ADHDהיא אחת ההפרעות ההתנהגותיות הכי מפורסמות. אולם מתברר שבעוד הילדים והמתבגרים זוכים לאבחון מתאים וטיפול נאות, נשים בוגרות בעולם מאובחנות כלוקות בדיכאון או בהפרעות פסיכולוגיות אחרות בעוד כשלמעשה יש להן הפרעת קשב.

 

עוד ב- Onlife

לפי נתונים המתפרסמים בימים אלה בארה"ב, קרוב ל- 90% מהנשים הסובלות מהפרעות קשב לא אובחנו כראוי ומטופלות כמי שסובלות מדיכאון או שפשוט נחשבות כלא שפויות.

 

פרופ' ווילאם דיבאסיו, מומחה לרפואת ילדים ונוירולוגיה מהמרכז הרפואי בבוסטון, מקשר בין האבחון הלקוי וחוסר ההבנה של אנשי המקצוע עצמם לתופעה הרחבה של הפרעות קשב אצל נשים בוגרות. "נשים לא מאובחנות כראוי משום שאנשי המקצוע מקשרים בין היפראקטיביות להפרעות קשב, בזמן שהמצב ההפוך - של חוסר תשומת לב - לא מתקשר בעיניהם להפרעת קשב, וזו טעות שאותה יש צורך לתקן", הוא מסביר ומוסיף כי נשים חוששות מאבחון כסובלות מהפרעת קשב בגלל הסטיגמות החברתיות הקשורות להפרעה.

לא מסתדרות עם המשימות הכי פשוטות

נורית לוי, מאמנת אישית למבוגרים ונוער ומומחית להפרעות קשב, אומרת כי גם בישראל המצב אינו שונה.  התאמת כלים אישיים פשוטים, כביכול, להתנהלות היומיומית, עושה שינוי אדיר באיכות החיים שלהן וברמת התסכול".

 

אל לוי מגיעות נשים רבות המבקשות פשוט לעשות סדר בחיים. "הן מגיעות אלי שכבר נמאס להן, שהן לא יכולות יותר", היא אומרת. "התחושה הזאת נכונה לכולן, אבל בכל אחת היא באה לידי ביטוי ברובד אחר של החיים - בעבודה, בזוגיות, בבית עם הילדים.

 

"פשוט נמאס להן, הן לא מצליחות לשמור על בית מסודר, שוכחות לשלם חשבונות, שוכחות לאסוף את הילדים מחוגים קבועים ומואסות בהערות של בוסים שלא מבינים איך הן לא מבצעות בקשות 'פשוטות'".

 

ד"ר אדוארד הלווויל וד"ר ג'ון ראטי מארה"ב  היו הראשונים שהעלו על סדר היום הציבורי את האבחון הלקוי של נשים. השניים כתבו ב- 1994 את הספר "מונעת מהסחת דעת" (Driven to Distraction), אולם מאז ועד היום שיעורי האיבחונים והטיפולים בנשים הסובלות מההפרעות הנ"ל לא מגיעים  למספרים שהקהילה המדעית המודעת לתופעה הרחבה, הייתה רוצה לראות.

 

אימון אישי להתמודדות עם משימות ימיומיות

אנשי המקצוע רואים קשר הדוק בין איכות חייהן ותפקודן של הנשים, לבין מציאת כלים להתמודדות עם מצבים יומיומיים. המומחים מאמינים כי אימון (קואוצ'ינג)  או ייעוץ יכולים לעזור לנשים להתמודד ולפתח התנהגויות חדשות תחת ADHD.

 

גם לוי עוזרת להן באתגרים שההפרעה מציבה בהתנהלות היומיומית כגון ניהול זמן , ביצוע מטלות "פחות מעניינות" כמו תשלומים, סידורים, או לצאת מהבית עם כל מה שהן זקוקות לו, מבלי לחזור הביתה שוב ושוב.

 

"הרבה פעמים מדובר בנשים שהחיים הביאו אותן להאמין שהן בינוניות, הן מפסיקות להאמין ביכולות שלהן, הן מתביישות, ויחד, בעבודה משותפת, אנחנו מוצאות כלים אישיים לשיפור התפקוד היומיומי ואיכות החיים בכלל אצל כל אחת ואחת, ובכך האמון האישי שלהן בעצמן חוזר".