טיפים להתנהלות נכונה של האישה

 

מה עלול לקרות לאישה שלא תתנהל נכון בגירושין?

אישה שלא מתנהלת נכון בגירושין עלולה להפסיד את המזונות שלה, את הסכום הרשום בכתובה ואת חלקה ברכוש המשותף, וחשוב מזה ? את משמורת הילדים.

 

מגיעה אליך למשרד אישה בוכה, ומספרת שבעלה הודיע לה שהוא רוצה להתגרש. מה הדבר הראשון שתייעצי לה?

הטיפ הראשון הוא איסוף מידע כלכלי. כדי לקבל חצי מהרכוש, האישה צריכה להראות לבית המשפט איזה רכוש קיים. כדי לקבל מזונות גבוהים, עליה להוכיח מחד את ההכנסות והנכסים של הבעל, ומאידך את רמת החיים וההוצאות שלה ושל הילדים. אני מציעה לצלם ולשמור כל מסמך שמעיד על הכנסות ונכסים, להיעזר בחוקר פרטי אם לא מוצאים לבד, וכן לאסוף קבלות על כל ההוצאות.

 

מה הכלל השני?

הכלל השני הוא לא לבגוד. אישה בוגדת מפסידה את מזונותיה ואת הסכום הרשום בכתובה שלה. אם הדיון מתנהל בבית דין רבני, היא עלולה גם לאבד את משמורת הילדים ואת חלקה ברכוש הרשום על שם הבעל.

 

האם גם לגבי גבר בוגד ישנן תוצאות חמורות כאלה?

לא, לגבי גבר בוגד אין תוצאות משפטיות דומות, הוא לא יפסיד כסף או רכוש או את המשמורת.

 

מה הכלל הבא?

אני ממליצה לחסוך בצד "קופה קטנה". בסכסוך גירושין הבעל עלול להפסיק להעביר כספים לאישה, ואם היא אינה עובדת ואין לה בצד חיסכון לשעת צרה, אזי לא רק שלא תוכל לשכור עו"ד, יתכן שלא יהיה לה ממה לקיים את עצמה ואת ילדיה. גם לאחר שבית המשפט פוסק מזונות, יש נשים שרצות אחרי הבעל חודשים ואף שנים בהוצאה לפועל ולא מצליחות לגבות אותם, אז חשוב שיהיה לה סכום כלשהו בצד.

 

ומה אם היא לא חסכה בצד כלום, ופתאום הבעל סוגר את הברז?

אז אני ממליצה לאישה לגשת לבנק ולמשוך חצי מהכספים המשותפים.

 

מה שאת מייעצת זו ממש הכרזת מלחמה. את לא חוששת שאם האישה תמשוך כספים הבעל יגיב באלימות? אפילו ירצח אותה?

אכן זה צעד שלרוב אין ממנו חזרה. זו הסיבה שייעצתי לקחת רק את החצי שמגיע לה ממילא. עדיף לקחת חצי מהכסף מאשר לקחת סיכון שהבעל יקדים אותה וייקח הכול. מה יהיה עד שהיא תצליח לקבל מזונות? הפיתרון לחשש מאלימות הוא הכלל של הגנה עצמית. אם את חוששת מאלימות, תעברי למקלט לנשים מוכות או תפני לבית המשפט ותוציאי צו הגנה.

 

טיפים להתנהלות נכונה של הגבר

 

אילו סכנות נשקפות לגבר שלא יתנהל נכון בגירושין?

גבר שלא מתנהל נכון בגירושין עלול להפסיד מאות אלפי ? ואף יותר. הוא עלול לשלם מזונות גבוהים, את הכתובה של האישה ומחצית מכול רכושו ומהמוניטין שלו, ואף עלול למצוא עצמו מנותק מילדיו.

 

מגיע אליך למשרד גבר, ומספר שאשתו הודיעה לו שהיא עומדת לשכור את עוה"ד לגירושין הכי טוב שהכסף שלו יכול לקנות, ולהיכנס בו. מה הדבר הראשון שתייעצי לו?

כלל ראשון הוא "לסגור את הברז", קרי - להפחית את תזרים המזומנים. וזה לא רק כדי למנוע מהאישה לשכור עו"ד צמרת. הרבה פעמים נשים מקבלות עצה מעו"ד, כהכנה לתביעת מזונות, לבזבז הרבה כספים ולנפח את צרכי הבית, כדי שאח"כ תוכלנה להציג לביהמ"ש רמת חיים הרבה יותר גבוהה מזו שהמשפחה באמת חיה בה לפני המשבר. כדי למנוע זאת הבעל יכול לסגור את חשבון הבנק או להגביל את תקרת המינוס, לבטל את כרטיסי האשראי, להפוך את החשבון לטעון שתי חתימות ועוד. זה גם ימנע מהאישה לרוקן את החשבון.

 

מה הטיפ השני לגבר?

כלל שני הוא להקטין הכנסות ולהגדיל הוצאות וחובות. סמוך לפני הליך גירושין ובמהלכו לשכיר עדיף לא להגדיל את היקף המשרה ולא להרבות בעבודה בשעות נוספות. לעצמאי כדאי ליטול הלוואות, להרבות בהוצאות ולדחות ככל שניתן קבלת הכנסות. זה דומה לתכנון שעושים לקראת סוף שנת מס.

 

למה לגבר להפסיד כסף?זה לא לנקר לעצמך שתי עיניים כדי להוציא לאחר עין אחת?

כי ככל שהבעל מרוויח יותר, כך ישלם יותר מזונות. ככל שיש לו יותר רכוש, כך יצטרך לתת לאישה בגירושין רכוש רב יותר. אם אשתך תחשוב שהעסק שלך משגשג, היא תדרוש חצי ממנו. מאידך, אם העסק מפסיד, היא לא תרצה להשתתף בו, אפילו אם עבדה בו שנים וניהלה גם את העסק וגם את הבעל.

אם לעסק יש חובות, הבעל גם יכול להגיש תביעה לחייב את האישה להשתתף בהם בשיעור מחצית.

 

מה יכול לעשות בעל שאשתו מעלילה עליו כאילו תקף אותה כדי להרחיקו מהבית?

זהו כלל שלישי: להיזהר מהפללה. אם הבעל חושש שהאישה עלולה להגיש נגדו תלונת שווא במשטרה כאילו תקף אותה או איים עליה, כדאי לו להתקין מכשיר הקלטה בבית, או להסתובב עם טייפ מנהלים ולהפעיל אותו בעת ריב, או להביא קרוב משפחה או חבר שיהיה איתו בבית כדי שיוכל להעיד שהוא לא עשה דבר.

 

מה תמליצי לבעל שאשתו מסיתה את הילדים נגדו?

לרוב הילדים נמסרים למשמורת האם, ולעתים ישנם מקרים של הסתה של הילדים נגד האב, עד כדי ניכור הורי, שאז הילדים בכלל מסרבים לפגוש באב. מתי האם תצליח בכך? כשהאב היה מלכתחילה שחקן ספסל, ולא היה מעורב באמת בגידול הילדים ובחייהם. אני מציעה ככלל רביעי -  חיזוק ושיפור הקשר עם הילדים.  וזו עצה טובה מאד לא רק לגבר שמתגרש, אלא גם לגבר שרוצה להישאר נשוי.

 

מידע על עו"ד אודליה אלטמן

לצפייה בערוץ של עו"ד אודליה אלטמן באתר Flix ומקבלת מידע נוסף בתחום