אחיות בריאות התלמיד עלו לכנסת במטרה להשתתף בכנס חירום שיזם ח"כ דב חנין. סיבת הכנס היא הפרטת שירות האחיות בבתי הספר והפיכתן לעובדות קבלן. לפני כ- 4 שנים הוחלט להפריט את שירותי הבריאות בבתי הספר ואחיות, שעבדו עד אז כעובדות משרד הבריאות, הפכו לעובדות קבלן.

 

2 ספקים שונים החליף משרד הבריאות בשנים הללו ושני הספקים לא עמדו במשימה. נתונים שנאספו בסוף שנת הלימודים הקודמת הראו כי השרות הרפואי שניתן לתלמידי בתי הספר בעייתי, חסר ולא עונה על הצורך לשמור על בריאות התלמידים והקהילה.

 

ההפרטה פגעה בשירות הניתן לתלמידים ובאחיות עצמן. 30% מתלמידי בתי הספר לא חוסנו בחיסונים מסל הבריאות, בגלל בעיית כוח אדם. 50% מהתלמידים לא עברו בדיקות מעקב הנדרשות, כדי לאתר בעיות גדילה, השמנה חריגה או בעיות התפתחות.

 

ועדה מטעם משרד הבריאות, שהתכנסה לבדוק את נושא ההפרטה קבעה כי ההפרטה נכשלה ותלמידי ישראל בבתי הספר לא זוכים לשירותים רפואיים בסיסיים. מוריה אשכנזי, יו"ר חטיבת אחיות בריאות הציבור בהסתדרות האחיות מסבירה חלק מהבעיה: "לפני ההפרטה היו 600 אחיות, היום יש 220. מי שיכלה לברוח מהמקצוע ברחה. במקום שתהיה אחות הנוכחת בבדדיקת רופא מכניסים פרמדיק גבר או לפעמים אף את הנהג שנותן את החיסונים". 

 

המדינה מפקירה את הילדים

ח"כ חנין טוען כי מדובר על בעיה חמורה: "המדינה מפקירה את הילדים. הפרטת אחיות בתי הספר היא מהלך מוטעה, מזיק ופוגעני. היכולת שלהן לעבוד נפגעה, תנאי העבודה והיכולת שלהן לתת מה שאחות בתי ספר אמורה לתת. עובדת קבלן הרצה מבי"ס לבי"ס לא יכול לבצע מעקב ראוי והולם. המדינה מפקירה את הילדים למערכת בעייתית ושגויה".

 

אילנה כהן,יו"ר הסתדרות האחיות: :"המאבק של החזרת השירות למדינה מתנהל כבר מספר שנים. השירות הזה היה לתפארת מדינת ישראל. מכל העולם בא ללמוד מאיתנו. התפיסה הכלכלית של הפרטה התוותה את המהלך ולא שום שיקול מקצועי ענייני. אנחנו מפקירים את ילדי ישראל בידי קבלנים. האחיות הן עובדות קבלן במשימתם. מחסנים את הילדים שמחסנים עופות. האחות קמה בבוקר ולא יודעת לאן היא הולכת. אגף התקציבים הלאים את משרד הבריאות. הוא המנהל את משרד הבריאות. השירות לא ניתן לילדי ישראל". 

 

"אנחנו צריכים לעצור את התופעה הזאת" מדגישה כהן. "אחיות של בריאות התלמיד ילכו לשביתה. אחיות זה מקצוע. זה לא רק חיסונים. יש מגוון בעיות. היום סגרו את חדרי האחיות. אגף התקציבים באוצר הפכו לשרי החינוך והבריאות. זה לא יתכן! שירות מונע צריך להיות בידי המדינה".

 

המורם צריכים להזריק אינסולין?

רן ארז, יו"ר ארגון המורים: "תנאי העבודה של האחיות הם מחפירים. משרד החינוך רוצה לדאוג לילדים בכלים המועטים שברשותו. יצאה הוראה לאחרונה שמורים יזריקו אינסולין וידקרו את הילדים על מנת לבדוק את רמת הסוכר כאשר בבתי חולים נדרשות שתי אחיות למשימות כאלה".

 

"הדברים האלה מסכנים את ילדינו" מדגיש ארז. "אנחנו לא אנשי מקצוע ומסרבים לעשות זאת רוצים אחיות בתי ספר". 

סתיו שפיר, ממובילות המחאה החברתית: "שהלכתי לבי"ס הייתה אחות בביה"ס, הכרתי אותה והיא הכירה אותי. גם למנקה מבחנתנו היה מקצוע מכובד וגם למורים. אם הייתי גדלה בבי"ס כיום הייתי לומדת ערכים אחרים. לא הייתי מכירה את אחות ביה"ס והייתי חושבת שאנשים אלה הם כמו כלים חד פעמיים. משהו כאן דפוק".

 

"הסיבה שיצאנו למאבק הקיץ, מסבירה שפיר, היוא שגדלנו על ערכים אחרים שבהם יש לנו רשת ביטחון, ששומרים עלינו ומגנים על זכויותינו הבסיסיות כמו לקבל את החינוך הטוב ביותר והתרופה הנכונה". 

 

השופטת בדימוס סביונה רוטלוי: "הפרטת השירות מרחיקה את האחיות מהמקצוע. קשה היום למצוא אחיות שרוצות להמשיך לעסוק במקצוע בתנאים אלה. אחת מהזכויות החשובות של ילדים היא הזכות להתפתחות הכוללת את הזכות לבריאות המחייבת רפואה מונעת ברמה הטובה ביותר האפשרית. צר לי לומר אך מדינת ישראל אינה מספקת את הרפואה הטובה ביותר האפשרית עבור ילדינו".