מחקר שנערך על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת הרווארד ופורסם בחודש שעבר בכתב העת של האיגוד האמריקאי לחקר הסרטן Cancer Epidemiology , Biomarkers & Prevention מגלה כי הסיכון של צרכניות קפה השותות לפחות ארבע כוסות קפה ביום לפתח סרטן רירית הרחם קטן ב-30% בהשוואה לאלו שנמנעות כליל מצריכת משקאות המכילים קפאין.

 

עוד ב- Onlife

 

מממצאי המחקר, עולה כי גם נשים אשר שותות לפחות שתי כוסות של קפה נטול קפאין ביום נהנות מצמצום הסיכון ללקות בסרטן רירית הרחם בכ-22%. לדברי החוקרים, כי הסיכון ללקות בסרטן רירית הרחם מתקיים כנראה בזכות מרכיבים שונים המצויים בקפה האחראים למגוון השפעות פיזיולוגיות מיטיבות.

 

צוות החוקרים מציין כי ההשפעות המיטיבות של קפה עשויות לנבוע מכך שקפה משפר את סבילות הגוף לאינסולין; מה שמוריד את רמות האינסולין בגוף. בנוסף, קפאין תורם לירידה ברמות האסטרוגן בגוף. רמות גבוהות של אינסולין ואסטרוגן נקשרו כבר במחקרים קודמים בסיכון מוגבר לפתח סרטן רירית הרחם. אולם המחקר הזה הצביע לראשונה על הקשר בין צריכת קפה לסרטן רירית הרחם.

 

ד"ר יעקב קורח, סגן מנהל היחידה לאונקולוגיה גינקולוגית במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא בתל-השומר,  מסביר כי מחקר זה מאשש את הקשר, שהיה תיאורטי עד כה, בין שתיית קפה לירידה בסיכון לסרטן רירית הרחם.

השמנת יתר משפיעה על הסיכויים לחלות

במסגרת המחקר בחנו החוקרים תיקים רפואיים של למעלה מ-67,000 נשים אמריקאיות אשר השתתפו בסקרי בריאות שנתיים אשר נערכו במשך 26 שנים. מתוך סך כל המשתתפות איתרו החוקרים 672 מקרים של סרטן רירית הרחם אשר התפתחו במהלך אותן 26 שנים.

 

מנתוני הקרן הבינלאומית לחקר הסרטן (WCRF) עולה כי סרטן רירית הרחם הינו סוג הסרטן השישי הנפוץ ביותר בנשים, ובשנת 2008 חלו בסרטן זה 288,000 נשים ברחבי העולם. בישראל מאובחנות בישראל כ-600 נשים הסובלות מסרטן זה.

 

ברוב המקרים, הסימן הראשון להתפתחות המחלה הוא דימום מהנרתיק, וכמו ברוב סוגי הסרטן - גם גילוי מוקדם של סרטן רירית הרחם מעלה את שיעור ההחלמה.

 

לדברי ד"ר רוקח, "השמנת יתר הינה אחד מגורמי הסיכון המובהקים לסרטן רירית הרחם", מציין ד"ר רוקח, "ולכן שמירה על דיאטה דלת שומן, משקל נאות ופעילות גופנית יתרמו גם הם לירידה בסיכון לחלות בסרטן זה", הוא מדגיש.

 

לדברי החוקרים, בקפה אמנם קיימים רכיבים שונים, מעבר לקפאין, התורמים להגנה מפני סרטן רירית הרחם, אולם עם זאת הם מדגישים כי עדיין מוקדם להמליץ לנשים להעלות את רמת צריכת הקפה היומית שלהן.