שלושה רופאים שהוזמנו לכנס  "גניקולוגיה והלכה"  שעורך מכון פוע"ה ביטלו את השתתפותם בעקבות מחאת פייסבוק ששטפה אתמול את הרשת.

 

פרופ' יובל ירון, מומחה במיילדות, גניקולוגיה ופריון ומנהל היחידה לאבחון טרום לידתי מביה"ח "ליס" ופרופ' אוריאל אלחלל, מומחה למיילדות מביה"ח "הדסה עין כרם" הודיעו למארגני הכנס באמצעות מכתב כי לא ישתתפו בכנס אשר מדיר נשים ולא מאפשר לנשים מומחיות במקצוע להשמיע את קולן בכנס. בשעות אחר הצהריים נודע כי גם פרופ' אלכסנדר גרינשטיין מ"המרכז הרפואי ת"א" הודיע כי לא ישתתף בכנס מדיר-הנשים.

 

פרופ' ירון ציין במכתבו למארגני הכנס, כי "הקביעה שנשים אינן יכולות להיות מוזמנות כמרצות בכנס לרפואת נשים הינה גם אבסורד מהבחינה המקצועית וגם הדרת נשים במלוא מובן המילה". 

 

כפי שפורסם אתמול באתר Onlife   בשבוע הבא, ביום רביעי, ה- 11/01/12, מתוכנן להתקיים בירושלים הכנס שמראש הודיע לנשות מקצוע - רופאות מומחיות וגניקולוגיות, שלא יורשו להשתתף בפאנל או להשמיע את קולן. מכון פוע"ה - פוריות ורפואה על פי ההלכה, מתמחה במתן ייעוץ, הכוונה וסיוע לזוגות עם בעיות גניקולוגיה ופוריות, והינו מכון ציבורי המתוקצב ע"י ממשלת ישראל.

 

עוד ב-Onlife:

 

וזהו נוסח המכתב ששלח פרופ' ירון למארגני הכנס:

 

"לכבוד הרב מנחם בורשטיין,

  

אני מודה לכם על ההזמנה להרצות בכנס פועה אך לא אוכל להופיע בו מהטעמים הבאים:

 

1.   כפי שכתבת בתגובה לתקשורת: בהוראת הרבנים הכנס אמנם יהיה פתוח לגברים ונשים אולם הישיבה תהיה בנפרד, ויתר על כן, ובאופן מוצהר - שהמרצים בכנס זה יהיו גברים בלבד. בעת שהסכמתי לתת את הרצאתי לא הייתי מודע להוראה זו, שאם כן - הרי שמלכתחילה לא הייתי נותן את הסכמתי.

 

הגישה שנשים מנועות בעיקרון מלהיות מרצות עומדת בסתירה מוחלטת לערכים עליהם התחנכתי. הקביעה שנשים אינן יכולות להיות מוזמנות כמרצות בכנס לרפואת נשים הינה גם אבסורד מהבחינה המקצועית וגם והדרת נשים במלוא מובן המילה. וזאת דווקא בתחום בו יש לעמיתותיי - רופאות הנשים והגנטיקאיות - הרבה מה לומר ולתרום, לא פחות מאשר לנו - הגברים.

 

2.      בשיחה שקיימתי היום עם הרב בנימין דוד הוא מסר לי את ההסבר שנתתם לתקשורת ואף מסר לי שרבני העדה החרדית קבעו שרופא שיבטל את השתתפותו בכנס "גמור מבחינתם". אינני יודע למה הכוונה, אך אטול את הסיכון ובלבד שאוכל להישיר מבט לאימי, אשתי, בתי, עמיתותיי למקצוע, קהל המטופלות ויותר מכל - שאוכל להסתכל לעצמי בראי.

 

3. אני משער שדברים אלה יגרמו לכם, למארגני הכנס ולמשתתפיו עגמת נפש. על כך צר לי באמתבמשך השנים שמחתי לסייע לכם בעצה ובהסבר על מחלות תורשתיות, וכך גם אמשיך לעשות בעתיד, אם תבקשו זאת ממני לטובת הזוגות שפונים אליכםעם זאת אבקשכם להבין כי יש עוד ציבור בארץ שגם לו יש צווי מצפון וקוים אדומים.

 

פרופסור אלחלל ציין במכתב בו הודיע על ביטול השתתפותו ש"איני מוכן להיות שותף לאפליית מרצות בעלות מקצוע מהמעלה הראשונה רק בשל היותן נשים".

 

יוזמות המחאה בפייסבוק מקוות כי רופאים נוספים יצטרפו למחאה ויבטלו את השתתפותם בכנס, שאמור להתקיים בעוד פחות משבוע.  לילי בן עמי, ממארגנות המחאה בפייסבוק, מייסדת ויו"ר ארגון "מתפקדות" ציינה כי "בזכות פעולת המחאה שלנו, של ארגוני הנשים ובראשון ארגון "קולך", שני הפרופסורים הודיעו על ביטול השתתפותם באומץ לב.

 

לילי בן עמי, מיוזמות המחאה

 

"אנחנו מברכות על הצעד האמיץ של הגניקולוגים הבכירים, זהו צעד חשוב בדרך לקידום שוויון וצדק חברתי. פרסמנו את כל שמותיהם של הרופאים המשתתפים בכנס, ואנו מצפות שהם ייקחו דוגמה משני עמיתיהם. כנשים וכמטופלות, בכוונתנו להצביע ברגליים ולהגיע לביקור רק אצל רופאים שמכבדים נשים".

עמותת "ישראל חופשית" הפיצה היום בצהריים ברשת ובפייסבוק את הכרזה הזו - בה מפורסמים שמות הרופאים שהוזמנו להשתתף בפאנל. כאמור, פרופ' גרינשטיין הודיע מאז כי לא יגיע לכנס.

 

את הכרזה אפשר להוריד ולשתף בדף הפייסבוק של Onlife.

תגובת ארגון פוע"ה:

 

הכנס מתקיים מדי שנה בפרשת שמות ומיועד בעיקר לרבנים ורבניות, מדריכי חתנים ומדריכות כלות, וכן אנשי ונשות מקצוע המתעניינים ברפואה והלכה. בשנים האחרונות השתתפו בכנס למעלה מ-1500 גברים ונשים, מכל גווני המגזר הדתי והחרדי.

 

מטרת הכנס היא להביא בפני הציבור המשיב בענייני הלכה, וכן בפני אנשי מקצוע ויעוץ, חידושים רפואיים והלכתיים העשויים לסייע להם בעבודתם. ישנה חשיבות מרובה לכך שרבנים ואנשי מקצוע רבים מכל המגזרים בחברה הדתית והחרדית יגיעו לכנס ולא ידירו עצמם מהשתתפות בו. רבים ממשתתפי הכנס אינם משתתפים בכינוסים רפואיים אחרים עקב תפיסת צניעות שונה, ורואים בכך בעייה הלכתית קשה.

 

לכן, הורה לנו הראשון לציון, הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל, לפתוח את הכנס בפני גברים ונשים כאחד באופן שווה, אולם בישיבה נפרדת, וכן, שהמרצים בכנס זה יהיו גברים. הוראה זו גובתה על ידי כל גדולי הרבנים בציבור הדתי לאומי והחרדי.

 

ברצוננו לציין, שבניגוד לפרסומים, הנשים יושבות ישירות מול המרצים בדיוק כמו הגברים, והבימה ממוקמת במרכז. לנשים, כמו לגברים, שמורה הזכות לשאול שאלות ברמקול את המרצה. יש להדגיש, שבשאר הכינוסים והשיעורים של מכון פוע"ה, משתתפות גם רופאות ונשות מקצוע כמרצות.

 

צר לנו, שבמקום לראות את הקידום העצום בבריאות האישה בכלל ובמגזר הדתי והחרדי בפרט, לו זכינו בעקבות הכנסים, ישנם גורמים המנצלים בצורה צינית ותוקפנית את האווירה הציבורית השוררת כיום, ומנסים לקדם את האג'נדה שלהם על גבו של מכון פוע"ה.

 

מכון פוע"ה ימשיך לשרת, ללא תשלום, את אלפי הפונים מכל קצוות הציבור, ללא הבדל גזע, דת ומין.