד חגורת בטיחות
  • לנשים שנוסעות ליד הנהג, לא לשים רגליים על תא הכפפות, שכן אז במקרה של תאונה כרית האוויר עלולה לרסק את האגן.