בתקופה זו התינוק גדל מתקשר וההורים חווים רגעים קסומים שהתייחסות להתפתחות וליכות של התינוק לתקשר. בשלב זה ניתן להבין את כוונותיו והא כבר מצליח יותר מבעבר להבהיר את רצונותיו. התינוק כבר מתקרב לשנתו הראשונה, הבנתו מתרחבת ומשחק מהווה עבורו מרחב של למידה והנאה. כיצד הוא מספר לנו מה הוא רוצה?
התפתחות תנועה
מה התינוק שלך יכול לעשות?
|
מה אתם יכולים לעשות ?
|
- התינוק זוחל בכל מיני צורות – לפעמים על הבטן, לפעמים עם ידיים ועל הברכיים, ולפעמים אפילו מושך את עצמו בגרירות עם הישבן.
|
- ספקו לתינוק מרחב גדול ובטוח לזחילה ולימוד מיומנויות חדשות כמו עמידה וצעידה. יש מגוון רחב של צורות זחילה המהוות הכנה להליכת ארבע (ידיים ישרות ועל הברכיים).
|
- התינוק עומד כבר לבד !
- בתחילה התינוק מושך עצמו למעלה בעזרת חפץ או עזרה אבל לקראת 11 חודשים הוא כבר עושה זאת לבד.
|
- המעבר לעמידה נעשה פעמים רבות כאשר התינוק מושך עצמו כלפי מעלה והרגליים נותנות את נקודת התמיכה. כדי שיוכל להתאמן בכך הנמיכו את גובה המזרון במיטה ואל תשכחו להקפיד לנעול את מעקה המיטה.
- אל תנעלו לו נעליים מיד לאחר שהחל לעמוד. הוא זקוק להם רק לאחר שילך עצמאי ומחוץ לבית. בחורף הלבישו לו גרביים מונעות החלקה.
- אל תאיצו בו ללכת או לעמוד . לשם כך הוא זקוק לתשתית גופנית יציבה – שרירים חזקים הפועלים בתאום ביניהם.
|
- התינוק גם מתיישב בקלות (ללא נפילה וחבטה) מעמידה.
|
|
- בגיל 10 חודשים התינוק מצליח ללכת מספר צעדים עם תמיכה, הוא נעזר בהליכה סביב רהיט או מתקדם עם עזרה אבל שימו לב – בגיל 12 חודשים הוא עשוי ללכת כמה צעדים לבד וממש עוד מעט, הליכה תהיה עניין של שיגרה.
|
- ההליכה הראשונית נעשית בדרך כלל עם פיסוק רחב, רגליים ישרות ומסובבות הצידה על מנת להגדיל את בסיס התמיכה. בנוסף, הידיים נמצאות למעלה, מאוגרפות וחגורת הכתפיים נוקשה.
- התינוק מחפש מקומות גבוהים להיאחז בהם או חפצים שונים הניתנים לדחיפה כמו כיסא קטן או עגלה.
- כאשר אתם רוצים לעזור לו ללכת תנו תמיכה באזור חגורת הכתפיים כאשר אתם עומדים מאחוריו ולא כאשר אתם נותנים לו יד אחת והולכים לצידו.
|
- התינוק מצליח לטפס על כסא נמוך ולרדת ממנו
|
- בעת ישיבה בסל קל או בכסא האוכל הקפידו לקשור את התינוק. הרצון לנוע, לשנות מנחים עשוי להיות מסוכן עבורו. כמו כן, את תושיבו אותו על הספה או במיטתכם ללא השגחה.
|
- התינוק מסוגל לטפס במדרגות אומנם בזחילה, אבל לקראת גיל שנה הוא עושה זאת גם באמצעות תמיכה- מחזיק במעקה ועולה.
|
- אם בביתכם מדרגות הקפידו להציב מחסומים
|
- התינוק עושה שימוש נפלא בכפות ידיו –אוחז מספר חפצים בו זמנית ומעביר אותם מיד ליד, מצליח להוריד את הגרביים לבד
|
- עודדו שימוש במשחקים שונים ואפילו כלי מטבח עשויים להיות אוצרות מדהימים. בעזרתם, יוכל התינוק ללמוד לתאם בין 2 הידיים, לחזק את שריריו לחקות את מה שהוא רואה ובעיקר להנות ממשחק.
|
- התינוק מצליח לאחוז ולהרים חפצים קטנים בעזרת אחיזת פינצטה (אגודל ואצבע)
|
- תוכלו להוסיף גם באמבטיה משחקים המפתחים מיומנויות מוטוריות עדינות כמו ברווזון מצפצף, ספוגים בצורות שונות, כך יוכל להנות משהיה באמבטיה, לפתח דמיון ולשפר מיכולות מוטוריות עדינות.
- הקפידו שלא להשאיר אותו לבד באמבטיה גם אם הוא יושב ב"טבעת אמבט".
|
- התינוק אוחז בקלות בכוס, שותה ואוכל לבד עם ידיו . ואם כפית אמא נותנת לו והוא מכוון אותה היטב (בגיל 11 חודשים).
|
·
|
- · התינוק עוזר להורים או למטפלים בו להלביש אותו בגדים כשהם לא ממהרים (מושיט את ידיו ורגליו.
|
|
התפתחות רגשית וקוגניטיבית
מה התינוק שלך יכול לעשות ?
|
מה אתם יכולים לעשות?
|
- אוהב לחקות את הבעות הפנים של המבוגרים ואפילו את פעולותיכם. הואמדבר כמו אבא בטלפון ולוחץ על המקלדת של אמא.
|
|
- גם אם לא מרשים לו לגעת בשלט הוא ימשיך, למרות שהוא מבין.
|
- התינוק שלכם כבר מבין את משמעות המילה "לא" ומתחיל לבדוק גבולות – מה מותר ומה אסור. חשוב שתגלו עקביות והעבירו מסרים ברורים שאינם ניתנים להבנה באופנים שונים. התינוק כמעט בן שנה ושואף להשיג עצמאות ושליטה.
- שימו לב - חינוך והצבת גבולות לא מתחילים בבר המצווה, אלא כבר עכשיו בגיל שנה !
- התינוק מתעניין, חוקר ובעל מטרה. ארגנו את הבית בבטחה לתינוק כך תבלו יותר זמן במשחק והנאה ופחות זמן באמירת "לא" ובשמירה.
|
- היא נהנה לשחק אתכם ב"זרוק והרם". אני זורק מהמיטה/מהכסא שלי חפצים ואתם מרימים.
|
|
- זכרו שיש לתינוק כבר אופי! ולכן לפעמים הוא עקשן, ולא עושה רק מה שמוסכם.
|
- בתקופה זו התינוק הגדל מפתח אופי משלו ונדרש ללמוד לשחק מספר דקות לבדו, להרגיע את עצמו אבל לעיתים קרובות אתם צופים בשינויים חדים במצבי הרוח שלו.
|
- כשהולכים עם התינוק למקומות חדשים הוא יכול להביע פחד או חשש מזרים. אני נצמד להורה.
- התינוק יודע שדברים ממשיכים להיות קיימים אפילו כשהוא לא רואה אותם.
- ולכן, כשאתם הולכים ומשאירים אותו במשפחתון הוא בוכה כי הוא מבין ויודע שאתם שם.
|
- בגיל 12 חודשים הילד חווה נפרדות מכם. הוא מודע יותר לעצמו ומגלה חשש ממקומות חדשים ומאנשים זרים. חוויה זו עשויה להופיע מוקדם יותר (סביב 8 חודשים) אך התמודדות יעילה שלכם עשויה לקצר את משך זמן התופעה. העבירו מסר של ביטחון. כשאתם נפרדים ממנו במסגרת החינוכית לעולם אל תיעלמו בלי לומר שלום. זה עושי לקלקל את האמון שהוא רוכש בכם ואל דאגה כחלק מההתפתחות עליכם להכינו להתמודדות עם תסכולים.
|
- הוא מבין ומביע רגשות ואוהב שמחבקים אותו
|
- התינוק מביע מגוון רגשות בדרכים מגוונות. במקביל הוא כבר מפתח הבנה לרגשות של אחרים – שלכם ואף של חבריו למסגרת החינוכית .
|
התפתחות שפתית
מה התינוק שלך יכול לעשות?
|
מה אתם יכולים לעשות ?
|
- התינוק אומר מספר מילי כמו אבא ואמא וחוזר על מילים והברות
|
- בשלב זה התינוק מתחיל להבין את משמעותם של מילים רבות בהם עשיתם שימוש במהלך השנה הראשונה.
- הוא מבין יותר מאשר הוא מסוגל לבטא.
- הוא עשוי לומר כמה מילים פשוטות.
- עודדו אותו להביע את עצמו גם אתם מבינים את כוונתו המתינו בסבלנות. זה חשוב עבורו לפיתוח השפה, האישיות ולהרגשת הסיפוק.
|
- התינוקכבר מבין הוראות פשוטות כמו "תן לי את הכפית" או "הבא את הכדור" ואפילו מצליח לעשות זאת.
-
|
- המשיכו לעשות שימוש נרחב בשפה. תארו מה אתם עושים, הרחיבו לגבי פעולות השגרה ("אחרי שתיית בקבוק החלב תלך לישון") וגם לגבי אירועים מיוחדים.
- זה עוזר לו בלמידת השפה, בהבנת השגרה ומאפשר לו להבין את רצף הפעולות ולדעת להתכונן להם מראש.
- תארו במילים את מה שהוא עושה "זרקת את המשחק חזק על הרצפה ועכשיו הוא שבור" כך יוכל ללמוד על סיבה ותוצאה.
|
|
|
- כשאתם מחביאים לתינוק חפצים מתחת לכרית הוא מיד מוצא אותם
|
- הרבו לשחק עם התינוק במחבואים – עם חפצים שונים כך תחזקו אצלו את הידיעה כי מה שנעלם – אכן ממשיך להיות קיים, אבל גם חוזר בחזרה.
- באמצעות חזרה על משחקים אלו במרחבים שונים ועם מגוון חפצים תקלו עליו בפרידה מכם בלילה ובבוקר עם כניסתו למסגרת החינוכית.
|
|
- אפשרו לתינוק לחזור שוב ושוב על אותן הפעולות. חזרה מאפשרת לו לשכלל את המיומנויות ולשחק בהנאה.
|
- שם טבעות בגדלים שונים על מוט.
|
- נסו לשכלל ולהעלות מדרגה ביכולות המשחק של התינוק לאחר שתחושו כי הוא כבר שולט באותן המיומנויות המשחקיות. למשל הוסיפו עוד קוביות למגדל, בנו מגדל מקוביות קטנות יותר, הניחו את הקוביות הפעם על משטח אחר וכד'.
|
- אוהב לשרבט סימנים על הדפים, בצבעים עבים
-
|
- לאחר שתינוקכם רכש שליטה על ידיו, הוא מחקה את מה שאתם עושים בידיכם. רכשו צבעים שאינם רעילים, שרבטו משהו על נייר.
- אם תתנו גם לו צבע פסטל בידו, ינסה אף הוא את כוחו.
|
- אוהב כשאתם מקראים לו ספרים
|
- התינוק נהנה מהקראת סיפורים קצרים, מסוגל בעצמו לדפדף בספרים קשים ומזהה דמויות במהלך ההסתכלות בספר.
|
כאשר אתם עושים שימוש במדריך זה זכרו כי ייתכן וילדכם רוכש מיומנויות מהר או לאט יותר מהמתואר ועדיין גדל מצוין. טווחי הנורמה רחבים ואולם אם אתם מתלבטים פנו לגורם מוסמך – רופא הילדים או לטיפת חלב