זה לא מגעיל אותך ללבוש דברים שאחרות כבר לבשו?" יש לי חברות שעדיין שואלות אותי - "כלומר, בטח הזיעו בזה והכל", הן אומרות בחשש, בחצי לחישה, כשעננת אי הנעימות ממשיכה למלא את החדר.

 

עוד ב-Onlife:

לרוב אני רק מחייכת ומסבירה להן שללבוש בגדי יד שנייה גורם לי הנאה מרובה. באותה נשימה אני גם מסבירה להן שזה ממש בסדר שהן נרתעות מהרעיון, אבל שלפחות יקשיבו לסיבות שבגללן דווקא שווה להן לשקול בשנית ומחדש את כל הסיפור.

Penny, סוקולוב 41 הרצליה

איכות הסביבה

על מנת לגדל קילו אחד של כותנה ולהפוך אותו לסיבים שנדרשים לייצור בגדים נדרשת כמות של כ-8,000 קילו מים. קולטות את היחס ? 1:8,000.

ככל שנמשיך לאורך זמן ללבוש את הבגדים שלנו, או לחלופין ללבוש בגדים של אחרות, כך תקטן הדרישה לייצור סיבי בד חדשים וכך גם יפחת השימוש במים למטרות תעשייתיות.

בדי כותנה, אגב, הם החלק הפחות נורא בכל הסיפור הזה, שכן ניתן למחזר אותם ע"י גריסה, ריסוק ושזירה מחדש. לעומתם, מרבית הבדים האחרים ובעיקר הסינתטיים שביניהם, אינם מתכלים ואינם ניתנים למחזור, מה שרק מחזק את הרעיון שעדיף שהבגד ישכב בארון של מישהי אחרת מאשר יצטרף לערימה ההולכת וגדלה של אשפה.

סיפור חיים

יש אנשים שאוהבים את הבגדים שלהם כמו תינוקות – חדשים, נקיים והיישר מפס הייצור. להבדיל, אני דווקא מוצאת בפריט שהיו לו חיים קודמים משהו מקסים, רומנטי אפילו. לעיתים נדירות אני מצליחה לשמוע את סיפור החיים של הבגד מהמוכרת שלו, ולרוב אני פשוט ממציאה את הסיפורים הללו בעצמי.

מחיר

בואו נודה באמת, היתרון הבולט ביותר בלקנות "יד שנייה" הוא המחיר - קונים הרבה, משלמים מעט. ניתן למצוא מציאות מטורפות כמו ג'ינסים ב-15 שקלים וחולצת משי או מחוך מתחרה בעשרות שקלים בודדים. איך אומרים one man's trash is another man's treasure (או בתירגום: הזבל של אדם אחד הוא אוצר של אחר).

תרומה לקהילה

ישנן מספר חנויות יד שנייה אשר שמו עצמן למטרה משנית לעזור ולתרום לקהילה. חנויות אלה מעניקות לעיתים קרובות חלק מהסחורה שלהן לאנשים מיעוטי יכולת ואף מפרישות חלק מהכנסותיהן לאירגונים ועמותות המיועדות לתמוך באותם אנשים כלכלית.

המאפיינת והמצטיינת בקטגוריה הזו היא רשת חנויות היד השנייה, המופעלת ע"י ארגון ויצ"ו – "הביגודית", כשכל ההכנסות שלה הן קודש להמשך פעילות הארגון ולמען הקהילה.

הביגודית - כל ההכנסות הן קודש להמשך פעילות הארגון ולמען הקהילה

טיפים לרכישת פריטי יד שנייה:

הרבה סבלנות: שלא כמו בחנויות רגילות, שהקונספט שלהן עוסק בנוחות וסדר כדי להנעים את חווית הקנייה והשהות בחנות, בחנויות יד שנייה הקונספט העיצובי הוא שונה לגמרי ובד"כ מוגדר כ"בלאגן אחד גדול". אם אתן מתכננות ברצינות למצוא את המציאות השוות בחנויות הללו, הגיעו עם המון הסבלנות לנבור בתוך כל הבגדים. אני יכולה להבטיח שבמקרה הזה – הסבלנות משתלמת.

 

הכנה מראש: לחנויות יד שנייה יש חוקים משלהן אשר דורשים הכנות מקדימות. אם אתן מתכננות ביקור בחנות יד שנייה השכונתית, אל תשכחו להצטייד במזומנים, ליתר ביטחון, שכן מרבית החנויות הללו לא מקבלות כרטיסי אשראי וצ'קים. כמו כן, אם אתן כאלה שחייבות למדוד כל דבר לפני שאתן קונות – קחו בחשבון שלא תמיד תמצאו בחנות תא מדידה ראוי (אם בכלל) ולכן כדאי להגיע מראש עם בגדים שקל לפשוט/ללבוש בקלות.

 

לבדוק את הסחורה: למצוא פריט שאהבתן בחנות יד שנייה, שבה כל רגע המלאי יכול להשתנות מקצה לקצה, זאת בהחלט סיבה למסיבה. אבל לפני שאתן יוצאות לחגוג בקופה, תבדקו טוב-טוב שאין על הבגד כתמים או חורים, שכל הכפתורים המקוריים מחוברים לבגד ושהרוכסן תקין. אם אתן מקפידות לעשות את זה בחנויות בקניון, על אחת וכמה אתן צריכות לעשות את זה כאן.

 

להתמקח על המחיר: לרוב, אני לא מהאנשים שאוהבים לבקש הנחות או הטבות, בעיקר לא מאלה שהפרנסה שלהם קשורה באופן ישיר להכנסות החנות שבבעלותם. מצד שני, אם אני לקוחה חוזרת או שאני מתכננת קנייה של שלושה פריטים ומעלה אני משתדלת לבקש (בחיוך) מהמוכר/ת שיעגלו לי את המחיר כלפי מטה. לפעמים זה עובד ולפעמים לא – אבל לנסות לא עולה כסף. אם אתן בוחרות לעשות זאת נסו לא לדחוק את המוכרים לפינה ולהכריח אותם לעשות לכן הנחות. תזכרו שגם אם סירבו לבקשתכן – עדיין חסכתן יותר מאשר שהפסדתן.

 

התיידדו עם המוכר/ת: ככל שתגיעו יותר פעמים לאותה החנות ותכירו את הנפשות הפועלות בה, כך יגדלו הסיכויים שלכן שהן/ם יבחרו בכן להיות אחת מבנות המזל שיקבלו הצצה גם על הפריטים היותר שווים שנשמרים בד"כ מאחורי הדלפק או במחסן.

 

(אגב, שימו לב שכל הטיפים הנ"ל מתאימים ורלבנטיים לכל שופינג באופן כללי ולא רק לחנויות יד שנייה)

"כמו חדש", סירקין 5, גבעתיים

הדרך הפשוטה ביותר לאתר את כל חנויות היד השנייה שבקרבת ביתכן היא דרך אינדקס וינטג' ויד שנייה. האוסף המדהים הזה – שהמידע שהוא מציע רק הולך וגדל – הוא פרי יוזמתה ויצירתה של עליזה יתום, תושבת השרון ובעלת רקע מתחום המחשבים, שהתחיל בכלל כפרויקט לימודי.

האינדקס מיועד לכל חובבות דברי יד שנייה, וינטאג' ועתיקות – גם כאלו שלא מכירות את התחום וגם כאלה שרוצות לגלות מקומות חדשים. כנקודת פתיחה אני ממליצה לגשת לעמוד ה"חנויות" להכניס את עיר מגוריכן ולחפש –ודאי תתפלאו לדעת כמה תוצאות החיפוש יעלו.

ההמלצות שלי:

"הביגודית" של ויצ"ו, סניף קינג ג'ורג' ת"א – אחד מהסניפים הכי גדולים של חנויות יד השנייה המופעלות ע"י ויצ"ו. החנות מסודרת להפליא בכל שעות היום ומחולקת לפי קטגוריות לשם התמצאות נוחה. טווח מחירים רחב יחסית (משקל בודד ועד 300 שקלים) בהתאם לפריט.

 

Penny, סוקולוב 41 הרצליה – בתוך פסאג' קטן ברחוב סוקולוב הסואן תוכלו למצוא פינה שכולה רוגע ושיק.בנוסף להיצע הגדול והמכובד של בגדים, תכשיטים ואקססוריז מגוונים, מציעה פני - בעלת החנות הנושאת את שמה – גם תחפושות (לפורים ולהופעות במה) ושמלות כלה להשכרה שנתפרו ע"י אימא שלה, מעצבת שמלות כלה מקצועית.

 

צ'אי בוטיק יד שניה, זרחין 3, א.ת. רעננה - חנות קטנה ומקסימה, שאיך שנכנסים בדלת ניחוחות נפלאים של כביסה נקייה מעלים בך זכרונות מבית אמא. החנות מסודרת לפי נושאים (חצאיות, שמלות, מכנסיים, חולצות) ולפי מידות וצבעים. בעלת החנות מטיילת לה ברחבי העולם ומביאה מדי שבוע פריטים חדשים וכמובן שאפשר גם להביא בעצמכן. בקומה השניה של החנות ניתן למצוא פריטי וינטג' אמיתיים ומעילים מכל השנים.

צ'אי בוטיק

"כמו חדש", סירקין 5, גבעתיים – חנות יד השנייה הזולה ביותר באזור. החנות צפופה יחסית אך עמוסה בכל טוב בכל שעות היום (הסחורה מתחלפת בה בתדירות של פעם ביום). יש להגיע עם סבלנות ואורך רוח לחיפושים אינטנסיביים. כשתכנסו ותראו את ערימת הבגדים במרכז החנות – אל תתייאשו והיו בטוחות שבתוכה מסתתרים אוצרות של ממש. טווח מחירים 5-50 שקלים (תשלום במזומן בלבד).

"וויבערס", דרך מול הים 38, כפר ויתקין – מודה שאני לא רגילה לנסוע למעלה מ-10 דקות לטובת חנות יד שנייה, אבל בשביל "וויבערס" אני תמיד מוכנה לחרוג ממנהגי. חנות רחבת ידיים, מסודרת לפי קטגוריות ולפי מידות (הללויה). במקום תמצאו לא רק בגדים, נעליים ואקססוריז אלא אפילו חפצים מקסימים לבית במחירים נמוכים. כמו כן ראוי גם להתייחס לכך שאת הרכישות שלכן אתן זוכות לקחת הביתה בשקית בד מבגד ממוחזר שנעשה בעבודת יד – גם שיק וגם ידידותי לסביבה.

"וויבערס", דרך מול הים 38, כפר ויתקין 

חשוב לבדוק גם פרסומים לקראת סוף השבוע, שם תמיד יש מכירות שוות. למשל בסוף השבוע הקרוב:

 

"גליתה" –  מכירה של מותגים ובגדי מעצבים יד שנייה. כל הפריטים בין 20 ל 80 ? ובנוסף מבצעים ספונטנים. במכירה יהיו מגוון חצאיות, שמלות, חולצות ז'קטים, מעילים, מכנסיים תיקים ועוד של מנגו, זארה, דיזל, H&M , גאפ, אולד נייבי סיגל דקל, רונן חן, ליוויס, בנטון, רותם והדס ועוד.

 

הפרטים: שדרות קוגל 13 כניסה ב' קומה 3, חולון, יום שישי, 27/1/12 בין השעות 11:00 ל 16:00, יום שבת, 28/1/12 בין השעות 10:00 ל 14:00.

לפייסבוק של גליתה