במסגרת מרכז קש"ת במכון להתפתחות הילד ע"ש וינברג, בבית חולים אדמונד ולילי ספרא לילדים, מתקיימות מספר תכניות לאבחון, טיפול ומחקר בתחום של אוטיזם. מאז פתיחת המרכז יש ירידה הדרגתית הן בגיל הפניות לגבי חשש ללקות תקשורת והן ירידה בגיל האבחנה ובתחילת ההתערבות.

 

מחקרים רבים מוכיחים, שהתערבות מוקדמת בכל לקויות ההתפתחות יכולה לגרום להישגים משמעותיים ואף לשינוי באבחנה. הישגים אלו ניכרים גם בתכניות ההתערבות האינטנסיביות בגיל הרך באוטיזם, אשר מתקיימות במכון להתפתחות.

 

במחקר אורך הנערך במכון יש כבר מספר ילדים אשר התקבלו עם אבחנה חד משמעית של אוטיזם וכעבור שנה או שנתיים של טיפול אובחנו מחדש וקיבלו כותרת אחרת, בדרך כלל אבחנה של לקות קלה יותר כגון לקות שפה או לקות קשב וריכוז. גם ילדים אשר נותרו עם אבחנה של אוטיזם, השיגו שינויים משמעותיים ברמה המוטורית והקוגניטיבית.

 

לאור הישגים אלו של ההתערבות בגיל הצעיר, חשוב להדגיש את הסימנים המוקדמים המחשידים ללקות בספקטרום האוטיזם.  כבר בימיו הראשונים של תינוק, קיימים אבני דרך בכל תחומי ההתפתחות. התינוק מתחיל לתקשר עם העולם ולהפעיל את גופו מבחינה מוטורית. כל איחור בציר התפתחות חייב להדליק נורה אדומה המצריכה בדיקה התפתחותית מעמיקה.

 

קשר עין, מילים ותקשורת: סימנים שכדאי להכיר

מבחינה שפתית: תינוקות מוציאים קולות, לאחר מכן ממלמלים, יוצרים הברות אשר הופכות להברות מכוונות. בגיל שנה צריכות להיות לפחות שתי מילים מכוונות כשבין גיל שנה לשנתיים יש התפתחות מאוד מהירה של הבנה והבעת שפה. על כן, תינוק שאין לו כלל הברות או מילים מכוונות בגיל שנה, או שנעצר בשלב של מספר מילים ועד לגיל שנתיים אינו רוכש צירופים או מעשיר את אוצר המילים שלו,  מצריך בירור לגבי כלל התקשורת שלו.

 

בתקשורת הלא מילולית: בתחום זה ישנן אבני דרך כבר מהינקות. תינוק אמור ליצור קשר עין, לחקות הבעות פנים ולפני גיל חודשיים להתחיל לחייך בתגובה לחיוך. בהמשך מתפתחת שפת גוף עשירה עם מחוות של הצבעה, כפיים, שלום, תנועות כן ולא עם הראש, כמו גם התייחסות לשפת גוף של אחרים.  קשיים בביטוי העצמי או חוסר התייחסות למחוות של אחרים מהווים סימנים מוקדמים להפרעת תקשורת.

 

משחק: במקביל לשיפור ביכולת השליטה המוטורית של תינוקות, יחד עם התפתחות של חקירת חפצים וסקרנות, מתפתחת יכולת משחק, תחילה ברמה של חקירת חפץ ובהמשך משחק סימבולי ומשחק הדדי. העדר סקרנות, שימוש לא תפקודי בצעצועים כגון חקירת חלקים קטנים או עניין יתר בגלגלים, העדר התפתחות משחק הדדי או סימבולי מהווים תסמינים משמעותיים להפרעת תקשורת.

 

בנוסף לתחומים אלו, ילד עם אוטיזם מסגל לעצמו התנהגויות חריגות, עם חזרות מרובות על תנועה, מעשה כלשהו או תחומי עניין. למשל: תנועות של נפנופים, סיבובים, פתיחה וסגירה חוזרת של אורות, או של מגרות - כל אלו מצריכים בירור נוסף.

 

עיכוב שפתי, עיכוב תקשורתי, וחוסר עניין במשחק יחד עם התנהגויות חריגות הם חלק מהסימנים שכדאי להכיר. ישנם סממנים נוספים אשר נצפו בשכיחות גבוהה יותר בילדים צעירים עם אוטיזם. מחקרים הראו שלחלק מהתינוקות היו קשיי שינה משמעותיים, קשיי אכילה עם בררנות יתר וקושי בהסתגלות למרקמים חדשים, רגישות יתר למגע או חוסר התייחסות למגע. כמו כן במחקר אשר בוצע במכון, נמצאה גם שכיחות יתר של עיכוב בתחום המוטורי, עם גיל הליכה מעט יותר גבוה בבנים עם אוטיזם וגיל הליכה משמעותית גבוה בבנות עם אוטיזם.

 

ה"נורות האדומות" המצריכות בירור התפתחותי של לקות בספקטרום האוטיזם בגיל הינקות הן:

·  העדר קשר עין והתייחסות לאחר

·  חוסר הצבעה מכוונת בגיל שנה

·  חוסר תגובה לשם של הילד בגיל שנה (בגיל זה ילד כבר מכיר היטב ומגיב לשמו)

 

שלושה סימנים אלו יחד עם תנועות או התנהגויות חזרתיות, מצריכות בירור התפתחותי. לעיתים סימנים אלו נובעים מסיבות לא מדאיגות או מאיחור התפתחותי כללי, והאבחון יכול להוביל לפתרון פשוט, כגון  משקפי ראיה. אם אכן מדובר בלקות תקשורת או באיחור התפתחותי כללי, ההתערבות הטיפולית המוקדמת יכולה להשפיע על התפקוד של הילד ושל משפחתו, לכן חשוב להכיר את הסימנים המוקדמים ולהתייחס אליהם.