תקופה זו מאופיינת בהנאה רבה כאשר אתם ההורים צופים בתינוקות שלכם ההופכים בהדרגה להיות חוקרים קטנטנים המגלים כי ביכולתם לעשות לא מעט דברים. ההתפתחות בתחומים השונים בחודשים אלו מאוד מהירה. מיום ליום התינוק משכלל את יכולותיו המוטוריות והקוגניטיביות ומשחק בהנאה רבה.
איך הוא לומד לעשות את אותם הדברים?
התפתחות תנועה
מה התינוק שלך יכול לעשות?
|
מה אתם יכולים לעשות?
|
- התינוק כבר יכול לשלוט בגופי
|
- ארגנו את הסביבה כך שהתינוק יוכל לנוע במרחב הפתוח בביטחון והנאה
|
- התינוק יכול לשבת בכוחות עצמי (עם תמיכה מעטה) וכך אני יכול לחקור ולגלות דברים חדשים
- כבר בגיל 7 חודשים.
- בהדרגה התינוק יושב כבר ללא תמיכה, על בסיס רחב אומנם אבל כבר מסוגל לסובב ראשו לצדדים.
- בזמן הארוחה התינוק מאושר לשבת על כסא אוכל, קושר בבטחה ועם מגש ונהנה לאכול את ארוחות עם כל יתר בני המשפחה.
-
|
- סדרו את הבית באופן בו הילד יוכל לנוע בחופשיות ותמנעו ככל האפשר תאונות – כסו שקעים חשמליים, הרימו עציצים ודברים שבירים.
- דאגו שהצעצועים יהיו בלתי שבירים, ללא פינות חדות וגדולים כך שהתינוק לא יוכל לבלוע אותם.
- הימנעו משימוש במפות – תינוקות אוהבים למשוך אותן.
-
|
- התינוק עשוי לזחול ואף לעקוף רהיטים (כבר בגיל 7 חודשים).
- ובגיל 9 חודשים כבר יכול לזחול היטב, כשיש בידיו צעצוע
- הוא יכול לעלות במדרגות בזחילה
- .
|
- אפשרו לתינוק לנוע במרחב כך יפתח קואורדינציה ויחזק את שריריו.
- תנועה במרחב תאפשר לו לחקור את הסביבה ולשכלל את יכולת ההתמצאות במרחב.
- שחקו איתו בתופסת, גם אתם רדו וזחלו על הרצפה.
- הניחו חפצים על הרצפה מעבר לטווח התפיסה כך תעודדו את זחילתו.
|
- התינוק לפעמים אפילו מצליח למשוך את עצמו כלפי מעלה ולעמוד בעזרת תמיכה על רהיטים (כבר בגיל 7 חודשים).
- אבל לרוב קשה לו לחזור לישיבה ולכן מרבה ליפול וזקוק להשגחה צמודה.
|
- לעולם אל תניחו את הילד בתוך הליכון (כזה שהילד יושב בתוכו) המהווה את אחד הגורמים העיקרים לפציעות בבית.
|
- בגיל 9 חודשים לפעמים מצליח לעמוד למספר רגעים.
|
|
- התינוק יכול להרים חפצים קטנים ולהשתמש באגודל ובשאר האצבעות.
- והתינוק מכניס הכל לפה - אוכל וכל דבר אחר הנמצא בסביבתו.
|
- אפשרו לתינוק לאכול לבדו אוכל חתוך המוגש לו על משטח כסא האוכל, אפילו אם הרצפה מתלכלכת.
- תנו לו גם לשתות מכוס סגורה בעצמו.
- שימוש בכפית הינו תרגול מצוין. אומנם בתחילה הוא ינופף בה, ינשוך ויתקשה לכוון אותה לפיו אך במהרה יעשה זאת תוך שליטה .
- שכללו את מיומנויות המוטוריקה העדינה למשל באמצעות הכנסת צימוקים לקופסא עם פתח צר.
-
|
התפתחות רגשית וחברתית
מה התינוק שלך יכול לעשות?
|
מה אתם יכולים לעשות?
|
- התינוק כבר מתקשר איתכם ומתחיל לפתח אישיות משל עצמו
|
- השתמשו במילים כדי לתאר חוויות ורגשות ואפשרו לו ליזום ולגלות
|
- התינוק ממלמל המון. וכשאתם מדברים איתו הוא מגיב ומשמיע קולות חזרה.
|
- חקו גם אתם את פעולות, קולות ותנועות התינוק. כך תעודדו שמירה על קשב משותף לאורך זמן.
|
- התינוק משתמש בקולות כדי להביע רגשות כמו שמחה וכעס.
|
|
- התינוק מחכה תנועות שאתם עושים כמו לנפנף "בי-בי" ולנענע את ראשי כדי להגיד "לא".
|
|
- התינוק עשוי ליהנות ממפגש עם אנשים חדשים ויכול גם לגלות חשש ולהזדקק לזמן כדי להתרגל
|
- למדו מהם העדפות התינוק שלכם ? מה האופי שלו ? האם הוא חברותי או חושש מזרים ?
|
- התינוק עשוי לאהוב קולות ורעשים חזקים ולהיות בתנועה כל היום או עשוי להיות שקט יותר וצופה ממרחק
-
|
- האם הוא פעיל יותר מאחרים ומה הוא מעדיף לעשות ?
- קבלו את העדפות התינוק וגרו אותו בהדרגה.
|
- כשהתינוק מתעורר לבד אפשרו לו לשחק מעט במיטה.
|
- כדי לפתח עצמאות אפשרו לתינוק להעסיק עצמו למספר דקות לבד – בהשגחה כמובן.
-
|
התפתחות קוגניטיבית
מה התינוק שלך יכול לעשות?
|
מה אתם יכולים לעשות ?
|
- טווח הקשב של התינוק כבר ארוך יותר. הוא מצליח להתמיד בפעילות אחת למספר דקות.
|
- קראו לו סיפורים קצרים, שחקו איתו במגוון משחקים – גלגול כדורים, הכנסת צורות לקופסאות ועוד.
|
- התינוק לומד לחשוב ולפתור בעיות. כשהצעצוע נופל על הרצפה הוא מחפש אותו.
- התינוק מבדיל בין קרוב לרחוק.
|
- תנו לתינוק לחקור משחקים מגוונים ומעניינים כמו משחקים שבהם ע"י לחיצת כפתור מושמע צליל או מתגלה דבר חדש, הזזת צעצוע על ידי משיכת חבל וכד'.
- עודדו אותו לפתור בעיות פשוטות למשל הרעישו בחפץ והחביאו אותו כדי שיחפש את הרעשן.
|
- התינוק מנסה להבין איך דברים עובדים ע"י חיקוי מה שאתם עושים.
- לתינוק יש זיכרון טוב והוא מגיב בהתרגשות לאירועים החוזרים על עצמם.
|
- בסבלנות רבה שחקו עם התינוק, חיזרו שוב ושוב על אותם הפעולות.
- הסבירו במילים פשוטות מה אתם עושים ומה אתם רואים.
|
- התינוק מחקה קולות דיבור . הוא מרבה לומר דא,בא, קא ובהמשך עשוי להגיד "אמא" או "אבא" בלי כוונה.
|
|
- בגיל 8 חודשים הוא כבר מבין את המשמעות של כמה מילים, מגיב לשמו ויודע מה זה בקבוק , אמא ועוד מילים עליהם אתם חוזרים מספר רב של פעמים.
|
- דברו עם התינוק בליווי ג'סטות (תנועות) ע"מ לעזור לך להבין את משמעות המילים למשל אמרו "שלום" ונענעו בידיכם. אמרו "לא" והניעו את ראשכם.
|
- בגיל 9 חודשים התינוק כבר מתחיל להבין הוראות פשוטות וקצרות.
|
|
- התינוק לומד לבנות מגדל של 2 קוביות.
|
- בנו מגדל מכוסת בגדלים שונים, תוך כדי הסבירו מה אתם עושים.
|
כאשר אתם עושים שימוש במדריך זה זכרו כי ייתכן וילדכם רוכש מיומנויות מהר או לאט יותר מהמתואר ועדיין גדל מצוין. טווחי הנורמה רחבים ואולם אם אתם מתלבטים פנו לגורם מוסמך – רופא הילדים או לטיפת חלב