התפתחות תקשורתית גיל 9 ? 12 חודשים
החל מגיל 9 חודשים התינוק נמצא בשלב המלמול המשתנה והוא מסוגל להפיק רצף של הברות שונות לדוגמא: bapa, babu,.
התינוק מתחיל לחקות את הסובבים אותו (ג'רגון). מדובר בחיקוי של האינטונציה של הדיבור של המבוגר בתוספת רצפים של הברות. הג'רגון נשמע כמו בדיוק כמו דיבור אך בנוי מצלילים וחלקים של מילים .
התינוק יתחיל בשלב זה להשתמש בצירופים קבועים של צלילים בכדי להביע את עצמו למשל am אוכל. Uלבקבוק וכו'
בשלב זה התינוק מוכן להתנסות בהפקת מילים משמעותיות ראשונות ואכן לקראת סוף התקופה נתחיל לשמוע מילים בודדות. התינוק יבחר להשתמש במילים המתארות את סביבתו הקרובה: אמא, אבא, אור, הב (לכלב). המילים הראשונות יהיו מורכבות בדרך כלל מהברה בודדת. לדוגמא – MAלאמא.
בשלב הקודם התינוק התנסה ותרגל מגוון עצום של צלילים. בשלב הנוכחי התינוק יתחיל לצמצם את המגוון וישתמש בצלילים הדומים יותר ויותר לשפת האם שלו. ז"א שבמשפחה דוברת עברית הצלילים שהתינוק מפיק יהיו יותר ויותר זהים לצלילים שבהם משתמשים בשפה העברית. צמצום זה הוא חלק מההתפתחות הטבעית ומסייע לתינוק להתחיל להשתמש במילים משמעותיות בשפת אימו.
.
לקראת גיל שנה התינוק מבין מילים, הוא מזהה אנשים מוכרים, מזהה חפצים מוכרים ומתחיל לזהות חלקים בגופו (אפשר לשאול אותו שאלות כמו איפה אף? והוא יצביע על החלק המבוק/)
התינוק מסוגל לשכלל ולפתח את התקשורת עם המבוגר ומגלה כי הוא יכול להיעזר במבוגר בכדי להשיג את המטרה שלו. בהמשך התינוק יכול להשתמש בjoint attension– תשומת לב משותפת. לדוגמא אמא יכולה להראות תמונות בספר והתינוק יקשיב ויעקוב אחרי ההצבעה. הוא יוכל גם להצביע על חפץ ולהוסיף קול בכדי למשוך את תשומת הלב של המבוגר.
הוא יכול גם להשתמש גם בgoint action , פעולה משותפת, ולבצע פעולות ביחד עם המבוגר, לדוגמא לשחק ביחד בכדור.
טיפים להורים:
כל דבר שהילד עושה על מנת להודיע על צרכיו, על רצונותיו ועל הדברים שמעניינים אותו הוא תקשורת. זה יכול להיות בכי, יללה, ג'סטה וגם צלילים ובהמשך מילים ומשפטים.
היו ערים וקשובים לניסיונות התקשורת של הילד ותנו להם חיזוקים מידיים. החיזוק יכול להיות ע"י הקשבה, חיקוי, היענות , ביצוע הבקשה של הילד וכו'. התייחסות זו תגביר את בטחונו העצמי של הילד, תיתן לו תחושה של יכולת ותעודד אותו להמשיך ולנסות לתקשר.
רכישת השפה היא תהליך טבעי לכן מומלץ "לנצל" מצבים יום יומיים כמו אכילה, רחצה, טיול, על מנת לשוחח עם הילד ולהסביר לו בצורה נעימה במילים פשוטות מה אנחנו עושים. לילד חשובה החזרה על המילים והוא ירגיש נינוח, בטוח והעיקר – מתייחסים אליו.
בכל שלב, אך בעיקר בשלב שבו מופיעות מילים ראשונות חשוב לחקות ולחזור על מה שאמר הילד. ע"י כך הילד יבין שהוא "בדרך הנכונה" וימשיך לרכוש מילים חדשות.
מומלץ לשמוע ולבצע ביחד עם התינוק שירי משחק המבוססים על חיקוי הדדי ומשלבים מוסיקה, תנועה ומילים פשוטות.
כאשר הילד אומר מילה בודדת או חלק ממנה נחזור אחריו ונדגים לו את המילה השלמה ובהמשך נשלב את המילה שאמר בתוך משפט. לדוגמא – הילד אמר "דו" לכדור ואנו מגיבים: "נכון, הנה כדור". תגובה מסוג זה תסייע לו לשפר את הביצוע של המילים הקיימות ולרכוש מילים חדשות.
חשוב לזכור כי מערכת הדיבור של הילד עדיין מתפתחת ולכן לא נתקן את ההיגוי של הילד בשלב זה.