מרק, דייסה או תבשיל שבושל שעות ארוכות, הם מבשרי החורף הראשונים. אבל למה דווקא מאכלים אלה פופולריים כל כך בחורף, ואיך אפשר לאכול אותם ולשמור על משקל תקין, למרות הנטייה הטבעית להשמין במהלך החורף.

 

עוד ב- Onlife

 

"מרק הוא מזון נחמה", אומרת פיליס גלזר  הכוהנת הגדולה של הבישול הבריא בארץ, יועצת ומעבירה סדנאות לבישול בריא. היא טוענת כי " לא מדובר במגמת בישול מודרנית או פופולרית. כל סוגי האוכל החלו בעבר בצורה של נזיד בצלחת".

 

גאיה פינקל-כהן, תזונאית קלינית הוליסטית, מסכימה גם שבמרק יש גורם מרגיע ומנחם, "מרק אי אפשר לאכול מהר, הוא נאכל לאט, בכף או בכפית עם הרבה סבלנות. שלא כמו פירה, למשל, שם אפשר להעמיס, כאשר מדובר באוכל חם, ובמקרה הזה נוזלי, אופן האכילה איטי יותר וכתוצאה מזה פעמים רבות הכמויות גם קטנות הרבה יותר".

מרקים ודייסות - מזונות בריאים, משביעים ומנחמים

כמעט ואי אפשר לשמוע התנגדות מאנשי המקצוע ליתרונות שיש למאכלים המחממים, המרקים, הדייסות והתבשילים מספקים לנו דרך בריאה ומומלצת להתחמם.

 

"בחורף הגוף שלנו מחפש דרך לחמם את עצמו", מסבירה פינקל-כהן, "אנחנו אוכלים על מנת להתחמם. מצד שני, גם זאת הסיבה שבחורף אנשים שונים נוטים לצבור על גופם רקמת שומן, במטרה לחמם".

 

לדבריה, מדובר במזונות משביעים בעלי ערכים תזונתיים גבוהים, עשירים בוויטמינים, מינרלים וסיבים. אבל יש הבדל, מבקשת פינקל-כהן לחדד, ופונה בעיקר לאלה מבינינו שמבקשים לא לעלות במשקל.

 

"אין עוררין לגבי היתרונות הבריאותיים של המרקים. רובם מתעכלים טוב בגוף, המינרלים שבהם נשמרים לחלוטין, הם מכילים סיבים תזונתיים וגם מרבית הוויטימינים נשמרים".

הדייסות, לעומת זאת, שמורכבות במרבית המקרים מפחמימות מומלצות פחות. "אני לא אומרת שזה לא בריא, אלא שיש בהן יותר קלוריות. כך שאם צריך להחליט, עדיף לאכול מרק על פני דייסה".

 

לדברי גלזר, הרבה פעמים מרק היא  אלטרנטיבה למי שמבקשת לקצר תהליכים במטבח, לא צריך להכין מנה ראשונה, שנייה וכו. מרק טוב מספק ומשביע כמו ארוחה שלמה בעלת מספר מנות. מדובר פה גם בחיסכון של אנרגיה".

 

גלזר מסברה גם כי בתבשילים המחממים משתמשים בתבלינים, אשר גם הם מספקים יתרונות עצומים.

 

"השילוש הקדוש" היא כמו שאני קוראת לו, מספרת גלזר, "כורכום, כמון וכוסברה יבשה מעניקים טעם נפלא, עוזרים למניעת גזים ולכורכום במיוחד יש יתרונות אנטי דלקתיים, והוא מחזק את המערכת החיסונית. יש מחקרים המראים שהוא נוגד מחלות שונות כמו סרטן, אלצהיימר ומחלות כבד".

ירקות שורש כתומים וירוקים - הטובים ביותר

גלזר מסבירה כי היא משתמשת בירקות שורש למרקי החורף. "יש הרבה מאוד ירקות שורש, שמספקים פחמימות ואני ממליצה להכניס אותם למרק עם הקליפה, כדי להפיק מהם כמה שיותר ויטמינים וערכים תזונתיים".

 

בנוסף היא ממליצה להשתמש בירקות כתומים, כמו דלעת, בטטה וגזר.  "היתרונות הבריאותיים שלהם אינם מוטלים בספק".

 

פינקל – כהן, מבירה כי גם קטניות הן מזון מומלץ מאוד למרקי ולתבשילי החורף. "לצד היתרונות הבלתי מעורערים של הירקות, מדברים יותר ויותר בשנים האחרונות על חשיבותם של הקטניות.

 

"הקטניות נחשבות היום מזון על", מסבירה פינקל-כהן, "מאוד מומלץ לשלב אותם בארוחות השונות. היום כבר ברור שמדובר בתחליף החלבון הכי טוב שהגוף יכול לקבל".

מתכון למרק  "כיס" מספרה של פיליס גלזר "המטבח של פיליס" בהוצאת כתר

"מרק 'כיס' הוא מושג עתיק יומין", אומרת גלזר, "את התערובת מכינים במטחנה, שומרים בצנצנת סגורה ופשוט מערבבים עם מים רותחים".

מרכיבים  ל- 12 מנות:

 2 כפות אפונה יבשה

2 כפות בורגול

רבע כוס ירקות מיובשים, (אפשר להשיג בחנויות הטבע)

2 כפיות זרעוני חמניה

1 כפית פתיתי שמרי בירה (לא שמרים ללחם!)

1 כפית מלח

 

אופן ההכנה

טוחנים את כל החומרים במטחנת קפה, חוץ משמרי הבירהוהמלח, עד לקבלת אבקה דקה וחלקה.

בוחשים פנימה את השמרים והמלח.

מעבירים את האבקה לצנצנת סגורה הייטב ומאחסנים בטמפרטורת החדר.

מערבבים כ- 2 כפיות גדושות בכוס מים רותחים. מחכים דקה או שתיים. בוחשים ושותים.