"אמא תקני לי", "אבא אני רוצה משחק חדש כמו של", "אמא לילד מהכיתה שלי קנו פלאפון חדש, אני רוצה גם!", "אבא, לא בא לי יותר את האופניים האלה... אני רוצה חדשות", "אמא נמאס לי מהאייפוד הזה, יצא גרסה יותר מחודשת....תקני לי!".

 

בחברת השפע שצמחה בשנים האחרונות בארצנו, כמעט ולא מלמדים את הילדים להתאפק, להסתפק במועט, להעריך, לשמור. ילדים גדלים היום לפי מה ש"בא להם" ולפי מה ש"יש לכולם". היום ,יותר מאי פעם ילדים מבקשים, היום יותר מאי פעם, ילדים מקבלים.

היזהרו – זה חיידק מסוכן!

 

האם לספק וכמה?

 

האם זה נכון לספק לילד את בקשותיו? התשובה – כן, אבל לא תמיד ולא בהכרח

 

כמעט בכל ספר על חינוך ילדים קראתם בוודאי את הדוגמה הבאה: אמא בסופר עם הילד שלה. הילד מבקש דבר מה לקנות ואמא קונה, לא עוברות חמש דקות והילד מבקש עוד משהו ואז אמא אומרת "חמודי, אמרנו רק דבר אחד", ומכאן מתחיל סרט מוכר: הילד מתעקש, אמא גם, הילד מתעקש יותר, אמא גם, הילד בוכה, אמא כועסת, הילד נשכב על הרצפה ורוטן בכל כוחו ורגליו, אמא מתביישת וקונה!

 

מדוגמה זו ניתן להקיש על סגנון ההורות והשלכותיו על הילד, עליכם ועל הסביבה.

 

לפנק את הילדים זה כמעט צורך טבעי, זה טבוע בדי.נ.אי של ההורים, ולכן זה אך טבעי לרצות להעניק לילד מתנות, לצ'פר ולפעמים גם קצת להגזים (עם הדגש על "קצת"), אבל מילת המפתח (כמו בהרבה מקרים אחרים) היא גבולות!!!

גבולות בקניות

 

גבולות מוצבים אך ורק על ידיכם ההורים. יישום הגבולות, עמידה בהן והעקביות תלויה בסמכות ההורית שלכם.

 

נכון, הנוף התרבותי השתנה, ההיצע גדל, החשיפה עצומה ובעקבות כל זאת הפיתויים רבים ומפתים במיוחד (מחוץ לבית וגם בתוך הבית, שהרי הילדים נחשפים לפיתויים גם באינטרנט ובטלוויזיה), כך שבאמת נראה כי הרבה יותר קשה לומר "לא". קשה – אבל חשוב, קשה – אך אפשרי.

 

 

קשה – אבל חשוב

 סיפוק צרכיו של ילדכם חיוני לגידול ילד בעל ביטחון עצמי, מודעות, חשיבה, יכולת בחירה, עצמאות, אחריות אישית.

 

סיפוק גחמותיו של ילדכם הוא טעות, משום שאז יגדל ילד ללא יכולת דחיית סיפוקים, מבלי יכולת להעריך דברים, עם התחושה שמגיע לו הכל, נטול משמעת עצמית, מפונק ועם חשיבה מעוותת שהטוב והשווה הוא רק מי שיש לו כמה שיותר.

 

ילדים שגדלים עם מסרים שכאלה (הן בצורה גלויה והן בצורה סמויה) יתקשו לבחור בעתיד לבוא (שהרי אף פעם לא נאלצו לבחור – תמיד קיבלו הכל כאן ועכשיו), לא ידעו לקבל סמכות (כי להם מגיע הכל), לא יתאמצו להצליח – פשוט משום שהם לא מכירים את המילה "להתאמץ", תמיד יהיו קשובים רק לצרכים של עצמם – כי "למדו" שהם הכי חשובים, לא יפתחו יכולת עמידה בקשיים משום שלא חוו קושי – הכל הרי בא בקלות, כל שצריך זה לבקש – לפי הניסיון שלהם.

 

כאמור, אנחנו חיים בחברה צרכנית שהפיתויים בה הם גדולים ורבים, כאלה שגם המבוגרים לא תמיד עומדים בהם ומה בסה"כ אתם ההורים רוצים – לעשות לילדכם טוב? קצת לפנק? לגרום להם לשמחה בלב? .

כל זה נעים ונהדר, אך עלול להיות בבחינת "תפסת מרובה - לא תפסת" או אולי "אליה וקוץ בה", ובמקרה של סיפוק גחמות זה בבחינת כל המרבה הרי זה – לא משובח!

 

מטרת רוב ההורים שאני פוגשת באימונים ובהנחיות הורים היא כמעט זהה: לגדל ילדים מאושרים, שמחים, בעלי ביטחון עצמי ומשמעת עצמית, יכולת אמפטית ואהבה לזולת, אחראים וכאלה שיוכלו לדחות סיפוקים עם מוטיבציה לעשייה והצלחה, בעלי יכולת הערכה וכבוד לזולת. כדי שיהפכו לכאלה עליכם לחנך אותם לכך.

קשה אבל אפשרי !

איך עושים את זה? קודם כל בדקו עם עצמכם - מהם הגבולות שאתם יכולים לעמוד בהם ורק אז הציבו את הגבולות.

האם אתם יכולים להבין את ההבדל בין "צריך" ל"רוצה"?

חישבו על המושג "צרכנות נבונה" – ולימדו מה זה אומר עבורכם באופן אישי.

הסתכלו כיצד אתם מגיבים מול פרסומות - האם אתם מתלהבים ולמחרת כבר קונים? או אולי אתם מתלהבים אבל קונים רק כשצריך או כשאפשר?

שימו לב כיצד אתם מתנהלים בזמן שהייה בקניון או בסופר.

 

ההתנהלות שלכם מול הפיתויים הם המסרים שעוברים לילדים באופן בלתי מילולי. מסרים בלתי מילוליים יכולים להיות חזקים אף יותר מאמירות ברורות.

 

רק לאחר שתכירו את עצמכם קצת יותר טוב בפן הספציפי הזה (ובכל אספקט אחר ביחס להורות שלכם), תוכלו להחליט איך להגיב מול בקשותיו של הילד ואילו גבולות להציב, כך שפעם הבאה שתלכו לקניון ותאמרו "רק משהו אחד" זה באמת יהיה רק משהו אחד. או שכאשר ילדכם יבוא הביתה בבקשה (שלא נאמר "דרישה") לקבל אייפוד חדש, תוכלו לומר "כרגע אין צורך בזה", "בשלב זה אין לי אפשרות" , "אני מבינה שזה קוסם לך, אבל לדעתי זה מיותר" ובאמת באמת לעמוד בדברתכם.

 

זיכרו! מתן תשובה שלילית לילדכם יכול להיות הדבר הכי חיובי שעשיתם בשבילם.

 

לפנק זה נעים, תחושת הסיפוק בחיוך של הילד היא לרוב המטרה והדבר האמיתי בשבילנו ההורים, אך על מנת שגם הילד ייהנה באמת מהחיוך של עצמו ויעריך את הפינוק – שימו גבול בעיקר לעצמכם כדוגמא אישית!

עוד על צרכנות נבונה לילדים

 צרכנות נבונה בקניות עם ילדים

לומדים על המחאות ועל המציאות

ספר:ארגז הקסמים של אריק

 

 

עוד על הצבת גבולות לילדים

מדריך פרקטי להצבת גבולות בכל הגילאים

עצמאות מול הצבת גבולות

 

עוד כתבות של טל בוקריס בפורטל "את זה"