מזה שלוש שנים אני מכהנת כיו"ר ועדת המשנה לסחר בנשים. מיום כניסתי לתפקיד נחשפתי לעולם שלם, אפל וחשוך שמתנהל בחצר האחורית של מדינת ישראל, כן זו המדינה היהודית והדמוקרטית ששמה לנגד עיניה את ערך השוויון וזכויות האדם.

 

עוד ב-onlife:

 

ביום א' ה-12 בפברואר 2012, עלתה לוועדת השרים הצעת חוק אותה יזמתי הקובעת "איסור צריכת זנות וטיפול בקהילה" ההצעה אושרה וביום 15/2/2012 היא אושרה בקריאה טרומית במליאת הכנסת, ללא מתנגדים.

 

ברמה האישית, העובדה שהחוק עבר השבוע בקריאה טרומית היא אירוע מרגש מבחינתי, בייחוד בגלל שבניגוד לדעה הרווחת, זה קרה בטעות.

 

מדינת ישראל היא מדינת יעד לסחר בבני אדם

רבים אינם מודעים לעובדה כי מדינת ישראל מוגדרת כמדינת יעד ומדינת מקור לסחר בבני אדם בכלל ובנשים בפרט, כאשר האחרונות מנוצלות לרוב על ידי סוחריהן וסרסוריהן למתן שירותי מין וזנות. הטיפול בקורבנות הסחר בנשים החל לפני עשור. ארה"ב החליטה שמדינות שמקבלות סיוע חוץ אמריקאי ונהנות מכספי משלם המיסים האמריקאי יבחנו בין השאר בהגנה על זכויות האדם ובמאבק בסחר בנשים.

 

מאז ועד היום מדינת ישראל עברה כברת דרך בטיפול בסחר בבני אדם ובנשים, ובשנת 2006 נחקק חוק איסור סחר בבני אדם למטרות עבדות וזנות, איסור סחר באיברים, עברה שהעונש בצידה עומד על 16 שנות מאסר.

 

יש גם סחר "כחול לבן"

לאחר עשור של לקיחת אחריות על ידי המדינה ניתן לראות ירידה בדפוסי הסחר בנשים כפי שרווחו בתחילת שנות ה-2000, אולם בשנים האחרונות אנו נחשפים ביתר שאת לתופעת סחר בבני אדם שמשנה את פניה: אחד מהם הוא ציר החוץ, שכולל נשים ממזרח אירופה, מהגרות עבודה ופליטות שעוברות מסכת עינויים ומנוצלות מינית בדרכן. הציר הנוסף הוא סחר הפנים או בהגדרתו – זנות ישראלית – "כחול לבן".

 

ההתייחסות אל הזנות בישראל מתקבלת במקרים רבים בסלחנות ובהבנה, תוך ציטוט המיתוסים השחוקים: "זנות היא המקצוע העתיק בעולם" ואני שואלת מי כתב את הספר ואיזה אינטרסים הוא משמר ומקדם?

 

עוד נשמעות טענות כמו: "אם לא נאפשר לגברים לפרוק את ייצרם באופן לגיטימי אצל אישה בזנות יתרבו מקרי האונס" ועוד אמירות שחוקות ונבובות המנותקות מהמציאות, דבר שהוביל גברים ישראלים רבים להצטרף למאבק ולקחת אחריות במטרה לשנות את המציאות החברתית בישראל. מיתוס נוסף הוא שאלת הבחירה – אמירה ששמעתי לאחרונה פעמים רבות –  "הן בוחרות", "הן רוצות", "הן עושות הרבה כסף".

 

אף אחת לא חלמה להיות זונה

השינוי התודעתי לגבי החוק, הצורך בחוק ועולם הזנות והסחר בנשים, הוא שינוי שאני מובילה מאחורי הקלעים כבר מעל שנתיים, מרגע שהחלטתי לקדם את הצעת החוק הזו, עשינו, הארגונים השונים ואני, שיחות ופגישות עם חברי הכנסת והשרים הרלוונטיים, סיורים למוקדי הזנות ולדירות דיסקרטיות ברחבי הארץ. המציאות שנחשפה בפנינו הייתה רחוקה מהתיאורים האידיאליים של זנות  מבחירה.

 

הנשים שפגשנו היו  צעירות ומבוגרות, מהמרכז ומהפריפריה. לכל אחת סיפור חיים שהוביל אותה לזנות, האחד קשה מהשני: כשל מערכות חינוך ורווחה שלא היו שם בשלבים הראשונים של חייהן בהן הילדות והנערות נוצלו מינית או נשים שנוצלו בשלב מאוחר יותר בחייהן על ידי גבר והגיעו לזנות.

 

אף לא אחת מהנשים חלמה להיות "זונה" או "נערת ליווי" - המאפיין המרכזי הוא תחושת חוסר האמון במערכת, התסכול וחוסר האונים מול המדינה והרשויות שהיו צריכים להיות שם להגן עליהן, אז כשזה התחיל, ואולי זה עוד יקרה כשהמדינה תיקח אחריות.

 

הסיפורים של הנשים בזנות מלווים אותי 

מרגע שעלתה הצעת החוק לתודעה התקשורתית, אני מקבלת מאות מכתבים ופניות של אזרחיות ואזרחים מכלל צידי המתרס: לקוחות, נשים שיצאו ממעגל הזנות, נשים בזנות, עורכי דין ואנשים מהשורה שחלקם תומכים ומברכים אך חלקם, מטבע הדברים מתנגדים ומסתייגים. אני מקדישה זמן וקשב רב לכל הפונים ולוקחת את ההערות לתשומת ליבי.

 

וכן, אני מקבלת גם איומים. האיומים שהגיעו בטלפון לא היו נעימים, בפרט כשנסעתי עם ילדיי ברכב בזמן שהתקשרו לאיים, אך הם  לא מרתיעים אותי. העברתי אותם בצורה מסודרת לטיפולו של קצין הכנסת, ואני מזמינה את מי שרוצה להשפיע ברצינות על החוק, להגיע לוועדה ולהשמיע את הדעה באופן מסודר.

 

לכל הנשים בזנות שפונות אלי הייתי רוצה להעביר מסר אחד חשוב שנשמט מהדיון הציבורי בחוק השבוע -החוק הזה לא עומד לבדו, סביבו ישנן פעולות להרחבת הסיוע לנשים בזנות: הרחבת הסיוע הנפשי של משרד הרווחה בשלושת הממרכזים שכבר קיימים - בת"א, חיפה וב"ש; הרחבת הסיוע לשיקום תעסוקתי ממשרד התמ"ת ועוד פעילויות היקפיות כדי לוודא שלא תהיה רק פגיעה בביקוש והנשים בזנות ייזנחו ללא טיפול.

 

כשלעצמי, אני יודעת שטובתן של הנשים בזנות עומדת לנגד עיני, הנשים שפגשתי ושאיתן שוחחתי לאורך השנים האחרונות וגם השבוע, הסיפורים שלהן, הם שמלווים אותי ולמענן אני רוצה להשיג שינוי חברתי.