תעודות המחצית בבתי הספר כבר בפתח ואיתן ההתרגשות והחששות. תגובות המבוגרים אל לתעודת הילד משמעותית, כיוון שהיא משקפת את הציפיות שלהם מהילד ויותר מזה משפיעה על הדמוי העצמי שלו.

 

עוד בonlife:

 

תעודה מהווה למעשה מסמך המשקף את רמת הלימודים של הילד ותפקודו בבית הספר. התפקוד נקרא "תלמידאות" מושג חדש יחסית, המתייחס להשקעת התלמיד באותו מקצוע, הכנת שיעורי הבית, נוכחות בשיעורים והשתתפותו בכיתה. ההתייחסות ליכולות הילד ולהשקעה משתקפות בציון מספרי או הערכה.

 

חשוב לדעת כי כל תלמידי בית הספר זכאים לקבל תעודות וחוזר מנכ"ל מדגיש כי אין לעכב מתן תעודת שליש, מחצית או סוף שנה בגין אי תשלומים או מכל סיבה אחרת. 

ציון להורים או ציון לילד?

אפרת תמרקין, יועצת להורים, ממליצה לחשוב מה התעודה באמת מעידה על ילדינו: "אנחנו יודעים שילד הוא יותר מטוב בתנך או מצוין באנגלית. הדבר היחידי שהתעודה מעידה עליו הוא רמת הידע של התלמיד בחומר הנלמד כרגע בכיתה. התעודה מייצגת את התוצאה, את רמת הידע. אל תשכחו שלפעמים הציון תלוי גם ביחסי הילד עם המורה".

 

"התעודה לא מתייחסת לרצון של הילד, להשקעה שלו, לחוויות שלו או לתסכולים וליכולת שלו. התעודה מתמקדת בפן מאד מסוים ולא במכלול" מדגישה תמרקין.

 

תמרקין פוגשת הורים בעבודתה, כמנחת הורים, הנוטים להעביר את הציפיות שהם, החלומות, השאיפות ואפילו התסכולים שלהם מימי בית הספר לילדיהם: "הורה שהיה תלמיד גרוע רוצה לעשות תיקון ושהילד שלו יצטיין, הורה שחושש מבית הספר יכול להעביר את החש לתלמיד. לא פעם ניסיון לממש את החלומות שלנו דרך ילדינו מוביל לאכזבה, תסכול או כעס".

 

תמרקין מציינת שחשוב לזכור שהתעודה היא של הילד. "התעודה לא מעידה עלינו כהורים טובים יותר או פחות ולא מעידה על היחסים שלנו עם הילד. היא שלו ומתייחסת לציונים במקצועות הלימוד".

התעודדה לא מוצלחת- מה זה אומר?

תמרקין מדגישה כי"מטרתנו לגדל ילד שבטוח בעצמו, אחראי ועצמאי. כדי שהילד יצליח יותר בפעם הבאה מומלץ להעלות את הביטחון העצמי שלו ואת האמונה שלו בעצמו. חשוב לראות את חצי הכוס המלאה, לראות במה הוא הצליח ולא רק את מה שפחות".

 

נסו לוותר על החלטות מידיות כמו "ניקח מורה פרטי", "אין יותר טלוויזיה" וכו ושאלו אותו מה הוא רוצה או חושב לעשות כד להצליח יותר בפעם הבאה.

 

שרי שמואלי, מאבחנת דידקטית מוסמכת ומאמנת אישית לבעלי ADHD מדגישה גם היא כי הציונים הם מדד אחד: "התעודה אמורה לתעד את הישגי הילדים שלנו, לתת להם ולנו משוב אודות ידיעותיהם, אך האם נוכל להסתמך על הציונים כמדד ליכולות הלמידה שלהם? עלינו לזכור, כי לרוב, הציונים אינם משקפים תהליכי למידה ולעיתים אינם מנבאים הצלחה או אי הצלחה לימודית בעתיד".

 

"מן הראוי שנתייחס לתעודות בכבוד, אך בו בזמן נהיה מודעים  לנקודות החוזק של ילדנו, לנקודות הדורשות חיזוק ונגלה ענייניות ורגישות". מדגישה שמואלי.

 

שמואלי מתייחסת לתהליך שכדאי לעשות עם הילד שתחילתו בתחילת שנת הלימודים: " לאורך השנה, היו שותפים לתהליכי הלמידה, הכירו את המורים, דעו מהם נושאי הלימוד ומועדי הבחינות וכך תסייעו לילדכם להיות לומד מאורגן  ויעיל החווה הצלחות".

 

לפני קבלת התעודות ממליצה שמואלי לזכור "שלעיתים קרובות ציונים נמוכים מעידים על קשיים אובייקטיביים בתחומי הרגש או הלמידה, כגון העדר דרכי למידה יעילות, קשיים בשליפת מידע,  קשיי ריכוז, ליקויי למידה, ועוד. ילדכם הנו תלמיד הלומד כיצד ללמוד וגם אם לא הצטיין במאמציו ובהישגיו, אינו ראוי לגינוי, אלא  למציאת הדרך לעורר בו מוטיבציה ואופטימיות".  

 

שרי שמאלי ממליצה על עשה ואל תעשה לפני קבלת התעודה:

1.      כשבוע לפני חלוקת התעודות שבו  עם ילדכם ובדקו עמו מהן ציפיותיו .

2.      הדגישו כי תהליך הלמידה הוא המשמעותי ולאו דווקא הציון המספרי.

3.      גלו הערכה להצלחותיו, מאמציו, התגייסותו ורצינותו, חזקו התנהגות חיובית.

4.      אל תשוו את הישגיו להישגי אחיו, אין בכך תועלת, רק  פגיעה בדימוי העצמי.

5.      הביעו רצון ושמחה להיות שותפים וזמינים ללמידה, סיוע  ותמיכה .

6.      במידה והישגיו נמוכים, או  שהוא מסרב ומתבייש להציג בפניכם את התעודה, גלו חמלה וסבלנות ללא שיפוטיות, במידת הצורך שתפו את המחנכת.