בימים אלו, כשפרשת ההטרדה המינית לכאורה בלשכת ראש הממשלה עוד מתמקדת באירוע שהיה או לא היה ורגע לפני שהמוקד הופך להיות עובדת הלשכה, חשוב שנעצור כולנו ונשאל את השאלות שחייבות להשאל:

 

עוד ב-onlife:

 

1. מדוע היא לא התלוננה?

2. מדוע התלוננה רק עכשיו?

3. מדוע התלוננה ומה היא מקווה שיצא לה מזה?

 

אלה השאלות שחייבות להשאל, שאלות שהתשובה להן כלל לא משנה, שאלות שהתשובה להן כלל לא אפשרית, שאלות שסותרות זו את זו, שמבטלות זו את זו ויחד עם זאת - חייבות להשאל.

 

לא משנה מה עושה נפגעת הטרדה מינית (או הטרדה מינית לכאורה) - היא זוכה לאחת משלוש השאלות הללו: אם יצאה בזעם מאירוע ההטרדה ופנתה במהירות להגיש תלונה -  אין ברירה אלה לשאול מדוע רצה כאילו דולקים אחריה, מה קיוותה להשיג בהגשת התלונה ומי בדיוק שלח אותה?

 

אם התמהמה, התלבטה, התבלבלה, התביישה והסתגרה - נשאלת מדוע התלוננה רק עכשיו? זה בכלל לא הגיוני, אולי היא משקרת?

 

ואם הכירה היטב פרשות קודמות לזו שלהנשים שהיו גם הן רק אות עד שפניהן נחשפו, כתובת ביתן הוצגה, עבר אפל הודבק להן ושנים רבות נלקחו מהן ובחרה שלא לשכב על הגדר בשם מערכת שאינה יודעת להגן עליה וחברה שמבקשת למצוא בה אשם - נשאל בלי להמתין לתשובה - מדוע היא לא מתלוננת? ממה היא מפחדת? מה יש לה להסתיר?

 

ולעתים נשאלות כל השאלות גם יחד - כי מה זה באמת משנה? התשובות הרי לא רלוונטיות, מספיק רק לשאול את השאלות בשביל לשרוט עור של פיל, בשביל לאטום כל סדק שנפער בתוך קשר השתיקה. השאלות ממשיכות להגיע - בכל מקום, מכל כיוון, נרמזות בתקשורת (כנראה שעד שבוע הבא כבר ישאלו בריש גלי), נשפכות בשיחות סלון וברשת.

 

למה הטרדה מינית שכיחה יותר מקידום?

השבוע מתפרסם סקר של משרד התמ"ת שמדווח על כך ש-20% מהנשים חוו הטרדה מינית במקום עבודתן. 156,000 נשים פחות או יותר. אולי עכשיו, לנוכח הנתונים הבלתי נתפסים הללו, נוכל לראות שאת השאלות הקשות שאנו מפנים כלפי הנשים המוטרדות עלינו להפנות כלפי עצמנו.

 

עלינו לשאול את קברניטי המדינה, עלינו לשאול את המעסיקים הגדולים במשק, עלינו לשאול כל גבר ואישה בעמדת סמכות, עלינו לשאול בני נוער בבתי ספר, מפקדים בצבא, מנהלים ומנכ"לים - עלינו לשאול אותם מדוע.

 

מדוע הטרדה מינית שכיחה יותר מקידום? מדוע מקומות עבודה אינם בטוחים עבור נשים? מדוע נשים שמוטרדות מוצאות עצמן מחוץ לארגון? מדוע הארגון ומנהליו אינם כתובת עבור נשים מוטרדות?

 

התשובות לכל השאלות הקשות נמצאות בנו, כחברה. אנחנו הסיבה לכך שנשים לא מוכנות להתלונן, אנחנו הסיבה לכך שנשים אוחזות בסוד הנורא במשך שנים עד שהוא בלתי נסבל עבורן, אנחנו הסיבה לכך שנשים שמתלוננות על הטרדה מינית משלמות מחיר חברתי נוראי.

 

אבל כאן בדיוק מגיעה נקודת האור - אם אנחנו הסיבה לכך, הרי שהתיקון יכול לבוא גם מאיתנו. אם נפסיק לשאול את השאלות שחייבות להשאל ונשכיל לעמוד במקום ולהקשיב לסיפור של אחת מתוך 156,000 נשים שהוטרדו מינית בשנה החולפת, לא נצטרך לשאול שאלות, לא נחפש תשובות, נתחיל באומץ ליצור את השינוי.

 

 

1202 - קו סיוע לנשים ולנערות נפגעות תקיפה מינית

1203 - קו סיוע לגברים ולנערים נפגעי תקיפה מינית

02-5328000 - קו סיוע לגברים ונערים דתיים וחרדים נפגעי תקיפה מינית

02-6730002 - קו סיוע לנשים דתיות