רבים מאיתנו יושבים שעות רבות בעבודה, בדרך הביתה מול ההגה, וגם בבית רובנו פשוט קורסים על הספה. מחקרים רבים בשנים האחרונות מצביעים על הקשר ההדוק בין ישיבה ממושכת לבין בעיות בריאות שמתגלות במהלך החיים.

 

עוד ב- Onlife

5 סכנות משמעותיות לבריאות שלכם עלולות להיווצר בגלל ישיבה ממושכת. אז מהן הסכנות בישיבה ממושכת?

1. מעלה את הסיכון לסוכרת

מחקר שנערך באוניברסיטת מיסורי ופורסם באוקטובר השנה, מצביע על העובדה כי ישיבה ממושכת עלולה להעלות את הסיכון לחלות בסוכרת, השמנת יתר וכבד שומני.

 

על פי המחקר ודברי הרופאים הסיכון קיים גם אם אתם מקפידים על שגרת אימון יומיומית. ד"ר מרינה וינשטיין, מסבירה כי הישיבה הממושכת במשך שעות יוצרת בעיות רבות ולחץ על המערכת. "חשוב לשלב במהלך היום סוג של אימון או אפילה הליכה קבועה או עלייה במדרגות".

 

לדבריה, יתכן והשינוי לא יהיה נראה לעין באופן מיידי, אבל לטווח הארוך יש השפעה על שמירה על המשקל ואפילו על הסיכון לחלות בסוכרת.

2. מקצרת את תוחלת החיים

מחקר נוסף שפורסם בכתב העת בריטיש ג'ורנל אוף ספורטס מדיסין מצא כי כל שעת ישיבה מול הטלוויזיה גורמת לקיצור תוחלת החיים ב-22 דקות לפחות.

 

היות שישיבה מול הטלוויזיה יכולה להימשך גם כמה שעות, המחקר קובע כי שש שעות בממוצע ביום יכולים לקצר את החיים שלכם בחמש שנים לפחות.

 

על פי התוצאות כי הישיבה הממושכת היא גורם סיכון למחלות קשות בדומה להשמנת יתר. לדברי מומחים הישיבה הממושכת לכשעצמה אינה בריאה, מה גם שבדרך כלל היא מלווה באכילת יתר בעיקר של מאכלים לא בריאים.

 

ההמלצה היא הקפדה על תזונה נכונה וכמובן על פעילות גופנית רבה יותר, גם במהלך צפייה בטלוויזיה. כל פעילות, גם אם היא מעטה במהלך היום, מצטברת לאורך השנים ומועילה לבריאות.

3. קשורה לסיכון לחלות בסרטן

על פי הערכות שפורסמו בתקופה האחרונה עולה כי ישיבה ממושכת אחראית ל-173 אלף מקרים של סרטן, כשהסוגים המושפעים ביותר מקיומה של פעילות גופנית או היעדרה הם סרטן המעי הגס וסרטן השד.

 

על פי ההערכות, הליכה יומיומית, גם אם היא מעטה יכולה לעשות שינוי אמיתי. לדברי מומחים, הליכה יומית של 30 דקות לפחות יכולה להפחית את הסיכוי לחלות בסרטן.

 

האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן יצאה בהמלצות מפורטות איך לשבוא את המעגל של הישיבה הממושכת והסיכון לחלות בסרטן:

  • לקום מהמחשב או מהטלוויזיה בזמנים קצובים ופשוט ללכת, גם אם מדובר במרחקים קצרים.
  • אם צריך לומר משהו לחבר לעבודה, כדאי פשוט לקום ולומר לו את המסר.
  • לנסות ללכת במהלך שיחות טלפוניות.
  • להחזיק במשרד משקולות קטנות בהן ניתן להשתמש במהלך שיחות טלפון.

4. מעלה את הסיכוי לקבל התקף לב

מחקר שנערך בלואיזיאנה ופורסם השנה, מצא כי אנשים היושבים במהלך רוב שעות היום, מעלים את הסיכון לקבלת התקף לב ב- 54 אחוזים.

 

מתברר שהמחקר הזה מאשש את מה שידעו כבר במחקרים קודמים שנערכו בשנות החמישים. לדברי מומחים הישיבה היא גורם סיכון דומה לעישון, בכל הקשור לאירועי לב.

 

ההמלצה של מומחים וגורמי בריאות בינלאומיים היא לשמור במהלך היום על משקל תקין ופעילות גופנית קבועה, גם אם היא מעטה.

5. מגדילה את הישבן וגורמת לכאבי גב

לא מדובר בבדיחה גרועה אלא בתוצאות של מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב. על פי המחקר, ניתן היה לראות בצילומי אמ. אר. איי כי אצל אנשים שישבו לאורך שנים רבות, תאי שומן דלפו לתוך תאי השריר ואף הגדילו את כמותם.

 

לדברי פרופ' עמית גפן, מעורכי המחקר ,לא מדובר רק בהשמנה או בחוסר איזון של קלוריות. המחקר מראה כי תאי השומן מייצרים הרבה יותר טריגליצרידים ובקצב מהיר יותר במצב של חוסר תנועה מתמשך.

 

לא רק זאת, לדברי מומחי כושר, הישיבה הממושכת לוחצת על הגב התחתון וגורמת ללחץ על עמוד השדרה, כשהתוצאה היא כאבי גב קשים.

 

ההמלצות גם בקשר הזה הן לקום מדי פעם ולשבוא את שגרת הישיבה, גם אם זה קשור בעבודה שלכם. בנוסף, רצוי לשמור על משקל תקין כדי למנוע כמה שיותר לחץ על עמוד השדרה.