החדשות על התאומים, בני ה 4 חודשים, שהגיעו לבית החולים עם שברים העלו אצל הורים רבים שאלות מהותיות הקשורות לטלטול והעלו תחושות קשות. אתמול בלילה דווח כי וועדה מיוחדת קבעה מוות מוחי לאחד התאומים.

 

טלטול התינוק לרוב נעשה כשהתינוק בוכה זמן רב ולא נרגע וכל מאמץ שההורה עושה לא עוזר ולא מרגיע את התינוק. במקרים אלה הורים רבים מרגישים חסרי אונים, עייפים, מבולבלים ולעיתים בלי מחשבה מוקדמת, מאבדים שליטה ואוחזים בתינוק באזור בית השחי ומטלטלים את התינוק.

 

חשוב להבהיר שהטלטול הוא מעשה אלימות והתעללות בתינוק. תסמונת טלטול התינוק אופיינית לתינוקות עד גיל שנה בערך. מחקרים מציינים כי מרבית המקרים המטלטל הוא גבר, אבי התינוק או אב חורג.

 

אין נתונים מדויקים על התופעה בעולם. מעריכים כי בארצות הברית נפגעים  כ- 1600 תינוקות בשנה לאחר שטולטלו על ידי ההורים או על ידי מישהו קרוב המטפל בהם. 25 אחוזים מהמקרים מסתיימים במוות התינוק המטולטל שאר מקרי התינוקות שמגיעים לטיפול או אובחנו ככאלה שעברו טלטול, מסתיימים בנכות פיסית, עיוורון או בעיות נוספות.

 

כיום רופאים ואחיות טיפת חלב לא מסבירים מספיק להורים מהו טלטול, ומה הסיכונים בטלטול. אין ספק שהורים רבים מבולבלים ומתקשים להבין מהו טלטול שמסכן את חיי התינוק. האם מותר לנענע את התינוק על הידיים בכדי להרדים או להרגיע אותו, האם ניתן לקפוץ עם התינוק על כדור פזיו? האם לנדנד את המיטה או העריסה של התינוק כדי להרדימו וכו'?

 

חשוב לזכור שמגע הוא דבר טוב לתינוק אך חשוב להחזיק את ראש התינוק ולעשות תנועות עדינות.

איזה נזק עלול להיווצר מטלטול התינוק?

הטלטול עשוי לגרום לנזקים רבים ויכול לגרום למוות.

·         עיוורון

·         פרכוסים

·         שיתוק

·         פגיעה נוירולוגית

·         נזק מוח

·         שבירת עצמות

·         פגיעה נפשית

 

למה טלטול התינוק כל כך מסוכן?

ראש התינוק כבד יחסית לשאר הגוף ובמקביל שרירי הצוואר אינם מפותחים מספיק כדי להחזיק את הראש בזמן הטלטול ולכן הראש נפגע ראשון מהטלטלה. המח קטן יחסית ואינו ממלא את הגולגולת כמו אצל מבוגרים ולכן המח זז קדימה ואחורה ומתנגש ב"קירות" הגולגולת, כתוצאה מכך כלי דם רבים שמזינים את המח עלולים להיקרע ולהתפוצץ.

 

איך נמנע את טלטול התינוק?

כשאתם מרגישים שאתם עומדים לאבד שליטה, צאו מהחדר גם אם התינוק בוכה, לכו לקחת אוויר ולשתות מים. במקביל התקשרו לחברים, משפחה, שכנה, או כל אדם אחר שיכול לעזור לכם במיידי. כיום ניתן לבקש עזרה מקצועית מאנשי מקצוע רבים שאיתנו לכם את הכלים איך להתמודד עם בכי התינוק ואיך להרגיע אותו.

 

טיפים הרגעת התינוק הבוכה:

·         נסו להציע לתינוק מוצץ או בקבוק. אם האם מניקה נסו להניק את התינוק.

·         דברו אל התינוק או שירו לו שיר, במידה ואתם לא מרגישים נח לשיר או לדבר, הפעילו מוסיקה ברקע שהווליום יעלה על בכי התינוק.

·         קחו את התינוק על הידיים במצב אנכי, אם התינוק אוהב ורגיל להיות במנשא, הניחו אותו במנשא וטיילו איתו בבית  או מחוץ לבית ובמקביל דברו אל הילד.

·         החליפו חיתול

·         נסו להרדימו בדרך שהוא רגיל

·         הניחו את התינוק בעגלה וצאו לטיול בחוץ

 

מוזמנים להמשיך לדון בנושא בקבוצת "אמהות עייפות"