ד"ר הדס אבני, מומחית לרפואת ילדים ולרפואת עור ומנהלת את המחלקה להפרעות אכילה בבית החולים דנה, נפגשת עם הורים מידי יום והיא בעצמה אמא לשלושה ילדים. ההורים שהיא פוגשת במרפאה שלה הם הורים מעורבים ומודעים יותר למה שקורה מבעבר. לדבריה גם האבות מעורבים יותר בשנים האחרונות בגידול הילדים ונוכחים לגמרי בחייהם. הם יודעים יותר שואלים יותר, משתדלים יותר.

 

עוד ב- Onlife

 

ההורות היום מודעת והאבחונים רבים כך שד"ר אבני פוגשת הורים ששואלים רבות על התפתחות תינוקות, בעיות אכילה וגדילה: "יש מודעות גדולה יותר להפרעות אכילה וזה תחום שהתפתח. בכלל אכילה ואוכל הם דבר ראשוני והורים שהילד שלהם לא אוכל חשים אשמה, דאגה וצער" מסבירה ד"ר אבני.

 

הנושא הנוסף המעסיק הורים הוא בעיות עור ותפרחת חיתולים. דווקא הגישה של הורות המודעת והמודרנית, זו שמסתובבת עם מגבונים בכל תיק ודואגת לניקיון הילד לא תמיד נכונה. חשוב להבין שיש שני גורמים המשמעותיים בהתייחסות לעור ולבעיות עור:

 

מבנה העור עצמו - מדובר על תכונות גנטיות של העור, עד כמה הוא נחבל בקלות ומדובר על הבדלים בין סגי עור שונים.

 

הרגשת הילד - עד כמה הילד מרגיש שהעור שלו פגוע או להפך. יש ילדים שיש להם תת רגישות ויצטרכו מגע חזק כדי להרגיש ויש ילדם שלהפך הם חשים בכל דבר על עורם. לכן מדובר על התייחסות ספציפית לכל ילד.

איך למעשה לשמור על עור בריא?

עור נקי: חשוב לשמור על עור נקי אבל לא משופשף ומקורצף בעודף סבון. בכלל מומלץ להמעיט בסבונים אלא באזור ההחתלה של הפעוט ולהשתמש ביותר מים. זוהי המלצה כללית הנכונה לכלל התינוקות.

 

להתקלח כל יום? יש הממליצים לרחוץ את התינוק אחת ליומיים וחשוב לי לציין כי, בניגוד למיתוס,  זה לא גורם למחלות כלשהם.

 

שמנים מיוחדים: שימוש בשמן מיוחד לאמבטיה לתינוקות מאפשר לשמור על לחות נכונה של העור ולא לייבש אותו או ליצור גירויים.

 

להמעיט במגבונים: מומלץ להשתמש יותר במים וסבון ולא במגבונים. שימוש במגבונים מעבר לצורך הכרחי כמו החלפת חיתול לא בבית  מיותרת ואפילו מזיקה לעור. אני רואה הורים שנגבים את איזור הפה במגבון לילד לאחר האוכל או משתמשים גם לילדים גדולים יותר במגבונים. זה לא מומלץ, העדיפו מים או מים וסבון.

טוסיק אדום: מה עושים?

כאמור, גירוי העור באזור החיתול היא אולי הבעיה שמעסיקה את כל ההורים  לתינוקות ולפעוטות.יותר מכל. אך לי חשוב להבהיר: קודם כל, השם הוא מטעה. הסיבה לאדמומיות באזור הישבן, היא ברוב המקרים לא החיתול עצמו אלא הדלקת של העור כתוצאה ממגע עם חומרים שמפרישים בין היתר אמוניה. מגע של העור הרגיש של התינוק עם חומרים המופרשים בצואה ובשתן, שבתנאים מסוימים כמו לחות או חום, פוגעים בעור.

 

"נדיר למצוא דלקות חיידקיות בעור בדרך כלל מדובר בקנדידה או בפטרת ולכן לא מומלץ להשתמש במשחות אנטיביוטיות אלא אם כן באמת זוהה חיידק ע"י רופא" מסבירה ד"ר אבני."מסתבר שניתן למנוע את גירוי העור, הגורם לאי נוחות ולעיתים לכאב אצל התינוק, באמצעים פשוטים ביותר. בסה"כ ע"י התנהלות נכונה ושמירה על כללים לגבי החלפת חיתולים".

 

אז איך מונעים גירויים בעור התינוק?

תדירות החלפת חיתול: מומלץ להחליף חיתול בתדירות גבוהה, אפילו כל כשעתיים וחצי, וכמובן להחליף באופן מיידי קקי.

 

בחירת החיתול: כדאי לבחור חיתול סופג, עם צדדים נמתחים, חומרים נושמים ומעטפת רכה.

 

גודל החיתול: חשוב שהחיתול יהיה בגודל המתאים לא גדול מדי שלא ישפשף את העור כשהתינוק זז וכמובן לא קטן מידי שילחץ על עורו של התינוק.

 

עור רגיש:ילדים בעלי עור רגיש או אסטמה של העור פסוריאזיס וכו' מומלץ להקפיד על טיפול ומשחות.

ד"ר אבני, היועצת בימים אלו למותג פמפרס, נותנת לנו עוד קצת טיפים  להורות נכונה:

 

להקשיב לבטן:  אחד הדברים העיקריים זה להרגיש בבטן, להקשיב לתחושות שלך כהורה. אצל רוב ההורים זה עובד, אם הורה מרגיש מודאג יש לכך סיבה וכדאי לבדוק.

 

אל תשוו: "כדי להגיע למצב של רגיעה אל תשוו בין ילדם, לא שלכם ולא לילדים של אחרים. הסיבה לכך היא טווח ההתפתחות בכל תחום הוא מאד רחב וזה שלד מסוים עושה אחרת או עדין לא עושה זה לא אומר שהוא לא בסד. אני רואה את הנושא בעיקר בהורות לתאומים, שם ההשוואה זמינה ועדיין כל תאום יכול להתפתח אחרת ובקצב אחר"