נשים רבות מגיעות לחודש תשיעי או לתאריך הלידה המשוער ומתלבטות כיצד תדענה שהן עומדות ללדת. האמירות "את כבר תדעי" או "את כבר תרגישי" לא מרגיעות, בעיקר לא בהריון ראשון. מסתבר שישנם סימנים המעידים על הלידה המתקרבת ויכולים לסמן לאישה כי עליה להתכונן.

 

עוד בonlife:

 

רופאי הנשים מבקשים לציין כי יש להגיע לבית היולדות כאשר ישנם צירים סדירים או במקרה של כאב חד, ירידת מים או דימום. כמובן שגם ירידה בתנועות העובר או כל תחושה רעה של האישה בשלב הזה מחייבת בדיקה.

 

ישנם תופעות המכונות סימנים מבשרי לידה, הכוונה לכל אותם תופעות פיזיולוגיות ורגשיות, יעברו על האישה ויסמנו לה את בואה ותחילת הלידה. חלקן רק יאותתו בלבד, וחלקם יסמנו ממש את תחילתו של תהליך הלידה. 

קינון: אולי רופאי הנשים לא מכניסים חלק זה לספרים אבל כמעט כל אישה שילדה תספר על צורך לסדר ,לנקות את הבית, לבשל ולתקן כל דבר.  נשים בהריון דואגות לכל צורכי התינוק הקרב, כביסות, ארגון הבית, ניקיונו ועוד. האישה ההרה תכין כל מה שיאפשר לצאת ללידה ולהיות כמה שיותר מוכנה לקראת התינוק שלה.

 

שלשולים: נשים רבות ישלשלו בסמוך ללידה. הגוף שלנו מכין את עצמו ומרוקן את המעיים לקראת הלידה. למעשה התופעה הזאת מחליפה את חוקן, הנהוג בבתי חולים לפני הלידה. השלשולים יכולים להופיע גם מספר ימים לפני תחילת התהליך. חשוב לציין כי בכל בכלל מקרה של כאבי בטן או שלשול, רצוי לבדוק אם אין בעיה רפואית, וירוס או כל מחלה אחרת.

 

יציאת הפקק הרירי: הפקק הרירי הוא קרום הגנה, האוטם את פתח צוואר הרחם בהיריון. כאשר הפקק הרירי יוצא הוא נראה כהפרשה צמיגית וצבעו יכול להשתנות ממאוד בהיר עד צבע של הפרשת סוף מחזור. הפקק הרירי יכול להשתחרר כמה שעות לפני הלידה, אך עלול גם להשתחרר כשבועיים לפני הלידה או במהלך השלב הראשון של הלידה.

ירידת מים: במשך ההיריון, צף התינוק בתוך שק מי שפיר, המגנים על התינוק ועטופים בשני קרומים חזקים. מי השפיר מסייעים ביצירת הטמפרטורה הנכונה לעובר ברחם. בלידה מעטה  השק פוקע, מה שגורם למי השפיר לזרום החוצה. יש לציין כי כ-15% מכל הלידות מתחילות בירידת מים אך ירידת המים יכולה להתחיל שעות רבות לפני תחילת הלידה או הצירים

 

ירידת מים יכולה להתרחש מקרע קטנטן בקרומים ואז תחושי מאין טפטוף מי שפיר. איך מבינים שזוהי ירידת מים ולא בריחת שתן ?

 א. לא ניתן פיזית לעצור את הטפטוף כמו שתן.

ב. לנוזל השפיר ריח שדומה לריח זרע הגבר.

ג. ניתן להניח פד היגייני ולבדוק לאחר שעה. אם הפד יהיה ספוג נוזל זוהי ירידת מים.

 

פעמים מעטות תתחיל הלידה בירידת מים רצינית, מעין שיטפון, כמו שאנחנו רואים בסרטים.ההמלצה הרשמית של בתי החולים היא להגיע למיון תוך זמן קצר מרגע ירידת המים. בנוסף, להימנע כמה שיותר מבדיקה וגינלית כדי למנוע זיהום, להתקלח במקלחת, (מים זורמים מלמעלה) ולא לבצע אמבטיות. מומלץ גם לוודא תנועות עובר ולראות שהמים אינם מקוניאליים.

 

צירים: אחרי שבוע 36 יתכן ותתחילי לחוש בצירים.כאן אין צורך להסביר מהם צירים, פשוט מרגישים. חלק מרגישות כאב מכיוון הגב, חלק ברום הבטן. מומלץ לחכות עד שהצירים יגיעו להיות סדירים, הכוונה: ציר שאורכו כדקה והוא מגיע בתכיפות של כל 3-5 דקות.

 

נשים רבות מתלבטות בשאלה האם הצירים הם צירים אמתיים או מדומים. צירים מדומים  אינם סדירים ואינם מתגברים בעוצמתם ככל שעובר הזמן. הם לעתים חולפים במנוחה. צירים אמתיים, לעומת זאת  הם צירים סדירים וכואבים שמתגברים בעוצמתם ותדירותם עם הזמן.

 

לאתר של הלית חממי