לטיפולי פוריות השפעות רבות על האישה ורב המאמרים הנכתבים מתייחסים לתהליכים שעוברת האישה, החל מקשיים פיזיים, הורמונליים ועד לקשיים רגשיים. למעשה גם בן הזוג עובר חוויה לא פשוטה בטיפולי פוריות.

 

עוד ב onlife:

 

בני הזוג של נשים העוברים טיפולים יכולים להראות סימנים של דיכאון והתכנסות בעצמם. חלקם נמשכים לפעילויות מוקצנות כמו ספורט אתגרי, הכרוך בסיכון רב. שתיית אלכוהול באינטנסיביות, או אפילו עישון סמים. האינטימיות, המיניות והתקשורת בן בני הזוג יכולים להיפגע בגלל הטיפולים.

 

על  פי נתוני מחקר שהתפרסמו השנה בביטאון הר"י - ההסתדרות הרפואית הישראלית, כ-45% מהזוגות שפונים לטיפולי פוריות, סובלים מהפרעת פוריות שמקורה בגבר. אם בעבר נהגו לייחס את הבעיה לנשים, מתברר  כי שכיחותו של "הגורם הגברי" נמצאת במגמת עלייה בשנים האחרונות.

 

האם גברים שבעיית אי הפריון קשורה אליהם מתמודדים אחרת ? במחקר שבחן את הערך העצמי ורמת שביעות הרצון מחיי הנישואין אצל הגברים שסבלו מאי פריון , התברר כי הם היו נמוכים בהשוואה לגברים שלנשותיהם היו בעיות פריון. עוד נמצא במחקר, כי הגברים עם בעיית פריון הרגישו שנשותיהם מעריכות אותם פחות.

תחושות אשמה, בושה, כשלון אישי וערך עצמי פגוע, מאפיינים גברים הסובלים מאי פריון.  גם יחסי המין עלולים להיפגע, באופן זמני, הן מבחינת החשק המיני והן מבחינת התפקוד. בין בני הזוג עלול להיווצר ריחוק שיתבטא גם בקשיי תקשורת ביניהם. באחד המחקרים העוסקים בנושא נמצא, כי 47% מהגברים שסבלו מבעית פוריות לא שיתפו בבעייתם אף אחד.

 

הבדלים מגדריים משפיעים על ההתייחסות לבעיות פוריות וההתמודדות עימן. בניגוד לנשים, גברים ממעטים לפנות לקבלת תמיכה רגשית ונפשית מאנשי מקצוע בזמן  טיפולי הפוריות. מסתבר שמי שיכולה להושיט לגבר כתף תומכת, היא בת הזוג. על אף שגם היא מצויה, בדרך כלל, בעין הסערה, התמיכה בבן הזוג עשויה לחזק ולהעצים אותה.

 

מחקרים רבים מוכיחים, כי טיפולי פוריות מעוררים תחושות לחץ, חרדה ודיכאון ומפחיתים את הסיכויים להרות באמצעותם. באחד המחקרים נמצא קשר בין דיכאון למספר נמוך של ביציות וירידה בתנועתיות הזרע. במחקר אחר נמצא, כי זוגות רבים מוותרים על טיפולי פוריות בגלל חרדות, פחד מפני כישלון ובעיות רגשיות נוספות.

על פי סקירה שהתפרסמה בירחון הרפואי  Human Reproduction Update בשנת 2009, טיפולים פסיכולוגיים משפרים את שיעורי הצלחת טיפולי הפוריות. בשנים האחרונות נשמעים קולות מפורשים של אנשי רפואה, הסבורים כי יש צורך לכלול בפרוטוקול הרפואי של מטופלי פוריות ייעוץ, תמיכה נפשית וטיפול פסיכולוגי. אחרים ממליצים להתחיל בטיפולי פוריות רק לאחר שלושה חודשי טיפול נפשי.  

 

אין כל ספק כי נשים ייהנו מהשינוי, אבל האם הגברים יהיו מודעים ונכונים לקבלת עזרה? נשים בטיפולי פוריות מוצאות תמיכה בקבוצות העצמה נשית ובפורומים מקצועיים. רבות מהן נעזרות במערך התמיכה במרפאות, בקבוצות טיפוליות שונות ובטיפולים פסיכולוגיים פרטניים.

 

גברים חשים פגועים לנוכח ה"תקלה" ביכולת ההולדה שלהם, וביכולתם להפרות את בנות זוגם.  הם מגיבים לכך בהסתגרות ובתחושת דיכאון וחוסר אונים ונראה שהפגיעה בדימוי הגברי היא כה עמוקה, שהם נמנעים לחלוטין מלדבר עליה.

הנזק שבסודות משפחתיים

הנטייה הרווחת להסתיר את חלקו של הגבר בבעיית הפוריות, שנועדה להגן על הדימוי העצמי והחברתי, אינה מסייעת לגברים להתמודד. נהפוך הוא, לסודות משפחתיים יש "ערך שלילי" עצום, והסוד המעיק עלול להתפוצץ ביום מן הימים ולהפוך להטחת אשמות בעיצומו של ויכוח זוגי.  

 

גם בזוגיות הגברים אינם זוכים, תמיד, למרחב רגשי מאפשר ביטוי עצמי והדגש מושם דווקא על תחושותיהן של הנשים. הגברים עצמם מרגישים, לא פעם, כי אסור להם להפגין חולשה ופגיעות, שמא לא יוכלו להוות "משענת תומכת" לבת הזוג שעוברת את הטיפולים. גברים רבים ממשיכים להחזיק, בטיפולי הפוריות, בעמדה תומכת, חזקה ו"אבירית" כלפי בת זוגם העוברת את הטיפולים. כשהסיבה לאי הפוריות נעוצה באישה, הדבר, לכאורה, מובן. אך נשאלת השאלה מדוע הם ממשיכים להחזיק בדימוי הגברי, החזק והיציב גם כשהסיבה נעוצה בהם?

 

לאור זאת, לבת הזוג תפקיד נכבד, כי ככל שהיא תקשיב יותר ותיתן מקום לרגשותיו של בן הזוג, כך יש להניח שהוא ייפתח. לעומת זאת, אם היא תאשים אותו, תכעס, או תתייחס רק לאמירות: "אני בסדר גמור", לא יהיה כל שינוי לא במצבו ולא במצבם כזוג.

 

מלבד התקשורת האישית בין בני הזוג, מומלץ לאישה לעודד את הגבר ליזום שיחות עם אנשי הצוות הרפואי, כדי שיסייעו לו להבין לעומק את הבעיה. לעודד אותו לחפש מידע רפואי באינטרנט, כדי שיבין שהוא חלק מקבוצה רחבה של גברים ברחבי העולם המתמודדים עם בעיה דומה. להצטרף לקבוצת תמיכה או לטיפול אישי.

 

לא כל הגברים זקוקים לטיפול פסיכולוגי, או לתמיכה מקצועית, אך רבים מהם יפיקו מכך תועלת עצומה. טיפול היה מקל עליהם למצוא דרכים לדבר על הרגשתם, מבלי לחנוק אותה, להתגבר על המשבר ולרפא את הפצעים. טיפול עשוי למנוע פגיעה נפשית, תחושת דכדוך ופגיעה באיכות החיים. לאפשר קבלת החלטות מעמיקה ולברר תחושות וחוויות.  

 

מחקרים  מוכיחים, כי גברים שנעזרו בבני משפחה וחברים ודיברו על בעיית הפוריות שלהם התמודדו טוב יותר. המלצתי היא, לנסות להפיק את המרב מקשרים משפחתיים, משיחה עם חברים או מקבוצות תמיכה שמקלים על המצוקה הרגשית.

 

לאתר מרכז הורותא