יותר ויותר זוגות בוחרים למרוד במוסכמות ולחיות יחד כזוג ללא נישואין. הגבר לא "קונה" את האישה בטבעת ובכתובה בנישואים דתיים, ואף לא נערך טקס של נישואין אזרחיים. בתעודת הזהות הם לא רשומים כנשואים, אבל הם גם לא מאהבים זה של זו. אז מה הם?

 

עוד ב- Onlife

 

ובכן, מסתבר שזה לא כל כך פשוט. עוד בשנת 65 הבהיר השופט זילברברג כי ההגדרה המשפטית המדויקת של "הידועה בציבור כאשתו" היא "קשה כקריעת ים סוף". ההבחנה בין פילגש או מאהב/ת, שהינו מושג חברתי, לבין "ידוע בציבור" היא חשובה מאוד. מדובר בהבדל בין 'הזכות לממון או שתסיימי זוגיות בגירעון'.

כלומר:

1. למאהב/ת אין בדרך כלל זכויות משפטיות. לידוע בציבור - יש.

2. ידוע בציבור מוכר כמוסד לגיטימי חוקי, ידוע ומכובד, ובצידו זכויות וחובות משפטיות מוכרות בחוק ובפסיקה.

איך מגדירים ידועים בציבור?

יש גברים שמנהלים שנים ארוכות (11-15 שנה) מערכת יחסים עם אישה, בעוד נשוי לאישה אחרת. לאחר מספר שנים, יכול להיווצר מצב שהגבר רוצה להפסיק אתמערכת היחסים הזו. המאהבת זועמת ותובעת חצי ממה שצבר הגבר במשך 15 שנה. ומה עם הכסף שמגיע לאשתו? האם המאהבת זכאית לממון? האם היא "הידועה בציבור" שלו?

 

פסקי הדין בישראל העמידו שני תנאי סף מצטברים להכרה במערכת של ידועים בציבור מבחינה משפטית. האחד: חיי משפחה, חיי אישות כבעל ואשה, המושתתים על אותו יחס של חיבה ואהבה, מסירות ונאמנות, המראה שהם קשרו את גורלם זה בזה. השני: ניהול משק בית משותף - כנהוג וכמקובל כבעל ואישה הדבקים זה בזה בקשר של גורל חיים.

 

עם זאת, אין מתכונת אחת לחיי משפחה שכאלו. בית המשפט, למשל, הכיר בזוג כידועים בציבור, כאשר אחד נשוי לאחר, בחריגים מסוימים, או כאשר אחד גר בפריז והשני בישראל ועוד.

 

האם הם צריכים לחיות מספר שנים יחד? כן. אבל בבתי המשפט הוכרו כ"ידועים בציבור" גם בני זוג שחיו תחת קורת גג אחת רק שלושה חודשים, גם כאלה שחיו בשני בתים נפרדים וגם בני זוג שחיו בשתי יבשות שונות. מכאן, פרק הזמן וזהות המגורים יחדיו הינם סממנים לבדיקה, אך ניתן גם בלעדיהם. מבלבל? מאוד.

המקרה הקל ביותר להגדרת ידועים בציבור הינו המקרה בו בני זוג חיים תחת קורת גג אחת, יש להם ילד משותף, ניהלו חיי משפחה, אירחו והתארחו, נפשו יחדיו, השתתפו באירועים משפחתיים. כלומר, לא רק הם ראו עצמם כזוג אלא הסביבה (הציבור) הכיר בהם כזוג. משמע, הם זכאים לכינוי המשפטי "ידועים בציבור".

 

כדי להוכיח כי אישה או גבר הינם ידועים בציבור, צריך להוכיח, בין היתר: היכן גרו, יחדיו או בנפרד, כמה זמן, היכן בילו? יחד או בנפרד? מה כתוב על שלט הדלת בדירתם? מה כתוב על תיבת הדואר? להיכן הגיע הדואר של שניהם? מי עשה קניות בסופרמרקט? מי שילם תשלומים? האם יש להם חשבון בנק משותף או נפרד? האם אירחו אנשים בביתם? האם נפשו ביחד בארץ או בחו"ל? האם לכל אחד היה זה קשר בלעדי או היו בקשר עם בני זוג אחרים? ועוד.

 

הרעיון הוא, כי המהות / האיכות קובעת, האם באמת "הציבור" ראה בהם והכיר בהם כבני זוג נשואים ללא נישואין.

 

 הזכויות של ידועים בציבור

ובכן, גם כאן זה לא פשוט. ישנה חלוקה של הזכויות במקרה של פירוד או פטירה. במקרה של פטירה, סעיף 55 לחוק הירושה קובע כי איש ואישה החיים יחדיו במשק בית משותף אך אינם נשואים ומת האחד והשני לא היה נשוי לאחר - זכויותיו כנשוי אלא אם אין צוואה. הידועה בציבור יכולה גם לתבוע מזונות מהעיזבון הידוע שנפטר.

 

במקרה של פירוד, בית המשפט מכיר בזכותה של ידועה בציבור למזונות לתקופה של בין שנה עד שלוש שנים. זאת, למרות שאין הסמכה בחוק לפסיקת מזונות לידועה בציבור לעומת אישה נשואה. אין זו זכות מוחלטת אלא מותנית בכך שאין לאישה למחייתה, היא זו שנעזבה ולא עזבה ועוד מבחינת "פיצוי שיקום" שניתן לאישה משיקולי צדק והגינות. כל שופט ותחושת הצדק המבעבעת בו.

 

חלוקת כספים וזכויות על שם מי מהצדדים: להבדיל מזוגות נשואים, כאן לבני הזוג יש עוד מכשלה בדרך לממון. עליהם להוכיח כי הייתה ביניהם כוונת שותפות ולא הפרדה ברכוש. זכויות של זוג נשוי נגזרות על פי חוק יחסי ממון ואילו זכויות של ידועים בציבור נגזרות מזכות פסיקתית הקרויה "חזקת השיתוף".

המלצות חשובות - דרכי פעולה

1. ערכו הסכם ממון. על מנת לחסוך את שכר טרחת עורכי הדין בעת צרה, מומלץ, כמובן, לעבוד קצת לפני ולערוך "הסכם ממון", המגדיר את יחסיכם כידועים בציבור. כך תחסכו את הצורך בהוכחה הבלתי נעימה כי אכן הייתם כאלו בבית המשפט. כמו כן, בהסכם הממון תקבעו אם אתם שותפים ברכוש שנצבר בתקופה בה אתם יחדיו או נפרדים.  

 

2. רשמו את נכסיכם. אם לא ערכתם הסכם, רצוי לדאוג לכך שרכוש שקניתם מכסף משותף או במימון משותף יירשם בלשכת רישום המקרקעין או במינהל או במשרד הרישוי וכד'  על שם שניכם, על פי יחסי ההשקעה.

 

3. שמרו אישורים חשובים. לדוגמה, אם פדיתם חסכון או קרן השתלמות והשקעתם בדירה שלא על שמכם, שמרו את אישורי ההפקדה וההשקעה.