יאיר לפיד, ברוך הבא לעולם הפוליטי. מהר מאוד תגלה שזה עולם שונה מאוד מהעולם התקשורתי ובו נדרשות תכונות אחרות. מהר מאוד תגלה שכדי לממש את הפוטנציאל שמנבאים לך הסקרים (האחרון דיבר על 20 מנדטים) - תצטרך להרכיב רשימה מאוד אטרקטיבית, אבל כזו שגם משדרת את סט הערכים שאתה מאמין בו. 

 

הרשימה הזאת תהיה במידה רבה רשימת החלומות שלך. מפלגה שעוד לא ממש קמה ועוד לא התבססה יש לה פריבילגיה לייצר רשימה בלי כאב הראש של פריימריז והתחשבנות עם סניפים ופעילים. 

הרשימה הזאת צריכה להיות הדבר הרחוק ביותר מ"אולפן שישי". ברשימה הזאת צריך לדאוג שלא יהיו רק גברים מקשישים, אלא גם - מה לעשות - גם נשים. ברשימה הזאת לא כדאי שרק גברים ידברו על פוליטיקה וביטחון ונשים על רווחה. זה בנאלי וזה שיח ששייך לעולם הישן. 

אם אתה רוצה להיות רלוונטי, כדאי שתחליט כבר מההתחלה שנשים אינן עלה תאנה, אלא שותפות מלאות לדרך, לגיבושה ולניסוח המסרים והמטרות. לצאת נגד הדרת נשים של החרדים זה קל, לצאת לדרך ביחד עם נשים כשותפות שוות, זה יותר קשה אך נחוץ. 

ראש הממשלה הבא? יאיר לפיד (צילום: יח"צ)

כן, חינוך זה הבייבי שלך, כך למדנו מעשרות טורים מנומקים שכתבת בנושא.

כדאי שתיזהר כבר בשלב הזה לא ליפול לבורות הידועים. תנסה להרכיב ממשלת צללים שבה לנשים יש מה לומר על כלכלה גבוהה - מאקרו כלכלה ולא רק מיקרו כלכלה. רשימה שבה לנשים יש מה לומר על בריאות, על דת ואפילו על ביטחון. 

התפיסה לפיה מאקרו-כלכלה וביטחון הם נושאים גבריים מובהקים היא תפיסה מיושנת. כדי לדעת לייצר מדיניות ביטחון טובה לא הכרחי דרגת קצונה במיל. גם לא הבנה בתנועות אוגדות הטנקים. כדי לגבש תוכנית ביטחונית טובה צריך לדעת עם מי להתייעץ, ואיך לנתח מצבים ולקבל החלטות. ונשים עושות זאת לא פחות טוב מגברים. וכך גם בכלכלה. נשים יודעות לנהל מערכות גדולות ויכולות לקבל החלטות טובות גם ברמה הלאומית.  כך אולי תוכל לייצר אלטרנטיבה משמעותית.

אם עוד לא סגרת דילים, הנה כמה שמות שכדאי שתיקח כבר בתחילת הדרך:

המאבק החברתי הוציא לזירה הציבורית כמה נשים חזקות ומנהיגות, שהציגו מודל עכשווי.

סתיו שפיר: סתיו שפיר מוכיחה את עצמה יום יום כמי שפיה וליבה שווים. היא מסתובבת בארץ ומדברת בפני קהלים שונים במקומות שונים על המחאה ועל יכולתו של היחיד לקחת את גורלו בידיו. 

דפני ליף: ליף הציתה את אש המחאה ולמדה תוך כדי הליכה מהם התכנים שמסתתרים מאחורי הסיסמה ?צדק חברתי?.

הציתה את אש המחאה. דפני ליף (צילום: סמדר כפרי)

עדינה בר-שלום: היא אולי האישה המבטיחה ביותר בשדה העשייה הציבורית. אם תחבור אליה תוכיח שאתה לא נגד חרדים, אלא נגד כפייה של החרדים. 

פרופ? עדה יונת: יונת כבר הוכיחה יכולת ניתוח, דבקות במטרה ויכולת הסתכלות לטווח רחוק. ובכיסה גם פרס נובל וגם רישות בינלאומי לא רע. 

בנושא הביטחון הייתי יוצאת מהקיבעון ולומדת קצת אצל כרמלה מנשה איך להפוך את הביטחון לידידותי לאזרח ולאזרחית. איך ביטחון הוא לא רק תנועות של טנקים. 

וכדי לא להיות רק מפלגה של גברים יהודים אשכנזים חילונים ותושבי מרכז הארץ, הייתי ממליצה לך לעשות סיבוב מחוץ לתל אביב.  שם תפגוש למשל מנהיגה חזקה בשם אמאל א- סנע. צעירה בדואית משכילה שהקימה (ביחד עם השותפה היהודיה שלה) ארגון בשם אג?יק מכון הנגב ועושה מהפיכה (לא פחות) באוכלוסייה הבדואית. אישה מוסלמית מרשימה. 
הייתי נוסעת גם צפונה ופוגשת נשים ערביות (בכל זאת אנחנו מדברים על 20 אחוזים מאזרחי המדינה) ויהודיות שגרות בפריפריה ומצרפת אותן לרשימה.  
לסיכום, יאיר לפיד, מאוד הייתי רוצה לראות שאתה חושב באופן יצירתי ומקים פה רשימה אחרת, כזו שמציגה סדרי עדיפויות שונים, מגדירה את תחומי חיינו באופן קצת שונה. ולא מציג את אותה רשימה רק עם דמויות אחרות.  כי אם אתה רוצה להביא בשורה, חפש אותה בקרב הקבוצה המהווה 51 אחוזים מהאוכלוסייה - משם תבוא הבשורה והרוח החדשה - מאיתנו, הנשים.