חנוכה מאחורינו, והורים רבים מתמודדים עם ימי החופשה שנלקחו כדי לבדר את הילדים ומהחור הגדול בכיס על כל הוצאות החנוכה: פסטיגלים, הצגות, לונה פארק ושאר הפתעות.

 

עוד בonlife:

 

יתכן שדווקא הילדים יצאו מורווחים מהחג הזה כשמילאו כיסם בדמי החנוכה שהרעיפו עליהם הסבים, הדודים ושאר האורחים שבאו אליכם להדלקת הנרות. האם חשבתם להתחלק עם ילדכם בשלל, או לפחות להכין איתם תכנית מה לעשות עם הכסף הזה ועם כסף בכלל?

 

ניתן לנצל את ההזדמנות לדבר על כסף לילדים ועל דמי כיס לא תמצאו כאן, או בכל מקום אחר, תשובה חד משמעית לכל שאלה, אבל בהחלט אפשר להצטייד בחומר למחשבה ובכלים לקבלת החלטה.

הגענו לגיל שאפשר להתחיל?

דמי כיס אינם עומדים בפני עצמם. הם חלק מהחינוך הפיננסי לילדים, ויש להקדים כמה שלבים בחינוך הפיננסי, לפני שנותנים לילד דמי כיס. מומלץ לדבר עם הילד על כסף ולחשוף אותו למציאות הכלכלית של המשפחה. כבר בגילאי הגן אפשר לקחת את הילד לקניות ולהראות לו את תווית המחיר על המוצר, להראות לו שיש כמה אפשרויות ולנמק למה בחרנו במוצר הזה ולא במוצר אחר.

 

אפשר להסביר לילד שאי אפשר לקנות כל מה שרוצים, ושצריך לעבור דרך הקופה ולשלם כסף על כל מה שלקחנו.  זו הזדמנות להסביר לילד מאיפה יש לנו כסף ושכמות הכסף שיש למשפחה מוגבלת ולכן אי אפשר לקנות הכל.

 

השיעור הפיננסי מתחיל בהגבלת ההוצאה ובצורך לבחור ולהפעיל שיקול דעת לא רק לפי הרצון והיתרונות של המוצר, אלא גם לפי עלות המוצר והיכולת שלנו לרכוש אותו.

 

אחרי שהילד חווה אתכם כמה פעמים את הדרך בה אתם קונים ומשלמים עבור הקנייה, קחו אותו לחנות צעצועים או קיוסק, אמרו לו את הסכום שהקצבתם לו לקנייה, ותנו לו לחוות את התסכול שהוא לא יכול לקנות הכל, ואת הסיפוק למצוא את הדבר שהוא רוצה וגם יכול לקבל. כמובן שאם הילד עדיין לא קורא מספרים, הוא ישאל אתכם כמה עולה כל דבר ואם זה יותר או פחות ממה שיש לו.

 

הציעו לילד להיעזר במוכר שיכוון אותו למדף של המוצרים שמחירם מתאים לתקציב שלו. תנו לילד להתלבט ביו מוצרים דומים, עזרו לו למצוא יתרונות וחסרונות, אבל חשוב שההחלטה בסוף היא שלו. רק אחרי שהילד למד לבחור תחת מגבלות, התקדמו אתו לשלב הבא.

 

בשלב זה, עליכם לחשוף את הילד למטבעות השונים ולשטרות, וללמד אותו את מבנה העשרוני של הכסף. כמובן שלרוב הילדים השיעור הזה יהיה אפקטיבי אחרי גיל 6, אבל אם הילד שלכם קלט קודם, מה טוב. לכן, אני ממליצה להתחיל את השיעור הפיננסי כבר בגיל 4, אבל לתת דמי כיס בפועל החל מגיל 6, או כשהילד יודע לזהות מספרים ולהבדיל בין המטבעות והשטרות השונים.

כמה כסף צריך ילד בן 5?

סכום דמי הכיס הניתנים לילד תלויים במספר גורמים: גיל הילד, סדר היום שלו ומהם הצרכים שלו וכמובן תלוי בהגדרה למה ישתמש הילד בדמי הכיס שלו ומה אתם תמשיכו לממן לו בנוסף לדמי הכיס. ילד בן 6, לדוגמה, שנמצא תמיד במסגרת או עם הוריו יכול להסתפק ב 5 שקלים לשבוע, בשביל לחסוך למשהו שהוא רוצה או כדי לקנות חבילת קלפים או ממתק פעם בשבוע.

 

ילד בן 10 שהולך פעם בשבוע לתנועת נוער ועם חבריו לאכול פיצה או פלאפל, רצוי לתת לו סכום שיכסה הוצאה זו, ואולי גם להשאיר עודף לדברים קטנים נוספים.

 

חשוב לדבר עם הילד ולהחליט יחד מהו הסכום המתאים ומה אתם מצפים ממנו שיוכל לקנות בדמי הכיס שלו. למשל, אם החלטתם לתת לבת שלכם בת העשר עשרים שקלים לשבוע, המליצו לה להקצות לפיצה וטרופית 15 שקלים, כדי שיישאר לה 5 שקלים כשתרצה לקנות בלון או מתנה קטנה לחברה הטובה שלה ביום ההולדת שלה. הסבירו לה שאתם תממנו את המתנות לאירועים שהיא תוזמן, אבל אם היא רוצה לפנק חברה במתנה קטנה היא צריכה להשתמש בדמי הכיס שלה.

 

חשוב שהסכום שאתם נותנים לילד לא יהיה גבוה מדי, כדי שתמיד יצטרך לחשב ולהפעיל שיקול דעת, איך אפשר לחסוך ולקנות בפחות כסף (למשל טרופית במקום פחית שתיה, לוותר על תוספות בפיצה, פיצה או קרפ ולא שניהם).

 

כמובן שככל שהילדים גדלים, כך יש להם צרכים גדולים יותר ויקרים יותר. בגיל ההתבגרות ומעלה, חשוב עוד יותר להגדיר מהו הסכום אותו אתם יכולים לתת לילד ומה אתם מצפים שיממן בסכום זה. למשל, האם הילד נוהג לקנות לעצמו ארוחה בשעות ביה"ס? האם אתם מסכימים לכך? כמה פעמים בשבוע ובאיזה סכום? כמה פעמים בשבוע סביר בעינכם שהילד ייצא לבילוי? מה הסכום הממוצע לבילוי? האם הילד שמשתמש באוטו שלכם צריך למלא דלק מכספו? האם הנערה שלכם קונה בגדים מכספה?

 

הורים רבים בוחרים לתת דמי כיס נמוכים לילדיהם הבוגרים, דמי כיס שמספיקים למזון מהיר ומתנות קטנות, ומעדיפים להיות מעורבים יותר בחיי הילד דרך מימון הוצאותיו. הילד שרוצה לצאת לבלות, מבקש לפני כל בילוי כסף מהוריו וכך מדווח להם לאן הוא יוצא וכמה עולה. ההורים מעדיפים ללכת עם הילדים הבוגרים לקנות בגדים ולשלם עליהם, כדי להשפיע על בחירתם ולוודא שהבחירה תואמת את ערכי המשפחה ויכולתה.

 

לצד היתרון של המעורבות ואפילו "שליטה", החיסרון של שיטה זו הוא הגבלת האחריות של הילד והגבלת החינוך לעצמאות פיננסית. האידיאל היה לתת להם עצמאות פיננסית, ושיערבו אתכם בבחירות שלהם ובחייהם מרצונם. אידיאל.

 

אם כך, כמה דמי כיס לתת – תלוי בגיל הילד וצרכיו. גם העיתוי תלוי בגיל הילד ובאופיו. כשהילדים קטנים, רצוי לתת להם מעט בכל שבוע – כך קל להם לתכנן וגם דחיית הסיפוקים לא ארוכה מדיי. החל מגיל 10-12 אפשר לעבור לתשלום חודשי ובכך להגדיל את רמת הקושי של התכנון והעמידה ביעדים. אבל עשו זאת עם הכנה מתאימה ומעקב צמוד בחודשים הראשונים שאכן הילד יודע לנהל את הזמן ולחלק את הכסף על פני כל החודש.

החינוך מתחיל בהורים ובדוגמה אישית

הורים שנתנו לילדיהם דמי כיס וחינוך פיננסי מגיל צעיר, יחוו את ההתבגרות הפיננסית של ילדיהם בצורה קלה יותר. בבית יתנהל  שיח כלכלי וגם אם הילד יתמקח ויבקש העלאה, זוהי הכנה מצוינת לעתיד כאשר "הילד" יצטרך לגלות יוזמה ולבקש העלאות שכר מהבוס.

 

אל תשכחו שישנם אנשים רבים שעובדים קשה, אבל מתביישים לדבר על כסף ולגבות את מה שמגיע להם. החינוך הפיננסי נותן ביטחון, מלמד הפעלת שיקול דעת ותכנון לטווח ארוך, אבל גם מלמד לדבר על כסף, וכסף זו לא מילה גסה.

 

כאמור, החינוך הפיננסי והשיח בבית על כסף חשוב מאוד. אבל חשוב לא פחות, שההורים יתנו דוגמה טובה לילדים. אי אפשר ללמד את הילד להיות אחראי, לתכנן מה לקנות בדמי הכיס, לבחור ולוותר על מה שלא מתאים לתקציב ולנהל רישום מדויק של מה שנכנס לעומת מה שיוצא, אם ההורים לא מתנהגים בצורה דומה.

 

הורים שקונים בלי לחשוב פעמיים, שלא משווים מחירים, שלא דוחים סיפוקים ושנמצאים במינוס תמידי, שלא יתפלאו אם הילדים שלהם יהיו בדיוק כמוהם, כילדים, וגם כבוגרים. אם אתם רוצים שהילדים שלכם יהיו עצמאים מבחינה כלכלית ויצליחו גם כלכלית, תדאגו לשמש להם דוגמה טובה לכך.

 

דבר נוסף בנוגע לחינוך פיננסי: כשהתקציב מוגבל ויש קושי כלכלי, אנחנו נוהגים לתקוף את הבעיה מצד ההוצאות: לקנות פחות, לחפש מוצרים זולים יותר. לפעמים שוכחים שיש אפשרות נוספת: להתפשר פחות על ההוצאות, ולהשיג הכנסות גבוהות יותר.

 

חינוך פיננסי מושלם יעודד את הילד לחפש דרכים יצירתיות להרוויח כסף בנוסף לדמי הכיס שלו. דמי הכיס לא מספיקים? יש דברים נוספים שאתה רוצה לקנות ואין לך כסף? צא לעבוד! החל מדוגסיטר, בייביסיטר, מלצרות ועבודות סטנדרטיות לבני נוער, ועד ליוזמות יצירתיות כמו מכירת תכשיטים שיצרו, דוכן לימונדה ברחוב ומכירת פטנטים מיוחדים לאנשי עסקים. עודדו את הילדים שלכם ליזמות, לפרודוקטיביות – ותנו להם הזדמנות להפוך ליזמים מתעשרים בעתיד.