מבחן אפגר הוא המבחן הראשון שהתינוק עובר בדקה הראשונה לחייו. אל דאגה, זה כנראה המבחן היחידי בחייו שהוא ממש לא צריך להתכונן אליו והוא אפילו יקבל מבחן חוזר לאחר ארבע דקות. למרות שהמבחן הוא לתינוק, האמהות יכולות לעזור לשפר את הציון של המבחן השני, איך עושים זאת? ניבה קסטין, מיילדת בחדר לידה ואחראית המרכז ללידות טבעיות בבית יולדות ליס בתל אביב מגלה מה דרוש כדי לשפר את מבחן האפגר השני שתינוקך עתיד לעבור.

 

עוד כתבות 

 

בזמן שאת נאנחת רגע לאחר הלידה,התינוק שלך עובר בדיוק לאחר דקה את המבחן הראשון שלו בחיים. מבחן אפגר נועד כדי לעזור לצוות הרפואי לקבוע האם יש צורך בהתערבות בעזרה רפואית מיד לאחר הלידה. אבל, לעיתים גם במצבים בהם התינוק מקבל ציון גבוה, הצוות הרפואי יכול להחליט על התערבות לאחר מבחן האפגר.

 

היולדת אירית לוי מעידה כי נלחצה אחרי הלידה כאשר שמעה את המיילדת מדווחת כי לתינוקה ציון אפגר 7. מאוחר יותר הבינה כי הציון נקבע מאחר והתינוק לא מיהר לצרוח ברגע שיצא לאוויר העולם. בבדיקה השנייה הוא כבר קיבל ציון 9. 

מי עורך את בדיקת האפגר?

בלידות רגילות, המיילדת עורכת את מבחן האפגר, היא פוגשת את התינוק לראשונה. אם התינוק לא עובר את מבחן האפגר בציון שמונה – תשע, המיילדת תקרא לרופא הילדים, שיבחן את מבחן האפגר השני.

 

בלידות פתולוגיות כמו: ניתוח קיסרי, לידה מכשירנית, לידה עם מים מקולוניאליים, ולידות פגים מתחת לשבוע 37 רופא הילדים הנוכח בלידה נותן את ציון הבדיקה.

 

אפגר קובע את מצבו הכללי של התינוק, והאם הוא נזקק להתערבות רפואית. הציון שנקבע לא מעיד על מצבו הכללי של התינוק, וגם אין לו כל משמעות מלבד לרגע הלידה.

 

ציון האפגר מורכב מ-5 פרמטרים. והציון שהתינוק יכול לקבל בו הוא מציון 0-9 . בבדיקה הראשונה שנערכת דקה לאחר הלידה, ומציון 0-10 בבדיקה השנייה שנערכת אחרי 4 דקות נוספות, בדקה החמישית ללידה.

 

חמשת הפרמטרים שיקבעו את מבחן האפגר של התינוק:

  1. דופק: כאשר תינוק בוכה הדופק שלו תקין. כאשר תינוק לא בוכה או נולד עם טונוס שרירים נמוך, שהמיילדת מזהה כאשר היא מרימה את התינוק, עוברים לבדיקת דופק.
  2. נשימה: בודקים שהתינוק נושם באופן ספונטאני, שהנשימות לא איטיות מדי או מהירות מדי, ושהתינוק נושם באופן עצמאי.
  3. בכי: תינוק בוכה מצביע על אפגר תקין. תינוק עם דופק תקין ונשימה תקינה, פנויי לבכי. הבכי פותח את הראות והלב עובד כמו שצריך. כאשר האפגר תקין, צבע התינוק תוך כמה דקות יהיה תקין.
  4. גירוי: כאשר התינוק מגיב לגירוי, ובדיקת טונוס השרירים של התינוק עוברת בהצלחה, התינוק יקבל גם בתחנה הזאת שתי נקודות.
  5. צבע העור: צבע העור מצביע על חמצון העור. התינוק נולד סגלגל כחלחל, בדקה הראשונה לחייו התינוק מחמצן את עצמו קודם כל לאברים החיוניים, ורק לאחר מספר דקות העור נצבע בחמצן, והעור הופך לורדרד.

ציון אפגר תקין והתערבות רפואית: כדאי לדעת שגם אם התינוק עבר את מבחן האפגר בציון מעולה, הוא עשויי להיאנח, או עלול לסבול מקור. במקרים כאלה הצוות הרפואי לא לוקח צ'אנסים, והתינוק יקבל טיפול רפואי למרות שהאפגר תקין.

 

איך לשפר את הציון במבחן האפגר השני של התינוק?

מסתבר, שבמבחן האפגר השני של התינוק, ניתן לשפר את הציון, את השינוי לציון האפגר, יכולות לעשות רק נשים שילדו בלידה רגילה ושהלידה עברה באופן תקין.

 

"המעבר מהרחם אינו קל לתינוק שזה עתה נולד", אומרת ניבה קסטין, "המעבר מהרחם הוא לא מעבר כייפי לתינוק, החדר קר, וכשאימא רחוק, התינוק מרגיש פחות בטוח. לכן, אם את רוצה לעזור למבחן האפגר השני, שתינוקך יקבל בו ציון גבוה, וכמובן לעזור לתינוק שלך, כדאי שתדעי שהנחת התינוק עור לעור, כאשר הוא שוכב עם בטנו על בטנך, מאוד טובה לתינוק, ותורמת לחיוניות שלו".

 

"גם להנקה מוצלחת יש תרומה גדולה, המגע של התינוק הנצמד לאימו בשעת ההנקה, עוזר לתינוק להרגיש בטוח. התינוק פוקח את עיניו, הוא נינוח ומקבל את הסביבה הבטוחה, והופך לערני ושקט.  התנאים בסביבת התינוק מאוד משפיעים על נינוחות התינוק לאחר לידה. סביבה לא בטוחה, תינוק לא עטוף כמו שצריך, עלולה לגרום לתינוק להוריד את רמת הגלוקוז בדם, ולהכניס אותו לקושי נשימה ולחמצון לקוי".

 

ניבה קסטין, ממליצה, רגע לפני שאת כאמא טרייה, חושבת על עצמך, כדאי שתחשבי על הדקות הראשונות בעולם שעוברות על התינוק שלך, ותעניקי לתינוק את הביטחון שהוא זקוק לו. כמובן, מתוך הנחה שהכל תקין, בלידות קשות או במצוקה, כל התמונה משתנה.

 

כאשר האם והצוות הרפואי יכולים לאפשר לתינוק שנולד בלידה רגילה, סביבה בטוחה ונכונה, האפגר משתנה. היציאה של התינוק מהרחם גורמת לרפלקס מהמוח לנשום את הנשימה הראשונה של התינוק. אבל התינוק לא נושם מיד, לוקח לו כמה שניות לעשות זאת. כאשר הוא מונח בזמן הזה על בטן האם, והיא מספקת לו מקום מוכר ומרגיע, האם עוזרת לתינוק להגיע למיטבו.  

 

לאתר mamy